Avatar billede anderstidemand15 Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:58 Der er 3 kommentarer og
6 løsninger

Rammer vs tabeller

hvad er flottes og bedst at opbyge en hjemmeside i rammer eller tabeller. kan i ikke skrive fordele og ulemper ved begge tingende
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. oktober 2002 - 19:13 #1
frames er og bliver fra helvede...

tables er klart at foretrække, selvom jeg faktisk vil anbefale dig at lade være med at bruge nogen af delene...

til html-layout er der faktisk noget, der er lavet til det, kalder CSS (Cascading Style Sheets)

læs mere her:

http://www.w3.org/Style/CSS/
Avatar billede cdc Novice
30. oktober 2002 - 19:30 #2
Begge dele har sin ulemper og fordele, så jeg vil betegne det som en smags sag.
En klar ulempe for frames/rammer er at den er svær at indexere på en søgemaskine, men man kan næsten gode sig ud af det, men ikke optimalt.

Vedr. tabeller, er min erfaring at man ikke har så frie tøjler rent grafisk og siden er en lille smule langsommere til at loade ved "sideskift" hvis det er meget grafik, end hvis det er frames/rammer

Her på E kan man ikke, som thomasledet også skriver, klare frames/rammer.

Men det helt afgørende for sitet om du skal bruge det ene eller andet kan afhænge af så meget, og hvad den skal indeholde osv.

/cdc
Avatar billede cdc Novice
30. oktober 2002 - 19:30 #3
glemte lige den sidste ting, css er noget som du skal kigge på, som thomasledet også skriver
Avatar billede johnny_michaelsen Nybegynder
30. oktober 2002 - 20:53 #4
Jeps!!! for alt i verden hold dig fra frames... de er utilregnelige!
Du aner ikke hvad du skriver ud hvis du printer noget fra en side opbygget i frames. Din Back funktion er ikke til at regne med... så hold dig til tables!

;o)
Avatar billede cdc Novice
30. oktober 2002 - 20:58 #5
johnny, hvis man kan sin kode og opbyggning af sider i frames, er det intet problem i at bygge en site op, men man skal KUNNE det. Er ikke for nybegynnere.
Det med printet er også en ulempe, men den med back funktionen er noget pjat
Avatar billede cdc Novice
30. oktober 2002 - 21:00 #6
Tror det er mange her inde der hader frames fordi de ikke kan få det til at spille, og derfor er det nemmere at høvle det ned :o)
Avatar billede zoom Praktikant
31. oktober 2002 - 00:47 #7
Frames er fint hvis du ikke gider at gentage dig selv. F.eks kan du med stor tidsbesparelse bruge frames til en topmenu. Det er nemt når du skal tilføje et nyt punkt på menuen og du skal kun rette et sted.
Det bedste er dog hvis du bruger frameset hvor du kan kombinere f.eks 2 frames i et frameset. Så kan du via et treide frame skifte frameset. Det er brugbart hvis du f.eks har en topframemenu som er overordnet styrende og en sideframemenu som skal skiftes fra emne til emne.
sideframemenuen skal så være i frameset med dit hovedfelt(mainFrame)

Zoom
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2002 - 18:09 #8
Frames giver stadig problemer i forhold til nogle søgemaskiner, (ikke så mange som for bare et halvt år siden), hvis du kan undgå dem, så gør det. siderne kan laves mere enkle og dermed lettere at promote
Avatar billede roedz Nybegynder
03. november 2002 - 13:48 #9
Som andre kort har nævnt, er CSS en god ide, men nej det er ikke kun en god ide, det vil også blive standard, derfor:

Opbyg dine sider med CSS og brug kun tabeller til at ordne dine informationer på selve siden.

Vedr. CSS så åbner der mange muligheder for at flytte rundt på dine forskellige elementer og også at fomater disse elementer på mange måder.

../Roedz