Avatar billede janvogt Praktikant
18. december 2003 - 13:22 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

VBA Banko-plader til database

I spm. http://www.eksperten.dk/spm/440509 blev der dannet et antal tilfældige banko-plader, som blev vist på et ark.

Nedenstående kode blev brugt.

I stedet for, at pladerne blev vist under hinanden, har jeg brug for, at få dem lagt i en database.

Lad os sige, at værdierne fra de 3*9 felter, som en banko-plade fylder i stedet blev lagt i et databaseark i kolonnerne 1-28, hvor kolonne 1(A) viser hvilket nummer pladen har i rækken.
Det skal altså stadig være muligt at vælge, hvor mange plader man ønsker genereret.

Al kode til formatering af rækker, kolonner, tekst, farver osv. kan således undlades.

Kolonne 2 til 10 indeholder række 1 fra pladen,
kolonne 11 til 19 indeholder række 2 fra pladen og
kolonne 20 til 28 indeholder den sidste række fra pladen.

Måske er det muligt, at gemme i nogle variable, som man så via en løkke lægger ind i databasen.

Håber, at nogen har mod på opgaven.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. december 2003 - 13:24 #1
Og her var så den oprindelige kode:

Public Sub BingoPlader()
Dim C(3) As Variant, UU(3) As Integer, X As Variant, U As Integer, I As Integer, Lille As Variant, Stor As Variant
Dim NyPlade As Integer, Rcount(2) As Integer, Kol(8) As Integer
Randomize
LilleTekst = 6            ' ret Font Size her for lille skrift
StorTekst = 24            ' ret Font Size her for stor skrift
BlankFeltTekst = "BANKO"  ' ret blank felt tekst her
Kantfarve = 40            ' ret kantfarver her

Columns("A:K").Clear
Q = InputBox("indtast antal plader", "Antal plader", 1) ' antal plader, 5 på hvert A4 ark
Application.ScreenUpdating = False                ' slår skærm opdateringen fra
    Lille = Array(1, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80) ' mindste værdier
    Stor = Array(9, 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79, 90)  ' største værdier
      NyPlade = 2
    R = 1
    T = 0

    '****************************** Tilpasser pladen på arket ****************

      Columns("B:J").ColumnWidth = 8
      Range("K:K,A:A").Select
      Range("A1").ColumnWidth = 2
      Selection.ColumnWidth = 2
      Rows("1:1").RowHeight = 12
      Range(Cells(1, 1), Cells(1, 11)).Interior.ColorIndex = Kantfarve
      Sideskift = 0
            For I = 1 To Q
            Sideskift = Sideskift + 1
          Range(Cells(NyPlade, 2), Cells(NyPlade + 2, 10)).Font.Size = StorTekst
          Rows(NyPlade & ":" & NyPlade + 2).RowHeight = 39.75
        Range(Cells(NyPlade, 2), Cells(NyPlade + 2, 10)).Select
          Selection.Borders.LineStyle = xlContinuous
          With Selection
          .HorizontalAlignment = xlCenter
          .VerticalAlignment = xlCenter
        End With
          Rows(NyPlade + 3).RowHeight = 20
          Range(Cells(NyPlade + 3, 1), Cells(NyPlade + 3, 11)).Interior.ColorIndex = Kantfarve

        If Sideskift = 5 Then
          If I = Q Then
              NyPlade = NyPlade + 4
            Else
              Sideskift = 0
              Rows(NyPlade + 4).RowHeight = 20
              Range(Cells(NyPlade + 4, 1), Cells(NyPlade + 4, 11)).Interior.ColorIndex = Kantfarve
              NyPlade = NyPlade + 5
        End If
        Else
        NyPlade = NyPlade + 4
        End If
        Next
        Range(Cells(1, 1), Cells(NyPlade - 1, 1)).Interior.ColorIndex = Kantfarve
        Range(Cells(1, 11), Cells(NyPlade - 1, 11)).Interior.ColorIndex = Kantfarve
    Range("A1").Select
  '*********************************** Tilpasser pladen slut ****************
  NyPlade = 2
  Sideskift = 0
  For ny = 1 To Q
  Sideskift = Sideskift + 1

    '****************************** Tilpasser Antal på pladen ****************
    ' De 4 fordelingsmuligheder har forskellige sandsynligheder
    ' De kan placeres på 1554 forskellige måder

  Ford = Int(Rnd * 1554) + 1 ' Random fordeling
  If Ford < 84 + 756 + 630 + 84 Then a = 4
  If Ford < 84 + 756 + 630 Then a = 3
  If Ford < 84 + 756 Then a = 2
  If Ford < 84 Then a = 1

  Select Case a
    Case 1
    R1 = Array(3, 3, 3, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 2
    R1 = Array(3, 3, 2, 2, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 3
    R1 = Array(3, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1, 1)
    Case 4
    R1 = Array(2, 2, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1)
  End Select
    '****************************** Blanding  start ****************
    For T = 0 To 8 ' 9 kolonner
KOL1:
      UK = Int(Rnd * 9) + 1 'tilfældig placering på Kolonner
  Kol(T) = UK - 1
    For Y = 0 To T - 1
      If Kol(Y) = UK - 1 Then GoTo KOL1
    Next Y
Next T
    '****************************** Blanding ****************

