Avatar billede kratluskeren Nybegynder
05. oktober 2003 - 22:45 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Webspeed og LAN

Hej
Jeg har webspeed abb. og købt to offentlige dynamiske IP adresser. (www.tdc.dk)

Begge maskiner går fint på nettet direkte gennem modemet, men de kan ikke se hinanden.

Er sat op således
  kabelmodem
      |
    switch
______|_______
|            |
com1        com2

Hvorfor kan de ikke se hinanden? 
Er der nogen der har oplevet samme problem eller ved om denne løsning fra TDC overhovedet giver mulighed for at maskinerne kan se hinanden?
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 22:48 #1
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php følg guiden så har duhjemme netværk ;)
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 22:49 #2
problemet er at dine ip-adresser og subnet ikke ligger inde for samme område, så kan de detsværre ikke se hinanden sådan er det, men ved at følge guiden op over så kan de se hinanden alligevel.
Avatar billede bleze Nybegynder
06. oktober 2003 - 00:53 #3
Netkortne skal have 2 ip'er hver vil jeg mene.  Hver deres offentlige og så en local, feks 192.168.0.2 og 192.168.0.3. Subnet 255.255.255.0

En anden mulighed hvis du kører WinXP på den ene er at sætte den op som gateway med 2 netkort i.
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
06. oktober 2003 - 22:08 #4
Hej igen,
kan godt få forbindelse ved at benytte fx ipx protokollen, men jeg skal bruge forbindelsen til at spille over og ønsker derfor det skal være tcp/ip protokollen
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
06. oktober 2003 - 22:09 #5
Bleze, hvis jeg forsøger dit forslag kan computerne ikke se hinanden, men måske gør jeg det forkert. Skal der skrives en gateway også?
Avatar billede kenp Novice
06. oktober 2003 - 22:19 #6
hvis du skal køre med 2 ip-adresser så skal du gøre således:

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
06. oktober 2003 - 23:15 #7
Takker, har gjort dette.
Computerne er indstillet til automatisk at få tildelt en ip adresse (dhcp), og under Alternate configuration benytter jeg 192.168.0.2 på den ene maskine og 192.168.0.3
De kan dog stadig ikke se hinanden.
Avatar billede squashguy Nybegynder
06. oktober 2003 - 23:16 #8
kan de pinge hinanden?
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
06. oktober 2003 - 23:21 #9
nej
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
06. oktober 2003 - 23:24 #10
ingen forbindelse mellem de to maskiner, og det virker fint hvis jeg tildeler dem en ekstern ip i den lokale range, men det går jo ikke få så virker Internettet ikke
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:16 #11
Ingen nye forslag?

jeg vil meget gerne have løst dette problem :)
Avatar billede sur69 Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:23 #12
Check config på din switch, hvis den laver en eller anden form for pakkefiltrering kan det godt drille.
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:32 #13
eh hvordan gør jeg det?
det er bare sådan en lille 5 ports bandit.
Avatar billede sur69 Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:39 #14
Du må have en manual til din switch, eller fortæl hvad den hedder (da jeg ikke er clairvoyant), så skal jeg forsøge at finde den til dig.
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:40 #15
Edimax
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:43 #16
øv nu har jeg lige lært at smide sådanne ting ud, som man alligevel aldrig får brug for, og så mangler jeg det nu *sigh*
Avatar billede sur69 Nybegynder
07. oktober 2003 - 20:51 #17
EDIMAX hvor meget? Den må have et type eller model nr.
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
07. oktober 2003 - 21:11 #18
Edimax 10/100 mb  5 ports switch der er kun den ene
Avatar billede sur69 Nybegynder
07. oktober 2003 - 22:23 #19
Er det den her ?  ¨
http://www.edimax.com.tw/html/english/products/ER-5395P.htm

Så er manualen her :
http://www.edimax.com.tw/download/manual/ER-5390P_M.pdf

Men det lader ikke til at den laver nogen filtrering...

Du siger at du bruger både dynamisk og statisk adresse på dine kort. Hvorfor ? Er de dynamiske adresser da ikke i samme net ?
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
07. oktober 2003 - 22:58 #20
Hej igen :)
TDC tildeler de 2 computere en dynamisk ip hver når de starter op, men disse ip adresser ligger så langt fra hinanden, at computerne ikke kan se hinanden. De er ikke i samme net.
Jeg er nødt til at benytte TDC som DHCP, ellers virker webspeed ikke.

Derfor må løsningen være at tildele begge maskiner en privat ip som de kan bruge til at kommunikere over det interne netværk, men maskinerne kan stadig ikke se hinanden efter det, og det fatter jeg løg af :)

Nogen gode forslag?
Avatar billede sur69 Nybegynder
07. oktober 2003 - 23:23 #21
Ikke rigtigt. Jeg er helt blank.
Kan du pinge maskinerne's egne adresser (ping com1 fra com1 på begge adresser) ?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester