Avatar billede fimo Seniormester
27. december 2023 - 11:52 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

iif command - lager antal ?

Hej,

Jeg har en udfordring med min access database hvor jeg har et lager antal per produkt per linie.

Og i dette tilfælde står der feks i antal per linie

BWART = 101

BWART = 102

https://ibb.co/SKh9MN4

og som jeg tror jeg forstår access, så betyder det at der er købt 1+2+7+7 stk
= Bewart = 101

og krediteret = Bewart 102 = 7 stk

men i access står alt som PLUS antal men jeg ville gerne have at der stod MINUS udenfor de 7 stk i Bewart 102.

så der står købt totalt i summen i bunden - købt totalt 10 stk og ikke som nu hvor der står 24 stk

https://ibb.co/84S9923
Avatar billede Gustav Ekspert
27. december 2023 - 15:06 #1
Det ser rigtigt nok ud.
Hvorfor skulle antal styk af det næste varenummer pludselig være negativt?
Der er 17 stk. nr. 101 og 7 stk. nr. 102, i alt 24 stk.

Og hvad har det med IIf at gøre?
Avatar billede fimo Seniormester
27. december 2023 - 16:17 #2
hej og tak for svaret, de 7stk som står under 102 er ikke varenummer men en "gruppe" betegnelse som access sætter på når der står et minus tal der hvor Access trækker disse tal fra og 101 er et gruppe tal for plus hvor Access trækker tallene fra.

iif kommer fra at jeg læste lidt på nettet om mulig løsning på mit spørgsmål ved at bruge formlen iif til at lave alle tal som var mærket med 102 om til et minus tal så det feks i ovennævnte eksempel ville stå alle plus tal fra 101 og så i dette tilfælde de -7 fra 102
men min viden er ikke stor nok til om hvordan jeg evt skulle burger iif eller om det er helt forkert tænkt af mig❓
Avatar billede Gustav Ekspert
27. december 2023 - 16:30 #3
Den ser ud til at gruppere rigtigt, men der må et minus i udtrykket for gruppe 102, så der kommer til at stå -7.
Avatar billede fimo Seniormester
27. december 2023 - 17:57 #4
ja men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal skrive en formel i min forespørgsel, måske en ny kolonne ? hvor der står " -" foran tallet hvis der står et tal med gruppe navn 102 eller hvordan det kan lade gøre, hvis det overhovedet er muligt😊
Avatar billede Gustav Ekspert
27. december 2023 - 18:13 #5
Ja, det kunne være en ny kolonne:
Tilgang: IIf([BWART]=102;-[Kolli];[Kolli])
Avatar billede fimo Seniormester
27. december 2023 - 21:23 #6
Hej Gustav, tak for svaret, hjælpen, jeg tester imorgen og giver feedback :)
men super at du ville tage dig tid til at hjælpe mig...
Avatar billede fimo Seniormester
28. december 2023 - 12:19 #7
Hej igen,

Nu fik jeg testet formlen men er sikker på at jeg gør noget forkert men kan ikke se hvad jeg gør forkert, får en fejl når jeg skriver formlen på denne måde:

https://imgur.com/KEWtz8E
Avatar billede Gustav Ekspert
28. december 2023 - 12:53 #8
Ja, det skal være et udtryk til brug for en (ny) kolonne, ikke et kriterium.
Avatar billede fimo Seniormester
28. december 2023 - 13:34 #9
Men er denne formel korrekt hvis jeg finder ud af hvor jeg skal indsætte den som et udtryk ?

IIf([BWART]=102;-[MENGE];[MENGE])

eller skal den være

IIf([BWART]=102;-[Mængde(kolli)] ;[Mængde(kolli)] )

for i mit antal felt står dette "Mængde(kolli): MENGE"
Avatar billede Gustav Ekspert
28. december 2023 - 15:04 #10
Så angives den nye kolonne (Tilgang) således:
Tilgang: IIf([BWART]=102;-[MENGE];[MENGE])
Avatar billede fimo Seniormester
28. december 2023 - 15:15 #11
Hej igen, undskyld at jeg ikke kan få det til at virke men når jeg kopiere og indsætter sådan her, får jeg denne fejl:

https://ibb.co/tQJ7PYT

og koden jeg indsætter i min forespørgsel = = Tilgang: IIf([BWART]=102;-[MENGE];[MENGE])
Avatar billede fimo Seniormester
28. december 2023 - 15:18 #12
Avatar billede Gustav Ekspert
28. december 2023 - 16:08 #13
Så må du angive tabelnavnet, fx:
Tilgang: IIf([BWART]=102;-[Tabel1]![MENGE];[Tabel1]![MENGE])
Avatar billede fimo Seniormester
29. december 2023 - 09:55 #14
tabel navn er "EKBE" = field name = "MENGE" = data type "Number"

Når jeg indsætter denne kode i en ny kolone i min forespørgsel "field feltet"

Tilgang: IIf([BWART]=102;-[EKBE]![MENGE];[EKBE]![MENGE])

får jeg denne fejl: "data type mismatch in creteria expression"
Avatar billede fimo Seniormester
29. december 2023 - 09:58 #15
Så dette på nettet men ved ikke hvordan jeg skal overføre det "svar" til mit problem oven ?

data type mismatch
This error indicates that Access cannot match an input value to the data type it expects for the value. For example, if you give Access a text string when it is expecting a number, you receive a data type mismatch error.
Avatar billede fimo Seniormester
29. december 2023 - 10:11 #16
Tror jeg fandt årsagen til at det ikke virkede, stod dette:

Tilgang: IIf([BWART]=102;-[EKBE]![MENGE];[EKBE]![MENGE])
fik jeg fejlen.....

Men når jeg skrev dette:
Tilgang: IIf([BWART]="102";-[EKBE]![MENGE];[EKBE]![MENGE])
så virker det...

Men ved ikke hvorfor der skal stå "102" og ikke bare 102 ????
Avatar billede Gustav Ekspert
29. december 2023 - 13:42 #17
Det er fordi "102" er tekst, mens 102 er et tal.
Det havde jeg også kunnet se på dit skærmbillede, fordi 102 er venstrestillet ...
Avatar billede fimo Seniormester
29. december 2023 - 13:53 #18
Nå men jeg er bare super super glad for at du ville / kunne hjælpe mig med dette som har drillet mig i lang tid.... så dejlig afslutning på 2023 :)

Ha' et godt nytår og endnu tak for din hjælp.....