For T = 0 To 8 ' 9 kolonner
  R = R + 1
    For I = 1 To 3 ' antal rækker

Start1:
      U = Int(Rnd * 3) + 1 'tilfældig placering på række
  UU(I) = U
    For Y = 1 To I - 1
      If UU(Y) = U Then GoTo Start1
    Next Y
Start2:
        X = Int((Rnd() * (Stor(T) - Lille(T) + 1) + Lille(T)))
          If U > R1(Kol(T)) Then
            Cells(I + (NyPlade - 1), R).Font.Size = LilleTekst ' ændre tekststørrelsen på bart felt
          Cells(I + (NyPlade - 1), R) = BlankFeltTekst ' bart felt
          GoTo BarFelt
        End If

  For Y = 1 To I - 1
      If C(Y) = X Then GoTo Start2
    Next Y
  C(Y) = X
  Cells(I + (NyPlade - 1), R) = X

BarFelt:
  Next I
Next T
    '**************************** sortering 5 i hver række **************
TjekIgen:

For I = 0 To 2
Rcount(I) = 0
For Each NR In Range(Cells(NyPlade + I, 2), Cells(NyPlade + I, 10))
If IsNumeric(NR) Then
  Rcount(I) = Rcount(I) + 1
End If
Next
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: Til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: Til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: Til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: Til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: Til = 2: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: Til = 2: GoTo FlytPlads
  GoTo AltOk

FlytPlads:
  For Iv = 2 To 10
    If IsNumeric(Cells(NyPlade + Fra, Iv)) Then  ' rækken med mere end 5
    If Cells(NyPlade + Til, Iv) = BlankFeltTekst Then  'rækken med mindre end 5 og skal være blank

      Cells(NyPlade + Til, Iv) = Cells(NyPlade + Fra, Iv)  ' flytter række
      Cells(NyPlade + Fra, Iv) = BlankFeltTekst    ' skriver blank tekst

      Cells(NyPlade + Til, Iv).Font.Size = StorTekst  ' ændrer skriftstørrelse
      Cells(NyPlade + Fra, Iv).Font.Size = LilleTekst  ' ændrer skriftstørrelse på blank
    GoTo TjekIgen

    End If
  Next
GoTo TjekIgen
'**************************** sortering lodret stigende **************
AltOk:
For v = 2 To 10
  For I = 1 To 3
  If Cells(I + (NyPlade - 1), v).Font.Size = LilleTekst Then GoTo Tekst1

    For Iv = 1 To 2
    If Cells(Iv + (NyPlade - 1), v).Font.Size = LilleTekst Then GoTo Tekst2
      If Cells(I + (NyPlade - 1), v) < Cells(Iv + (NyPlade - 1), v) Then
        temp = Cells(I + (NyPlade - 1), v)
        Cells(I + (NyPlade - 1), v) = Cells(Iv + (NyPlade - 1), v)
        Cells(Iv + (NyPlade - 1), v) = temp
    End If
Tekst2:
    Next Iv
Tekst1:
  Next I
  Next

'**************************** sortering slut **************

    If Sideskift = 5 Then
        Sideskift = 0
        NyPlade = NyPlade + 5
        Else
        NyPlade = NyPlade + 4
        End If
    R = 1
Next ny
  Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
18. december 2003 - 13:35 #2
Skal det være i Excel eller i Access koden er. ?
Avatar billede janvogt Praktikant
18. december 2003 - 13:39 #3
Alt i Excel, tak.
Jeg forestiller mig, at selve tabellen blev vist i stedet for alle pladerne.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. december 2003 - 13:41 #4
Det vil være forholdsvis let bagefter at gå den anden vej - fra databasen til en plade-formular.
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
18. december 2003 - 16:47 #5
Har lavet en lidt anden kode, hvor det måske er lidt nemmere at hive plade data over i dit databaseark, hvis det kunne interesse?
Avatar billede kabbak Professor
18. december 2003 - 17:10 #6
tjek om den er ok

Public Sub BingoPladerTilBase()
Dim C(3) As Variant, UU(3) As Integer, X As Variant, U As Integer, I As Integer, Lille As Variant, Stor As Variant
Dim Rcount(2) As Integer, Kol(8) As Integer
Dim Plade(2, 8) As Variant, Base() As Variant
Randomize
BlankFeltTekst = "BANKO"  ' ret blank felt tekst her
Q = InputBox("indtast antal plader", "Antal plader", 1) ' antal plader, 5 på hvert A4 ark
ReDim Base(Q, 27)
'**************************************** Overskrifter ********************
I = 0
Base(0, 0) = "PladeNr."
  For R = 1 To 3
  For K = 1 To 9
  I = I + 1
    Base(0, I) = "R" & R & "K" & K ' indsætter overskrifter
  Next
'**************************************** Overskrifter  slut ********************

    Lille = Array(1, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80) ' mindste værdier
    Stor = Array(9, 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79, 90)  ' største værdier

