Avatar billede perplet Nybegynder
13. oktober 2003 - 09:46 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Stofanet FLATRATE

Jeg har hidtil kørt med stofanet flexrate 1024/256, men kommer efterhånden op på grænsen på 5 GB. Derfor overvejer jeg en løsning med ubegrænset forbrug. Stofanet har flatrate 256/128 til 299 kr./mdr. eller 512/256 kr/mdr.

256/128 kib/sek er jo ikke meget, men omvendt er jeg sjældent over 100 kib/sek med min flexrate, som jo skulle være på 1024/256 maksimalt.

Derfor vil jeg gerne vide om der er nogle der har prøvet flatrateløsningen med 256/128. For hvis den kun er teoretisk langsommere end 1024/512, kan det jo være ligegyldigt.

Men hvis flatrate løsningen er forholdsvist ligeså langsomt i forhold til det lovede som flexraten, vil jeg jo få en meget langsom forbindelse.
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 09:55 #1
ca 100kb/sec er faktisk 1024. Så du får fuld valuta for pengene.

Hvis du når de 5GB om måneden så er det da måske en ide at skifte til noget andet. Men bestemt ikke andet fra Stofanet. Skal du ud i noget andet så kig på tele2 adsl. De kører kanpagne igen. http://adsl.tele2.dk
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 09:55 #2
Der er væsentlig forskel.

Hvor har du målt henne at den kun henter ned med omkring 100 kb/sek,

min kører omkring 150-180 kb/sek, når den f.eks henter fra www.tucows.dk, men samme forbindelse som dig
Avatar billede perplet Nybegynder
13. oktober 2003 - 09:57 #3
Er ved at hente noget nu, og der står sådan generelt 25-60 KiB/s.

Dinkie: Hvad mener du med at 100kb/sec er faktisk 1024?
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:00 #4
At på en 1024 er DL hastighed ca 100-120 kb/sec. Så du får det ikke hurtigere. Det er muligt at arlet kan få den hurtigere via Stofa men så er det fordi de leverer mere end de 1024.
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 10:00 #5
Ja, så er der noget galt her.

når jeg henter ned er det op i mod 180 kb/sek.

dinkie siger at 100kb/sek svarer til 1024.

og din kører 25-60 kb/sek...

Der er noget galt
Avatar billede perplet Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:02 #6
Men stofanets flatrate på 256 vil så være ekstremt langsomt, ikke sandt?


Må måske overveje en anden udbyder så.
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:04 #7
Lidt matematik:
What is the fastest, in KiloBytes per second (K/sec), that you can download a 100 MegaByte file if you have a full T1 connection to the Internet? A T1 represents a maximum connection speed of 1.536 Megabits per second ( 1.536 Mbps ).

The files size is irrelevant, since what we are asking is how fast (speed) not how much. So the question really is: what is the speed of a T1 in K/sec?

(1.536 Mbps)( 1 B / 8 b)( 1000 Kb / 1 Mb)

the "ps" stands for "per second" and carries all the way through.

(1.536)(1000)
---------------
(8)

= 192 KBps (K/sec)

How long would it take to download the 100 MB file?

(192 KB / 1 sec)(1 MB /1000 KB)
= 0.19 MB/sec

So how long to download 1 MB?

(1 MB / 0.19 MB /sec)
=5.26 sec / 1 MB

(5.2 s/MB)(100 MB)
=526 sec

(526 sec)(1 min / 60 sec)

= 8.7 minutes


----------------------------------------

Ja det er bestemt langsomt det du har perplet. Men Stofanet lover heller ikke andet end en hastighed OP TIL 1024... Så faktisk er det nok at de bare er over ISDN hastighed. Det er lidt noget fusk men sådan er det.

Du kan tage en af deres flatrate løsninger med jeg synes personligt at de er for dyre set i lyset af tele2's priser. Men på deres flatrate mener jeg at der er lovet hastighed og ikke blot op til..
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:05 #8
256 er noget nær en 25-30 Kb/sec i DL.
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2003 - 10:25 #9
arlet: Hvis du kan hente med 150-180KB/s på en 1Mbit, så vil jeg meget gerne lige høre hvordan du har tweaket din linie ;)

Rent teoretisk kan man hente med 128KB/s med en 1Mbit linie, og rent praktisk burde den ligge på lidt over 100KB/s

Snowball
Avatar billede hcm Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:28 #10
Stofanet har et mirror af tucows. Det kan måske forklare lidt af det. Det kommer vel lidt an på hvor den tekniske begrænsning til 1mbit ligger.
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 10:29 #11
jeg har ikke gjort noget, men nu du nu spørg, så er det en router osv.....
Ellers er der ikke lavet noget..

Fra tucows skarten den de første 5-10 sekunder på 180 kb/sek så går den ned og lægger sig lige omkring 150 kb/sek..

Jeg har da været nede på 120 et par gange...
Avatar billede perplet Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:30 #12
Arlet...er det generelt eller kun når du henter via tucows.dk?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:30 #13
Jeg har for nyelig skiftet til Flatrate 512, og det er jeg egentlig godt tilfreds med. Henter typisk med 60 kb/sek. Det er sku fint nok til mig.

Grunden til at jeg ikke har valgt ADSL i denne omgang var at jeg ikke har en fast telefon linie, og man skal jo også lige huske at telefon linien koster oveni selve ADSL forbindelsen.

