const bruges enten for at forhindre at en værdi ændres eller for at give compileren chancen for at udføre noget optimering, med en const kan compileren altid vide hvad værdi den skal bruge og kan så lave noget "constant folding", dvs. allerede på compileringstidspunktet lægge værdier den ved er konstanter sammen fx. int noget; noget = elev + 5;
bliver reelt til
noget = 20;
istedet for at skulle lave beregningen på kørsels tidspunktet.
I funktions kald, med pointerer og i C++ bliver det endnu vigtigere da man så kan lave endnu flere optimeringer.
Så svaret på dit spørgsmål er når noget ikke ændre værdi bør man altid bruge const, evt. kan man bruge #define for simple værdier.
Ydermere!! Hvis du ændrer en værdi som er en const (måske ikke med vilje) i et stort program vil compileren fortælle dig det med det samme du begynder at debugge.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.