    R = 0
    T = 0
  For ny = 1 To Q

    '****************************** Tilpasser Antal på pladen ****************
    ' De 4 fordelingsmuligheder har forskellige sandsynligheder
    ' De kan placeres på 1554 forskellige måder

  Ford = Int(Rnd * 1554) + 1 ' Random fordeling
  If Ford < 84 + 756 + 630 + 84 Then a = 4
  If Ford < 84 + 756 + 630 Then a = 3
  If Ford < 84 + 756 Then a = 2
  If Ford < 84 Then a = 1

  Select Case a
    Case 1
    R1 = Array(3, 3, 3, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 2
    R1 = Array(3, 3, 2, 2, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 3
    R1 = Array(3, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1, 1)
    Case 4
    R1 = Array(2, 2, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1)
  End Select
    '****************************** Blanding  start ****************
    For T = 0 To 8 ' 9 kolonner
KOL1:
      UK = Int(Rnd * 9) + 1 'tilfældig placering på Kolonner
  Kol(T) = UK - 1
    For Y = 0 To T - 1
      If Kol(Y) = UK - 1 Then GoTo KOL1
    Next Y
Next T
    '****************************** Blanding ****************

For T = 0 To 8 ' 9 kolonner

    For I = 0 To 2 ' antal rækker

Start1:
      U = Int(Rnd * 3) + 1 'tilfældig placering på række
  UU(I) = U
    For Y = 0 To I - 1
      If UU(Y) = U Then GoTo Start1
    Next Y
Start2:
        X = Int((Rnd() * (Stor(T) - Lille(T) + 1) + Lille(T)))
          If U > R1(Kol(T)) Then
                    Plade(I, R) = BlankFeltTekst  ' bart felt
          GoTo BarFelt
        End If

  For Y = 0 To I - 1
      If C(Y) = X Then GoTo Start2
    Next Y
  C(Y) = X
  Plade(I, R) = X

BarFelt:
  Next I
  R = R + 1
Next T
    '**************************** sortering 5 i hver række **************
TjekIgen:

For I = 0 To 2
Rcount(I) = 0
For j = 0 To 8
If IsNumeric(Plade(I, j)) Then
  Rcount(I) = Rcount(I) + 1
End If
Next
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: til = 2: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: til = 2: GoTo FlytPlads
  GoTo AltOk

FlytPlads:
  For Iv = 0 To 8
    If IsNumeric(Plade(Fra, Iv)) Then  ' rækken med mere end 5
      If Plade(til, Iv) = BlankFeltTekst Then  'rækken med mindre end 5 og skal være blank
      Plade(til, Iv) = Plade(Fra, Iv)  ' flytter række
      Plade(Fra, Iv) = BlankFeltTekst    ' skriver blank tekst
      GoTo TjekIgen
      End If
  Next
GoTo TjekIgen
'**************************** sortering lodret stigende **************
AltOk:
For v = 0 To 8
  For I = 0 To 2
  If Plade(I, v) = BlankFeltTekst Then GoTo Tekst1

    For Iv = 0 To 1
    If Plade(Iv, v) = BlankFeltTekst Then GoTo Tekst2
      If Plade(I, v) < Plade(Iv, v) Then
        temp = Plade(I, v)
      Plade(I, v) = Plade(Iv, v)
      Plade(Iv, v) = temp
    End If
Tekst2:
    Next Iv
Tekst1:
  Next I
  Next

'**************************** sortering slut **************
Base(ny, 0) = ny
For I = 1 To 9

Base(ny, I) = Plade(1, I - 1)
Next
For I = 10 To 18
Base(ny, I) = Plade(2, I - 10)
Next
For I = 19 To 27
Base(ny, I) = Plade(1, I - 19)
Next

  R = 0
Next ny
Range(Cells(1, 1), Cells(Q + 1, 28)) = Base
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
18. december 2003 - 17:21 #7
der var en fejl her

Base(ny, 0) = ny
For I = 1 To 9
  Base(ny, I) = Plade(0, I - 1)
Next
For I = 10 To 18
Base(ny, I) = Plade(1, I - 10)
Next
For I = 19 To 27
Base(ny, I) = Plade(2, I - 19)
Avatar billede kabbak Professor
18. december 2003 - 21:29 #8
Hele koden rettet
Avatar billede kabbak Professor
18. december 2003 - 21:29 #9
Public Sub BingoPladerTilBase()
Dim C(3) As Variant, UU(3) As Integer, X As Variant, U As Integer, I As Integer, Lille As Variant, Stor As Variant
Dim Rcount(2) As Integer, Kol(8) As Integer
Dim Plade(2, 8) As Variant, Base() As Variant
Randomize
BlankFeltTekst = "<>"  ' ret blank felt tekst her
Q = InputBox("indtast antal plader", "Antal plader", 1) ' antal plader, 5 på hvert A4 ark
ReDim Base(Q, 27)
'**************************************** Overskrifter ********************
I = 0
Base(0, 0) = "PladeNr."
  For R = 1 To 3
  For K = 1 To 9
  I = I + 1
    Base(0, I) = "R" & R & "K" & K ' indsætter overskrifter
  Next
'**************************************** Overskrifter  slut ********************