Man kan så diskutere den ringe Upload, men det er jo ikke alle der har brug for den....
Avatar billede perplet Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:32 #14
Hvad bruger man egentlig upload til? Er det hvis man laver hjemmesider?
Avatar billede narkona Praktikant
13. oktober 2003 - 10:32 #15
Teoretisk er det en faktor 8 man bruger når man beregner sin hastighed.
Men i praksis har man fundet ud af at med tab diverse steder i kommunikationen fra server til client så er en faktor 11mere korrekt. dvs

faktor 11 = 1024/11 = 93KB/s
dvs 1024/8 = 128KB/sKB/s, MEN!!!jeg lå tit på ca 120KB/s på stofa.

Jeg har nu flatrate og jeg henter ofte med 50-60KB/s
så jeg har ingen problemer med stofa, de kører kanont, men prisen er nok lidt høj i forhold til teleadsl.

giver jeg bare ca 100kr mere pr måned får jeg en 2048/512 istedet for en 512/128!!!!
nb. brug f.eks downloadaccelerator til at booste download hastighed
Avatar billede narkona Praktikant
13. oktober 2003 - 10:33 #16
skulle være svar
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:33 #17
Hvis du f.eks har en ftp eller andet hvor folk skal hente fra din maskine så er det upload hastigheden der bruges. F.eks også når du sender mail så er det upload hastigheden..
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2003 - 10:37 #18
narkona: En faktor 11 er nok lidt for meget synes jeg. Det passer bedre hvis man først dividerer med 8 og så trækker 10-15% fra - det er mere realistisk ;)

Men vi må jo bare håbe det bliver bedre når vi kommer op og køre med IPv6 da den forhåbentlig har et mindre overhead end IPv4 som vi kører med nu.

Snowball
Avatar billede narkona Praktikant
13. oktober 2003 - 10:49 #19
det er ikke mig som har målt den faktor11

men derimod et hold forskere fra MIT. så den er skam god nok. jeg oplyser bare om det.
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2003 - 10:52 #20
narkona: Synes bare en faktor 11 er meget i forhold til de erfaringer jeg selv har gjort mig, men nok om det ;)

Snowball
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:54 #21
Upload bruges også ved download.... uden upload ville man ikke kunne downloade.

Hvis vi lige bruger det fine udtryk faktor.
Så kan man sige at en download har faktor 8 i forhold til upload.
Dvs. at hvis man har 1024 i download, så skal man have min. 128 i upload for at udnytte de 1024. En 2048/128 forbindelse vil altså ikke virke.

Idag holder de fleste forbindelser sig indefor faktor 4 i download/upload, for at være på den sikre side.

Ved download af filer mv. bruger man TCP protokolen, som sørger for at alle pakker bliver modtaget og i den rigtige rækkefølge. Derfor sender den en "kvitering" hver gang den har modtaget en pakke, for at fortælle afsender at den har modtaget pakke 1 og at den godt kan sende pakke 2. Uden denne kvittering ville afsender jo ikke vide hvor langt du var i downloaden.

Håber det er forståeligt :-)
Avatar billede perplet Nybegynder
13. oktober 2003 - 10:59 #22
Det betyder vel så også, at man med en stofa flexrate 5 GB faktisk ikke kan DOWNLOADE 5.000 MB, fordi man også skal medregne UPLOAD i de 5.000 MB - er det korrekt?

Tiden er måske inde til at se sig om efter en anden løsning. Måske en til vores opgang med 10 lejligheder - er der nogen der har erfaringer på den front mht. priser og udbydere?
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:02 #23
Lidt offtopic:
kan man ikke få stofanet flatrate 1024 eller højere?
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:02 #24
Ja det er korrekt..

Jeg kender ikke noget til tilbud over 10 lejligheder. Det kommer jo også an på hor i bor. Visse steder er det jo muligt at få nogle specielle løsninger med meget stor hastighed.

Men synes selv at tele2 adsl er et okay sted at starte.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:02 #25
Det er korrekt. Du kan mok downloade max 4 GB på Flexrate. Resten går til http trafik og TCP trafik.
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:04 #26
Nej Stofa flatrate er max deres 512/256
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:08 #27
Flatrate er 512/128 eller 256/128
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2003 - 11:12 #28
Nu i lige nævner Tele2, så prøv lige og læs http://www.tele2asdl.dk (nej, jeg har ikke skrevet forkert!) og http://www.e-pressen.dk/forum.php?id=23914 inden i beslutter jer for at skifte ;)

Snowball
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:27 #29
Snowball - på alle udbydere kan du finde ligende information. Der er ikke en af udbyderne der kan tilfredsstille alle. Så nogen steder vil det virke af lort til og andre ikke.

Det bedste er at finde en nabo som har et eller andet som evt bare virker og så gå efter det. Ikke noget med at læse rundt omkring på alle mulige mærkelige steder.

Jeg har også tit læst hvor dårlige Stofanet er og at de hastigheder er til at lukkeop og puste grise i. Men ikke mindst så har jeg haft Stofanet i 3 forskellige byer i forskellige dele af landet og alle steder har jeg været heldig at få den hastighed som lovet på flexrate. ( vel at mærke max hastigheden)

Så alt i alt er det noget af en jungle - men spørg naboen for det er samme kabler i kommer på.. :o)
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2003 - 11:32 #30
dinkie: Er godt klar over at hvis man spørger en folk personer, så har man noget dårlig om alle ISP i den sidste ende, men synes bare alt det med Tele2 er værre end hvad jeg tidligere har læst om andre. Kender dog også én enkelt der er fuldt ud tilfreds med sin Tele2 ADSL linie - man kan jo være heldig, så det er vel bare et spørgsmål om man tør tage chancen ;)

Snowball
Avatar billede hcm Nybegynder
24. oktober 2003 - 09:04 #31
Lukketid?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester