Avatar billede ouh1000 Nybegynder
05. januar 2005 - 00:09 Der er 17 kommentarer

Ved evt. køb af CMS

Jeg er ved at få lavet min side om. Og nu snakker web-manden om at det kunne være en idé med et CMS system. Og det lyder også godt.
På nuværenden tidspunkt bruger vi bare FP + et FTP-program til upload.

Men ved sådan et system er der der noget man skal sikre sig?
Jeg tænker bla. på hvad hvis samarbejdet med denne webdesigner stopper, hvad så med mine sider.
Hvis nu der er nogle ting dette system ikke kan, f.eks koble sig til database(eller hvad ved jeg) kan man så gøre det manuelt? Eller andre ting manuelt?
Vi har ikke snakket pris endnu, men hvad ligger sådan et system i?

Hvad skal jeg sørger for hvis jeg skal stå med de bedste kort på hånden?
Avatar billede freeman Nybegynder
05. januar 2005 - 00:19 #1
Det er meget svært at sige, kommer helt an på hvad det kan og dem det han sætter op på siden er selvudviklet eller et open-souce(gratis) som han så "bare" implentmentere på jeres side.
Avatar billede freeman Nybegynder
05. januar 2005 - 00:21 #2
Fordelen med et CMS er jo netop at jeres webdesigner/udviler fremover ikke skal rode med siden, så det bliver jer selv som kan opdatere alt text på siden.
Hvis I derimod skal have lavet store ændringer, skal i nok have fat i manden igen :)
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 02:05 #3
ouh1000... der er masser er opensource CMS systemer derude.. bla. mambo
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2005 - 06:58 #4
postnuke.com er et gratis CMS, med mange funktioner. Fordelen ved et CMS er netop at alt ligger i en database. Det er let at lave bruger styrring. Photo album og mange andre spændende ting.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2005 - 10:00 #5
jeg synes at svarende meget går på at der findes en masse open source - og ja, der findes da også en masse af de systemer men det er jo ikke sikkert der findes et der passer til lige _dit_ behov... derfor tager jeg udgangspunkt i at det bliver et selvudviklet.

Hvis der bliver lavet et CMS system så er der altid en database med - og så er det udviklerens opgave at lave koden så alle sider der drager nytte af databasen at forbindelsen til den er i orden så der behøver du ikke tænke på noget.

Al opdatering af sitet foregår ud fra et admin (cms) - men hvor meget der kan opdateres afhænger af hvad udvikleren giver dig af muligheder. Der kan gives meget få muligheder så fx der kun kan opdateres en forsidetekst - og så kan der gives så meget, at du kan ændre design, tilføje og fjerne hele sider etc... alt uden kendskab til programmering idet alt foregår ud fra form-felter.

prisen er selvfølgelig også afhængigt af antallet af muligheder - alt fra et par tusinde til flere hundrede tusind... det er størrelsen der afgør det.

Det du skal sørge for - efter min mening - er at programmøren ikke laver en masse du ikke har brug for da det jo bare vil øge prisen - omvendt skal du selvfølgelig sørge for at du får det du har brug for. Et rigtig godt CMS-system gør at når siden er færdig - så er den endelig færdig og så er der reelt ikke brug for hverken en designer eller programmør efterfølgende... designeren er der dog brug for hvis der skal laves billeder eller noget til evt nye sider.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. januar 2005 - 10:05 #6
Enig med keysersoze...

Pas meget på, at det firma, der skal implementere "skallen" (evt. hele første udgaven af sitet) ikke får solgt en masse ekstra funktionalitet som de bare scorer kassen på. Det er en meget broget verden du kommer til at bevæge dig i med både gode og seriøse firmaer såvel som de lidt for smarte, der bare skal score kassen...

Der er et hav af open source CMS systemer, her helt sikkert kan løfte opgaven. Langt de fleste er baseret på PHP og MySQL svjv.

Vi er selv midt i processen og er bla. blevet anbefalet det dansk udviklede Typo 3. Så vidt jeg forstår er det ret komplekst system og indlæringskurven er meget stejl, men det skulle tilgengæld kunne "alt".

Kig evt. på www.opensourcecms.com - her er listet mange open source systemer samt brugernes vurderinger og kommentarer.
Avatar billede retry Nybegynder
05. januar 2005 - 12:38 #7
Regn med, at et CMS ikke gør alt arbejdet selv. Du skal under alle omstændigheder have en ressource, en web-m/k, en til rådighed, som kan træde til, når der skal laves indhold og struktur, som er bare lidt ud over det allerenkleste.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2005 - 12:45 #8
det kommer vel igen an på hvordan CMS'en er lavet - lægges en WYSIWYG-editor ind kan man lave rimelig meget omend det er med risiko for at se lidt word-agtigt ud.
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. januar 2005 - 14:38 #9
nu bliver systemer som postnuke og lign open soruce systemer nævnt. Dette er helt sikkert også en god løsning, hvis man har modet på at tackle sådan et CMS, de fleste open source systemer satser på at ramme meget meget bredt, derfor vil der ofte kun være 5 ting ud af de 1000 ting systemet kan, som du skal bruge, dettte kan let komme til at give vanskeligheder hvis man ikke har 100% styr på hvad der sker.