    Lille = Array(1, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80) ' mindste værdier
    Stor = Array(9, 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79, 90)  ' største værdier

    R = 0
    T = 0
  For ny = 1 To Q

    '****************************** Tilpasser Antal på pladen ****************
    ' De 4 fordelingsmuligheder har forskellige sandsynligheder
    ' De kan placeres på 1554 forskellige måder

  Ford = Int(Rnd * 1554) + 1 ' Random fordeling
  If Ford < 84 + 756 + 630 + 84 Then a = 4
  If Ford < 84 + 756 + 630 Then a = 3
  If Ford < 84 + 756 Then a = 2
  If Ford < 84 Then a = 1

  Select Case a
    Case 1
    R1 = Array(3, 3, 3, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 2
    R1 = Array(3, 3, 2, 2, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 3
    R1 = Array(3, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1, 1)
    Case 4
    R1 = Array(2, 2, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1)
  End Select
    '****************************** Blanding  start ****************
    For T = 0 To 8 ' 9 kolonner
KOL1:
      UK = Int(Rnd * 9) + 1 'tilfældig placering på Kolonner
  Kol(T) = UK - 1
    For Y = 0 To T - 1
      If Kol(Y) = UK - 1 Then GoTo KOL1
    Next Y
Next T
    '****************************** Blanding ****************

For T = 0 To 8 ' 9 kolonner

    For I = 0 To 2 ' antal rækker

Start1:
      U = Int(Rnd * 3) + 1 'tilfældig placering på række
  UU(I) = U
    For Y = 0 To I - 1
      If UU(Y) = U Then GoTo Start1
    Next Y
Start2:
        X = Int((Rnd() * (Stor(T) - Lille(T) + 1) + Lille(T)))
          If U > R1(Kol(T)) Then
                    Plade(I, R) = BlankFeltTekst  ' bart felt
          GoTo BarFelt
        End If

  For Y = 0 To I - 1
      If C(Y) = X Then GoTo Start2
    Next Y
  C(Y) = X
  Plade(I, R) = X

BarFelt:
  Next I
  R = R + 1
Next T
    '**************************** sortering 5 i hver række **************
TjekIgen:

For I = 0 To 2
Rcount(I) = 0
For j = 0 To 8
If IsNumeric(Plade(I, j)) Then
  Rcount(I) = Rcount(I) + 1
End If
Next
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: til = 2: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: til = 2: GoTo FlytPlads
  GoTo AltOk

FlytPlads:
  For Iv = 0 To 8
    If IsNumeric(Plade(Fra, Iv)) Then  ' rækken med mere end 5
      If Plade(til, Iv) = BlankFeltTekst Then  'rækken med mindre end 5 og skal være blank
      Plade(til, Iv) = Plade(Fra, Iv)  ' flytter række
      Plade(Fra, Iv) = BlankFeltTekst    ' skriver blank tekst
      GoTo TjekIgen
      End If
  Next
GoTo TjekIgen
'**************************** sortering lodret stigende **************
AltOk:
For v = 0 To 8
  For I = 0 To 2
  If Plade(I, v) = BlankFeltTekst Then GoTo Tekst1

    For Iv = 0 To 1
    If Plade(Iv, v) = BlankFeltTekst Then GoTo Tekst2
      If Plade(I, v) < Plade(Iv, v) Then
        temp = Plade(I, v)
      Plade(I, v) = Plade(Iv, v)
      Plade(Iv, v) = temp
    End If
Tekst2:
    Next Iv
Tekst1:
  Next I
  Next

'**************************** sortering slut **************
Base(ny, 0) = ny
For I = 1 To 9
  Base(ny, I) = Plade(0, I - 1)
Next
For I = 10 To 18
Base(ny, I) = Plade(1, I - 10)
Next
For I = 19 To 27
Base(ny, I) = Plade(2, I - 19)
Next

  R = 0
Next ny
Range(Cells(1, 1), Cells(Q + 1, 28)) = Base
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
19. december 2003 - 17:54 #10
Der er nu sat en tæller på der skriver hvor mange gange, et tal er brugt til pladerne.

Den skriver det i AD 0g AE kolonnen

Public Sub BingoPladerTilBase()
Dim C(3) As Variant, UU(3) As Integer, X As Variant, U As Integer, I As Integer, Lille As Variant, Stor As Variant
Dim Rcount(2) As Integer, Kol(8) As Integer
Dim Plade(2, 8) As Variant, Base() As Variant, AntalAfTal(90)
Randomize
BlankFeltTekst = "<>"  ' ret blank felt tekst her
Q = InputBox("indtast antal plader", "Antal plader", 1) ' antal plader, 5 på hvert A4 ark
ReDim Base(Q, 27)
'**************************************** Overskrifter ********************
I = 0
Base(0, 0) = "PladeNr."
  For R = 1 To 3
  For K = 1 To 9
  I = I + 1
    Base(0, I) = "R" & R & "K" & K ' indsætter overskrifter
  Next
'**************************************** Overskrifter  slut ********************

    Lille = Array(1, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80) ' mindste værdier
    Stor = Array(9, 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79, 90)  ' største værdier

