Avatar billede ouh1000 Nybegynder
11. juli 2002 - 09:08 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Server guide

Jeg satser på snart at få en hurtig forbindelse derhjemme. Der kunne det være sjovt at prøve at sætte div. servere op. Så hvis I har nogle gode guide's ville det være fint.
Jeg regner med jeg vil prøve disse:

webserver - Kender ikke lige nogle, men tror der er en der hedder PWS. Andre gode foreslag?
gameserver - Counter Strike mm. men alt muligligt, CSgaurd, AdminMod, Stats og hvad det nu hedder alt det der.
FTP - Har en gammel udgave af G6.
webcam -
printserver -

Well, kan ikke lige komme på flere, men andre slags server er også velkommen.

De skal selvfølgelig ikke køre på samme tid.

For tiden køre jeg med Win98 på den computer en vil bruge som server. Så det skal nok passe til det.
Men når jeg få lidt penge kommer der nok en opgradering til 2K eller XP, ved ikke lige hvad det skal være.

Guide'ne må meget gerne være på dansk, men ingen betingelse, engelsk kan da lige gå. Men hvis man finder en guide på dansk vil der komme lidt ekstra point på det svar, regner ikke lige med at én kan finde alle svarene.
Avatar billede moebius Nybegynder
11. juli 2002 - 09:12 #1
Hvis du tænker på at bruge bøger fra Microsoft, kan du godt glemme det, for de er både dyre og ikke en skid værd!
Jeg har kigget i mange bøger fra Microsoft og har aldrig fundet det jeg skulle bruge.

Så mit råd til dig, er:
Prøv dig frem. Det er den nemmeste måde at lære tingene på!
Og hvis du sidder helt fast, så kig i Windows Help. Der står som regel det man skal bruge.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
11. juli 2002 - 09:15 #2
SME server (tidligere kaldet E-smith) fra www.e-smith.org er en 'pakke'løsning som kører under en, jeg menr det er, redhat og der er både web (apache), mail, ftp, dns, gateway m.m.m..

Den er let at installere. Du downloader en iso, som du brænder og så booter du fra CDen som formatere HD og installere, du skal blot svare på enkelte spørgsmål.

Den kan kører på selv små maskiner.

Læs evt http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500

/benny.dk
Avatar billede benny.dk Nybegynder
11. juli 2002 - 09:16 #3
Alternativet som webserver er helt klart Apache, som er open source og findes på hpptd.apache.org
Avatar billede moebius Nybegynder
11. juli 2002 - 09:19 #4
Men, hvis du lige skal lære hvordan en Web, DNS, FTP etc. server virker, er Win2000 server med IIS en god løsning. Det er nemt at sætte op og der er rigtig mange funktioner. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juli 2002 - 09:31 #5
Kik også på www.argosoft.com, de har en række gode servere du kan bruge.

Hilsen
Kim - http://www.fotx.net/bufferzone
Avatar billede resten Nybegynder
11. juli 2002 - 09:37 #6
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. juli 2002 - 09:41 #7
go ud og køb bogen
Windows 2000 server "Instalation og daglig drift" fra IDQ den koster 89 kr og er en virklig god opslags bog

Jeg kunne ikke leve uden

MC
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
11. juli 2002 - 14:29 #8
Har jeg ikke penge til Windows 2000 lige nu.
Hvad med alle de andre slags servere?
Avatar billede benny.dk Nybegynder
11. juli 2002 - 15:26 #9
Apache er som sagt opens source - læs gratis - og samtidg den mest brugte web server overhovedet. Den kører under både win32 og stort set alle unix og linux varianter, samtidig er der masser af support muligheder på både irc og news.

Indtil dato er det også den mest sikre server, dog er der for få uger siden fundet et sikkerhedshul, men det skulle være lukket i den nyeste patch. Til sammenligning er der og bliver der fundet masser af sikkerhedshuller til IIS.
Avatar billede leif Seniormester
11. juli 2002 - 17:40 #10
SME server er genial, hentede den installerede også kørte vi !!! Og den har alt undtagen gamedel.
Avatar billede resten Nybegynder
29. juli 2002 - 09:00 #11
Sker her noget ?
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
06. august 2002 - 10:14 #12
joo, der sker da lidt.
SME, findes den kun til redhat, kan ikke lige finde til windows.
FTP er blevet sat op, det blev BulletProof.
Web-server er også kommet op, det blev PWS.

Så mangler jeg kun til:
gameserver
Webcam
Printserver.

Håber på flere indlæg.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
06. august 2002 - 10:32 #13
SME er en komplet pakke incl O.S. (som er redhat). Det hele er open source og derfor skal man ikke betale for at bruge den.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
06. august 2002 - 10:33 #14
Og nej den findes ikke windows, så ville den kræve mange flere ressourcer end den gør.
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
08. august 2002 - 08:27 #15
jo, men nu har jeg Win98, og regnede ikke med jeg skulle sætte mig ind i et nyt OS for at sætte en server op. Det kan komme når jeg får styr på serverne.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
08. august 2002 - 08:32 #16
Du behøves ikke sætte dig ind i operativsystemet, da hele systemet kan konfigureres/administreres via en internetbrowser koblet på lokalnettet.