Ud over et opensource system, er der 2 andre løsninger.
1. I betaler en størrer sum penge og får udviklet et system til jeres behov, 100%, i er selv med under udviklingsfasen, og får derefter rettigheder til koden og kan håndtere det på jeres webhotel.
2. I betaler et mindre opstarts gebyr hos en af de firmaer der har valgt at udleje CMS  løsninger, og derefter betaler en månedtlig leje, for CMS og hosting. Så er det eneste i skal tænke på er at opdatere siden med tekster og lign.

Priserne ligger meget meget forskelligt. så det er svært lige at nævne nogle, men en god ting er at undersøge marked forholdsvis grundigt inden i beslutter jer.
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
05. januar 2005 - 15:40 #10
Okay, der er lige et par ting jeg skal tænke over kan jeg se.
Nu kommer han i næste uge hvor vi skal snakke videre - Så der er lige nogle ting jeg vil kigge på inden.

Det jeg tænkte på da jeg skrev "manuelt" var at idag laver vi ofte nogle konkurrencer, spørgeskemaer eller et eller andet hvor besvarelserne kommer i en database. Kan sådan noget lavet i et CMS system (sikkert hvis det bestilles) men hvis ikke, eller det bliver for dyrt, kan dette så laves i et andet program og derefter puttes på serveren hvor CMS systemet ligger?

Hvis man nu lejer dette system, hvad så hvis samarbejdet stopper, hvad så med siderne i system. Kan de trækkes ud, eller bliver der lavet alm. sider man "bare" kan hente ud via noget FTP - eller er man bundet til dette system resten af tiden siden har dette design eller dens levetid?
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. januar 2005 - 15:46 #11
du skriver du ikke ønsker at bruge alt for mange penge, men hvad er mange penge for dig.

Afstemning quiz og lign er som regel en del af de fleste størrer CMS systemer, de små er tit begrænset til kun oprettelse af tekst på sider.

Hvis du er bange for firmaet går nedenom og hjem kan du vælge et af de lidt størrer firmaer som har været på markedet i lang tid.
f.eks. www.dandomain.dk
Avatar billede retry Nybegynder
05. januar 2005 - 16:09 #12
Store firmaer går også nedenom og hjem. Forlang at din leverandør har nogle mindst 3 år gamle referencer med det system, du i givet fald vil bruge.

Penge: Nogen skal bruge en omkring en måned af deres liv til at få en CMS-hjemmeside op og køre. Budgetterer du med mindre, så beder du om problemer. Og heri er ikke medregnet nogen form for "forsikringspræmie" til at få en leverandør, der er bedre til at overleve end genenmsnittet.
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
05. januar 2005 - 16:09 #13
Tja jeg er også lidt i tvivl om hvor mange penge jeg er villig til at betale, men jeg synes 40-50.000 kr. er mange penge. Og jeg ved slet ikke hvad han har tænkt, men det bliver vel belyst i næste uge. Og igen hvis man kan se det vil lette vores arbejde og få tid til andet - er alt jo relativt.

Men ang. konkurs eller vi måske bliver uenig om evt. prisstigningere mm. kan man jo aldrig være sikker. Og derfor mener jeg det er vigtigt at have en mulighed så man hurtigt kan fortsætte andet sted fra.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2005 - 16:15 #14
hvis du køber en løsning der bliver din til ejendom ville jeg hverken frygte konkurs eller andet; du kan jo stadig opdatere din side efterfølgende (i hvert fald hvis du har fået de muligheder du har brug for) - og kræves der ændringer kan du jo bare tilknytte en anden (evt bare en freelancer) til at lave det.

Jeg har ingen idé om hvad du står med af side - men jeg ville mene at du kan få en ret så stor side for 40-50 kilo, så mon ikke mindre kan gøre det.
Avatar billede retry Nybegynder
05. januar 2005 - 16:22 #15
Jamen, hvad er hjemmesiden værd for dig? .. flere kunder, mare salg, bedre service, besparelser på andre salgs/informationskanaler?

Skal det bare løbe nogenlunde rundt, fordi I bare SKAL have hjemmesiden?

Eller skl det ses som en markedsføringsinvestering? Hvis ja, så regn med afskrivning over tre år, og læg de løbende omkostninger til. Er der mere end, lade os sige 15%, årlig profit ved at have hjemmesiden i de tre år, så er det vel sundt nok?
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. januar 2005 - 18:24 #16
jeg er enig om at alle firmaer kan gå ned, men den usikkerhed har man vel med ALT stortset?
Hvis man køber et system fra bunden af, så skal man have endnu en person tilknytter der kan evt lave ændringer, som kan rette op på det hvis der nu skulle gå kuk i filerne på severen.

Hvis jeg var dig ville jeg udforme en email og sende den afsted til et par webbuerauer og hører dem af hvad de skal have for at lave et CMS til dig, husk at beskrive nøje hvilke funktioner du ønsker så de har en mulighed for at give en pris.

Hvis prisen er langt over hvad du ønsker at give kan du kigge på et leje CMS
Avatar billede fxj Juniormester
05. januar 2005 - 18:52 #17