    R = 0
    T = 0
  For ny = 1 To Q

    '****************************** Tilpasser Antal på pladen ****************
    ' De 4 fordelingsmuligheder har forskellige sandsynligheder
    ' De kan placeres på 1554 forskellige måder

  Ford = Int(Rnd * 1554) + 1 ' Random fordeling
  If Ford < 84 + 756 + 630 + 84 Then a = 4
  If Ford < 84 + 756 + 630 Then a = 3
  If Ford < 84 + 756 Then a = 2
  If Ford < 84 Then a = 1

  Select Case a
    Case 1
    R1 = Array(3, 3, 3, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 2
    R1 = Array(3, 3, 2, 2, 1, 1, 1, 1, 1)
    Case 3
    R1 = Array(3, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1, 1)
    Case 4
    R1 = Array(2, 2, 2, 2, 2, 2, 1, 1, 1)
  End Select
    '****************************** Blanding  start ****************
    For T = 0 To 8 ' 9 kolonner
KOL1:
      UK = Int(Rnd * 9) + 1 'tilfældig placering på Kolonner
  Kol(T) = UK - 1
    For Y = 0 To T - 1
      If Kol(Y) = UK - 1 Then GoTo KOL1
    Next Y
Next T
    '****************************** Blanding ****************

For T = 0 To 8 ' 9 kolonner

    For I = 0 To 2 ' antal rækker

Start1:
      U = Int(Rnd * 3) + 1 'tilfældig placering på række
  UU(I) = U
    For Y = 0 To I - 1
      If UU(Y) = U Then GoTo Start1
    Next Y
Start2:
        X = Int((Rnd() * (Stor(T) - Lille(T) + 1) + Lille(T)))
          If U > R1(Kol(T)) Then
                    Plade(I, R) = BlankFeltTekst  ' bart felt
          GoTo BarFelt
        End If

  For Y = 0 To I - 1
      If C(Y) = X Then GoTo Start2
    Next Y
  C(Y) = X
  Plade(I, R) = X
  AntalAfTal(X) = AntalAfTal(X) + 1 ' tæller hvor mange genge tallet er valgt
BarFelt:
  Next I
  R = R + 1
Next T
    '**************************** sortering 5 i hver række **************
TjekIgen:

For I = 0 To 2
Rcount(I) = 0
For j = 0 To 8
If IsNumeric(Plade(I, j)) Then
  Rcount(I) = Rcount(I) + 1
End If
Next
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(0) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: til = 0: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(1) < 5 And Rcount(2) > 5 Then Fra = 2: til = 1: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(0) > 5 Then Fra = 0: til = 2: GoTo FlytPlads
    If Rcount(2) < 5 And Rcount(1) > 5 Then Fra = 1: til = 2: GoTo FlytPlads
  GoTo AltOk

FlytPlads:
  For Iv = 0 To 8
    If IsNumeric(Plade(Fra, Iv)) Then  ' rækken med mere end 5
      If Plade(til, Iv) = BlankFeltTekst Then  'rækken med mindre end 5 og skal være blank
      Plade(til, Iv) = Plade(Fra, Iv)  ' flytter række
      Plade(Fra, Iv) = BlankFeltTekst    ' skriver blank tekst
      GoTo TjekIgen
      End If
  Next
GoTo TjekIgen
'**************************** sortering lodret stigende **************
AltOk:
For v = 0 To 8
  For I = 0 To 2
  If Plade(I, v) = BlankFeltTekst Then GoTo Tekst1

    For Iv = 0 To 1
    If Plade(Iv, v) = BlankFeltTekst Then GoTo Tekst2
      If Plade(I, v) < Plade(Iv, v) Then
        temp = Plade(I, v)
      Plade(I, v) = Plade(Iv, v)
      Plade(Iv, v) = temp
    End If
Tekst2:
    Next Iv
Tekst1:
  Next I
  Next

'**************************** sortering slut **************
Base(ny, 0) = ny
For I = 1 To 9
  Base(ny, I) = Plade(0, I - 1)
Next
For I = 10 To 18
Base(ny, I) = Plade(1, I - 10)
Next
For I = 19 To 27
Base(ny, I) = Plade(2, I - 19)
Next

  R = 0
Next ny
Range(Cells(1, 1), Cells(Q + 1, 28)) = Base
' ********skriver i kolonne AD og AE hvor mange gange hvert tal er kommet ud på plade
  Range("AD1") = "nr."
  Range("AE1") = "Antal"
For I = 1 To 90
Range("AD" & I + 1) = I
Range("AE" & I + 1) = AntalAfTal(I)
Next
End Sub
Avatar billede janvogt Praktikant
19. december 2003 - 21:40 #11
softcareconsult> Den vil jeg da gerne se :-)
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
21. december 2003 - 01:49 #12
Here goes: (kabbaks formatering er "lånt") PrintPlade rutinen kan nemt laves om så den skriver til et databaseark. Kommentare er velkomne.

