Avatar billede peturkirke Novice
11. april 2005 - 01:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

disable CSS ?

når man har angivet eller linket til en CSS fil øverst i en asp-fil, er det så muligt at disable CSS på et bestemt sted/stykke i en asp-filen ?
f.eks. hvis man includer en fil et eller andet sted på siden, kan man så disable CSS der ?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
11. april 2005 - 01:06 #1
øhh, er du klar over HVAD CSS faktisk er ?

Du kan vel lave en querystring som du aflæser, f.eks.

?style=none

IF Request.Querystring("style") <> "none">
Response.Write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" >')
END IF

Du kan ikke bare fjerne CSS sådan lige pludselig
Avatar billede roenving Novice
11. april 2005 - 01:12 #2
Nej !-)

-- men du kan sagtens have mange aktive stylesheets, ligesom du kan disable et stylesheet, men altså kun for hele dokumentet ...

-- og ved at have selectors, som udnytter css-arv kan du i realiteten have forskellige stylesheets ...

F.eks.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Tomt dokument</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
a,a:link,a:visited{text-decoration:none;color:black;}
a:hover{text-decoration:overline underline;}
#menu a{color:green;}
#menu a:link, #menu a:visited{color:#aaf;text-decoration:none;}
#menu a:hover{color:#adf;text-decoration:underline;}
</style>
</head>

<body>
<div id="menu">
  <a href="#">Menu-link</a><br>
  <a>link uden href</a>
</div>
<a href="#">Alm. link</a>
</body>

</html>
Avatar billede roenving Novice
11. april 2005 - 01:21 #3
>>alister

Prøv at sætte denne knap på et dokument, hvor du har et stylesheet:

<button onclick="document.styleSheets[0].disabled=true;">Fjern styles</button>

-- såvidt jeg er orienteret er det faktisk det eneste man kan bruge styleSheet-propertyen i Opera, men den virker i hvert fald både på IE og Geckoerne ...
Avatar billede peturkirke Novice
11. april 2005 - 02:09 #4
det var ikke så godt !!!!

jeg har en fil, som jeg includer i en anden fil, hvor der er defineret style-sheets. Problemet er, at begge filer er store, og det tager noget tid at tilrette den ene fil, så den passer til style-sheetet.

har i noget godt råd til hvordan jeg løser problemet nemmest ?
Avatar billede roenving Novice
11. april 2005 - 02:15 #5
Brug muligheden for css-arv !o]

Sæt det, du inkluderer ind i et element (f.eks. en div!-), og benyt dig af den type selektorer, som jeg illustrerer i det ovenstående ...
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2005 - 16:55 #6
<ole>

peturkirke >> Du skriver, du inkluderer en fil i en anden - og at den inkluderede fil indeholder stylesheets. Det får mig til at frygte, at den inkluderede fil også indeholder <html>, <head> og <body> tags.

Er det tilfældet? I så fald laver du nemlig _meget_ alvorlige fejl i din kodeopbygning  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede peturkirke Novice
12. april 2005 - 17:06 #7
nej nej tag det nu roligt ! måske er jeg ikke god nok til at formulere et spørgsmål, men jeg er da vant til at programmere, og jeg tror nok, at roenving har givet mig den rigtige løsning.
jeg har desværre arbejde langt op om begge ører, så jeg har ikke fået prøvet den af endnu
Avatar billede peturkirke Novice
06. maj 2005 - 10:58 #8
roenving, hvis du skriver et svar, så får du poeng
Avatar billede roenving Novice
06. maj 2005 - 11:16 #9
Oki '-)
Avatar billede roenving Novice
06. maj 2005 - 11:37 #10
-- og tak for point ;~}