Avatar billede thomas_nj Nybegynder
08. juni 2005 - 18:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Integration af ln

Hej eksperter

  Jeg sidder i den lidt irriterende situation at jeg er kommet i tvivl om noget ved et matematikprojekt som jeg skal bruge til eksamen.

  Opgaven er via partiel integration at integrere ln(x)^2

  Skal man sige f(x) = ln(x)  g(x) = ln(x)
  eller
  f(x)=1  g(x)=ln(x)^2

  Begge ting er først forskellige ude på tredje decimal så derfor er jeg meget i tvivl.
Avatar billede coldplay Nybegynder
09. juni 2005 - 00:52 #1
Partiel integration af to funktioner f(x) og g(x) er givet ved:

INT[f(x) * g(x)]dx = F(x)*g(x) - INT[F(x) * g'(x)]dx, hvor

F(x) er stamfunktion til f(x) og g'(x) er differentialkvotien af g(x).

Sæt f(x) = ln(x) og g(x) = ln(x):

INT[ln(x) * ln(x)]dx = (x*ln(x) - x)*ln(x) - INT[(x*ln(x) - x)*(1/x)]dx <==>

INT[ln(x) * ln(x)]dx = x*ln(x)^2 - x*ln(x) - INT[ln(x) - 1]dx <==>

INT[ln(x) * ln(x)]dx = x*ln(x)^2 - x*ln(x) - ((x*ln(x) - x) - x) <==>

INT[ln(x) * ln(x)]dx = x*ln(x)^2 - x*ln(x) - ((x*ln(x) - 2*x) <==>

INT[ln(x) * ln(x)]dx = x*ln(x)^2 - 2*x*ln(x) + 2*x

Resultatet bør differentieres som kontrol - har ikke prøvet, men prøv selv.
Avatar billede gryn Nybegynder
09. juni 2005 - 11:52 #2
^ korrekt
Avatar billede coldplay Nybegynder
09. juni 2005 - 13:05 #3
Det samme her.

Prøvede først med substitution, men det komplicerede tingene mere end nødvendigt.

Integration uden substition er åbenbart nemmere i det her tilfælde.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
10. juni 2005 - 13:25 #4
Problemet er at der står i opgaven at substidution, skal benyttes. Det er dog ikke relavant mere, da jeg ikke trak opgaven til eksamen.
coldplay >> Mange tak for hjælpen, gider du ikke smide et svar?
Avatar billede coldplay Nybegynder
10. juni 2005 - 16:39 #5
Nej tak, Thomas.

Læg et svar og tag dine point tilbage.

Glæder mig at du kunne bruge det.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
10. juni 2005 - 19:45 #6
Mange tak for hjælpen i hvert fald.