Option Base 1
Dim PladeTal As Byte
Dim Plade() As Byte
Sub BingoPlader()
  Dim i As Byte
  Cells.Delete
  For i = 0 To InputBox("Hvor mange plader", "Bingo plader")
    Call GenPlade(i * 7 + 1, 1)
  Next i
End Sub

Sub GenPlade(ByVal Xoff, Yoff As Integer)
  Dim i, j As Byte
  ReDim Plade(9, 4) As Byte
  Randomize
  Call FormatPlade(Xoff, Yoff)
  For j = 1 To 3
    i = 1
    While i <= 5
      PladeTal = CByte(Rnd() * 90) + 1
      If PullNum(j) Then i = i + 1
    Wend
  Next j
  Call SortPlade
  Call PrintPlade(Xoff, Yoff)
End Sub

Sub FormatPlade(ByVal Xoff, Yoff As Integer)
  Const KantFarve = 40
  Const BagFarve = 2
  Const StorTekst = 24
  Const LilleTekst = 10

  Columns("B:J").ColumnWidth = 8
  Range("A:A,K:K").ColumnWidth = 2
  Rows("1:1").RowHeight = 12
  Range("A1:K5").Offset(Xoff - 1, Yoff - 1).Interior.ColorIndex = KantFarve
  With Range("A1:I3").Offset(Xoff, Yoff)
    .Interior.ColorIndex = BagFarve
    .ClearContents
    .Font.Size = StorTekst
    .RowHeight = 40
    .Borders.LineStyle = xlContinuous
    .HorizontalAlignment = xlCenter
    .VerticalAlignment = xlCenter
  End With
End Sub

Function PullNum(ByVal r As Byte) As Boolean
  Select Case PladeTal
    Case 1 To 9: If InsertNum(1, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 10 To 19: If InsertNum(2, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 20 To 29: If InsertNum(3, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 30 To 39: If InsertNum(4, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 40 To 49: If InsertNum(5, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 50 To 59: If InsertNum(6, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 60 To 69: If InsertNum(7, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 70 To 79: If InsertNum(8, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case 80 To 90: If InsertNum(9, PladeTal, r) Then PullNum = True
    Case Else: PullNum = False
  End Select
End Function

Function InsertNum(ByVal Kol, tal, r As Byte) As Boolean
  Dim n As Byte
  Dim z As Boolean
  z = False
  If r = 3 Then
    For n = 1 To 9
      If CInt(Plade(n, 1)) + Plade(n, 2) + Plade(n, 3) = 0 Then
        If n <> Kol Then
          insernum = False
          Exit Function
        Else
          Exit For
        End If
    Next n
  End If
  If Plade(Kol, r) <> 0 Or Plade(Kol, 1) = tal Or Plade(Kol, 2) = tal Or Plade(Kol, 3) = tal Then
    InsertNum = False
  Else
    Plade(Kol, r) = tal
    InsertNum = True
  End If
End Function

Sub SortPlade()
  Dim n, m, c, t As Byte
  For n = 1 To 9
    For m = 1 To 2
      For c = m To 3
        If Plade(n, m) > Plade(n, c) And Plade(n, m) > 0 And Plade(n, c) > 0 Then
          t = Plade(n, m)
          Plade(n, m) = Plade(n, c)
          Plade(n, c) = t
        End If
      Next c
    Next m
  Next n
End Sub

Sub PrintPlade(ByVal x, y As Integer)
  Dim i, j As Byte
  For i = 1 To 9
    For j = 1 To 3
      If Plade(i, j) <> 0 Then Cells(x + j, y + i) = Plade(i, j)
    Next j
  Next i
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
22. december 2003 - 16:47 #13
er vi færdige her
Avatar billede janvogt Praktikant
22. december 2003 - 17:03 #14
Det er vi da :-)
Tak for hjælpen endnu en gang.
Avatar billede kabbak Professor
22. december 2003 - 17:04 #15
tak for point ;-))
Avatar billede janvogt Praktikant
22. december 2003 - 17:27 #16
Jeg legede lige lidt med statistik-delen.
Jeg er bange for, at numrene alligevel ikke er helt tilfældige.
De små numre 1-10 forekommer meget oftere end de store numre 80-90.
Avatar billede janvogt Praktikant
22. december 2003 - 17:28 #17
Jeg prøvede at sætte en Application.Volatile ind, men det hjalp tilsyneladende ikke.
Har du en forklaring?
Avatar billede janvogt Praktikant
22. december 2003 - 17:36 #18
Softcareconsult> Din kode ser spændende ud. Selv om der ikke er nok programmør i mig til at følge med hele vejen, så virker den tilsyneladende upåklagelig.
(Måske lige bortset fra, at den ikke helt laver det rigtige antal poster.)

Har du mulighed for at lave en databaseversion og evt. en tilsvarende statistikdel som kabbaks? Så belønner jeg gerne med nogle point.
Kolonne A må gerne indeholde pladenummer og B og C reserveret til andre formål.
Avatar billede kabbak Professor
22. december 2003 - 22:48 #19
(De små numre 1-10 forekommer meget oftere end de store numre 80-90.)

Det er også min erfaring,( har testet hele aftenen), men kan ikke finde forklaringen, men mon ikke det er rnd funktionen der er galt med.

Er der mon andre med denne erfaring.
Avatar billede janvogt Praktikant
22. december 2003 - 22:55 #20
Derfor kunne det være sjovt at teste softcareconsulentens løsning ....
Avatar billede kabbak Professor
23. december 2003 - 02:16 #21
Jeg kørte lige nogle middel test på softcareconsulentens løsning.
Det lader til at der er samme tendens.

Testen er på 1000 plader

Middel    Test1    Test2    Test3    Test4    Test5
1-9    173,11    168,78    172,22    169,44    171,78
10-19    167,70    167,50    163,60    168,70    167,10
20-29    168,10    170,30    170,80    166,60    173,60
30-39    162,50    169,80    166,80    171,00    168,90
40-49    165,80    167,20    167,10    166,80    167,30
50-59    166,80    166,90    164,00    167,40    166,50
60-69    168,70    167,00    168,60    167,40    165,00
70-79    170,50    164,00    169,90    166,60    164,60
80-90    159,64    160,82    159,73    158,64    158,09
Avatar billede bak Seniormester
23. december 2003 - 06:02 #22
Jeg vil da også gerne være med :-)
Denne her har ikke  tendensen , så vidt jeg kan se.

Option Base 1
Option Explicit

Sub main()
Dim lAntal As Long, s As Long
lAntal = Application.InputBox("Hvor mange plader ?")
For s = 2 To lAntal + 1

    Range("D" & s & ":AD" & s) = Make27Numbers

Next
End Sub
Function Make27Numbers()
Dim TmpArray(27)
Dim k As Long, z As Long, i As Long, j As Long, x As Long, y As Long
k = 0
z = 0
For i = 0 To 80 Step 10
    j = 0
    While j < 3
        If i = 0 Then y = 1 Else y = 0
        If i = 80 Then z = 1 Else z = 0
        x = rndbetween(i + y, i + 9 + z)
        If Not IsInArray(TmpArray, x) Then
            k = k + 1
            TmpArray(k) = x
            j = j + 1
        End If
    Wend
Next
BubbleSort TmpArray()
PickOut15 TmpArray
Make27Numbers = TmpArray
End Function
Function IsInArray(MyArray, TestValue)
IsInArray = IIf(UBound(Filter(MyArray, TestValue)) < 0, False, True)
End Function
Function rndbetween(low, high)
Dim tmp As Long
tmp = high - low + 1
rndbetween = Int(Rnd() * tmp) + low
End Function
Sub PickOut15(list())
Dim skema(3, 9)
Dim i As Long, j As Long, lRow As Long, lCol As Long, x As Long
Dim tal5 As Long, tal3 As Long
Randomize Timer
For i = 1 To 3
    For j = 1 To 9
        skema(i, j) = 1
    Next
Do Until x = 12
    lRow = Int(Rnd() * 3) + 1
    lCol = Int(Rnd() * 9) + 1

    If skema(lRow, lCol) = 0 Then GoTo hop
    skema(lRow, lCol) = 0
    tal5 = 0
    tal3 = 0
    For i = 1 To 9
        tal5 = tal5 + skema(lRow, i)
    Next
    For i = 1 To 3
        tal3 = tal3 + skema(i, lCol)
    Next
    If (tal5 >= 5 And tal3 >= 1) Then x = x + 1 Else skema(lRow, lCol) = 1
hop:
Loop
x = 0
For i = 1 To 9
    For j = 1 To 3
        x = x + 1
        If skema(j, i) = 0 Then list(x) = "TOM"
    Next
End Sub
Sub BubbleSort(list())
    Dim First As Integer, Last As Long
    Dim i As Long, j As Long
    Dim Temp As Long

    First = LBound(list)
    Last = UBound(list)
    For i = First To Last - 1
        For j = i + 1 To Last
            If list(i) > list(j) Then
                Temp = list(j)
                list(j) = list(i)
                list(i) = Temp
            End If
        Next j
    Next i
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
23. december 2003 - 06:03 #23
den var nok ikke så nem at gennemskue. Jeg prøver lige igen

Option Base 1
Option Explicit

Sub main()
Dim lAntal As Long, s As Long
lAntal = Application.InputBox("Hvor mange plader ?")
For s = 2 To lAntal + 1

    Range("D" & s & ":AD" & s) = Make27Numbers

Next
End Sub

Function Make27Numbers()
Dim TmpArray(27)
Dim k As Long, z As Long, i As Long, j As Long, x As Long, y As Long
k = 0
z = 0
For i = 0 To 80 Step 10
    j = 0
    While j < 3
        If i = 0 Then y = 1 Else y = 0
        If i = 80 Then z = 1 Else z = 0
        x = rndbetween(i + y, i + 9 + z)
        If Not IsInArray(TmpArray, x) Then
            k = k + 1
            TmpArray(k) = x
            j = j + 1
        End If
    Wend
Next
BubbleSort TmpArray()
PickOut15 TmpArray
Make27Numbers = TmpArray
End Function

Function IsInArray(MyArray, TestValue)
IsInArray = IIf(UBound(Filter(MyArray, TestValue)) < 0, False, True)
End Function

Function rndbetween(low, high)
Dim tmp As Long
tmp = high - low + 1
rndbetween = Int(Rnd() * tmp) + low
End Function

Sub PickOut15(list())
Dim skema(3, 9)
Dim i As Long, j As Long, lRow As Long, lCol As Long, x As Long
Dim tal5 As Long, tal3 As Long
Randomize Timer
For i = 1 To 3
    For j = 1 To 9
        skema(i, j) = 1
    Next
Do Until x = 12
    lRow = Int(Rnd() * 3) + 1
    lCol = Int(Rnd() * 9) + 1

    If skema(lRow, lCol) = 0 Then GoTo hop
    skema(lRow, lCol) = 0
    tal5 = 0
    tal3 = 0
    For i = 1 To 9
        tal5 = tal5 + skema(lRow, i)
    Next
    For i = 1 To 3
        tal3 = tal3 + skema(i, lCol)
    Next
    If (tal5 >= 5 And tal3 >= 1) Then x = x + 1 Else skema(lRow, lCol) = 1
hop:
Loop
x = 0
For i = 1 To 9
    For j = 1 To 3
        x = x + 1
        If skema(j, i) = 0 Then list(x) = "TOM"
    Next
End Sub

Sub BubbleSort(list())
    Dim First As Integer, Last As Long
    Dim i As Long, j As Long
    Dim Temp As Long

    First = LBound(list)
    Last = UBound(list)
    For i = First To Last - 1
        For j = i + 1 To Last
            If list(i) > list(j) Then
                Temp = list(j)
                list(j) = list(i)
                list(i) = Temp
            End If
        Next j
    Next i
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
23. december 2003 - 10:49 #24
Hej  Bak din gør det samme.

Men er forklaringen ikke at der fra 1-9 er 9 tal, men fra 80-90 er 11 tal.
Det vil jo gøre at 1-9 bliver valgt flere gange end 80-90, da der ikke så mange at vælge imellem.

Middel    Test 1    Test 2    Test 3    Test 4    Test 5    Middel over 5 test
01-09    181,33    183,67    186,56    187,33    183,00    184,38
10-19    166,80    167,80    162,40    169,30    165,00    166,26
20-29    166,70    166,30    167,40    166,00    166,80    166,64
30-39    164,50    168,10    169,30    164,90    162,00    165,76
40-49    164,30    163,20    165,30    169,60    167,10    165,90
50-59    164,90    166,00    170,60    164,90    164,70    166,22
60-69    170,80    165,70    165,60    167,50    169,60    167,84
70-79    169,40    168,00    164,30    164,40    167,60    166,74
80-90    154,00    154,18    152,00    149,82    156,82    153,36
Avatar billede janvogt Praktikant
23. december 2003 - 11:03 #25
Det er selvfølgelig lidt af forklaringen, men der er stadig "noget om snakken".
På oversigten over alle 90 tal, var mønstret også tydeligt.
Såvidt jeg husker var det tallene "1" og "6" som forekom oftest.
Avatar billede bak Seniormester
23. december 2003 - 11:41 #26
Mærkeligt, hvordan opgør i det ?
Jeg ser ingen systematiske "afvigelser"
Avatar billede janvogt Praktikant
23. december 2003 - 11:50 #27
Jeg bruger den kode kabbak har vist i dette spm 19/12-2003 17:54:55
med mange gentagelser.

Uanset, hvor mange gange jeg kører makroen er billedet nogenlunde det samme.
Avatar billede bak Seniormester
23. december 2003 - 11:55 #28
Jeg testede lige min egen med 10000 rækker. Jeg synes at dette ser rigtigt nok ud:
0-9    16582
10-19    16702
20-29    16767
30-39    16586
40-49    16650
50-59    16626
60-69    16740
70-79    16681
80-90    16666

og talforekomsterne svingede mellem 1904 og 1402 (enkelttal)
i enkelttallene bør 1-9 være højere end 10-79 og 80-90 lavere. og det ser også ud til at holde stik
Avatar billede janvogt Praktikant
23. december 2003 - 13:14 #29
Du har nok ret i, at det er rigtigt.
Selvfølgelig skal de små tal forekomme oftere, og de store tal sjældnere.
Avatar billede Skovby Novice
12. marts 2021 - 08:53 #30
Jeg har lige skrevet til Bak, men I tilfælde af Bak ikke ser min besked, skriver jeg lige her også. Håber I kan hjælpe.

Jeg har fået til opgave at lave mellem en masse bankoplader +50.000

Jeg vil gerne selv flette dem i InDesign ud fra en database (txt fil der er gemt ned fra Excel). Jeg tænker at det er lettest at flette ud fra en database med +50.000 rækker, der hvad har 27 kolonner - en kolonne for hvert felt, som  jeg jeg så parer med feltet jeg har lavet på pladen i InDesign.

Kan det alternativt lade sig gøre at lave PDF'er fra Excel.

Slutproduktet skal være 4 bankoplader på et ark der er 147x297 mm, men det håber jeg at kunne fixe efterfølgende. Tænker det er lettest at lave en plade ad gagen.

Håber meget på hurtig hjælp!

Mvh Jesper
Avatar billede Skovby Novice
12. marts 2021 - 09:29 #31
Er der i øvrigt taget højde for dubletter?