Avatar billede c-p-h Nybegynder
26. juli 2006 - 09:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tilslutning af netværksprinter

Jeg skal en af de kommende dage tilslutte en netværksprinter, men er lidt i tvivl om hvordan systemet fungere.

Tilslutter jeg blot printeren til min switch (med et lige eller krydset kabel?), og ikke andet, eller hvordan og hvorledes?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. juli 2006 - 09:51 #1
Du smider bare printeren i switchen med et lige kabel, så får den en adresse fra dhcp serveren, eller det skulle den da gerne :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2006 - 10:09 #2
Der er lidt mere end som så...

Først: Hvor stort er netværket? - er der en dedikeret printserver? Eller er det bare en lille arbejdsgruppe med enkelte PC´ere?

Printeren har indbygget netkort, kan jeg forstå - dette skal også konfigureres. Hvis du har en DHCP server (eller router), og det er første gang printeren tilsluttes et netværk, vil den få tildelt en IP adresse.

Denne IP adresse skal du have ud af printeren/printserverboksen, og:

1. Indtaste den i en webbrowser. Her kommer du så til printserverboksens/netkortes hjemmeside. Find netværksopsætningen, og sørg for at sætte IP adressetildelingen til manuelt - ellers risikerer du at printeren skifter IP adresse, hvis den er slukket i længere tid...

2. Oprette en LOKAL printer på printserveren eller den PC den skal installeres på, hvor du opretter en TCP/IP port med den givne IP adresse....

Har du ikke prøvet det før, bliver det lidt for langhåret at forklare, før du fortæller lidt mere om opsætningen (hvilke printere/printserverbokse er det - hvor stort netværk (hvor mange PC´ere skal printe) o.s.v....)
Avatar billede c-p-h Nybegynder
26. juli 2006 - 11:00 #3
Hej Ole

Tak for svaret.

Der er 4-5 computere der skal have adgang til printeren. Der bliver ingen printerserver.

Du må meget gerne uddybe installationsprocessen.

Printeren skal installeres på en computer og tilsluttes til switch. Er det rigtig forstået?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2006 - 12:00 #4
Ja, det er i bund og grund, hvad der skal ske. Kablet skal iøvrigt være "straight", altså ikke krydset (men din switch er sikkert af nyere dato, så den selv ville tage højde for det...).

Det nemmeste er installationen på PC´erne, så selv om det er det sidste der skal ske, kommer der en lynguide her:

Start "tilføj printer" guiden og følg den. Det vigtige er:
1. Du skal IKKE installere en netværksprinter - det skal være en LOKAL printer.
2. Du skal have en driver parat - enten nydownloadet fra producenten, eller driverCD´en der fulgte med printeren. Når du når til punktet hvor der spørges til hvilken printer det er, skal du klikke "har disk", og så browse dig frem til den rigtige driver.
3. Næste skridt er, at angive hvilken "port" printeren sidder på. Her skal du oprette en ny port af typen TCP/IP, og her indtaste IP-adressen som printeren har fået. Resten skulle give sig selv...

Men før du når hertil, skal du som nævnt, have konfigureret netkortet i printeren. Og her er der desværre en del fælder, afhængig af typen, som jeg stadig ikke kender :-)
Men lad os antage at den er et nogenlunde normalt moderne netkort. Så kan du som sat få skrevet en testside ud fra printeren, når den har siddet på switchen noget tid. På testsiden vil IP-adressen stå. Og som beskrevet tidligere skal du så via en webbrowser ind på IP adressen og sætte den til "Manuelt" konfigureret, for ikke at risikere at den skifter.
Men det er det eneste du skal ændre (med mindre den har været konfigureret tidligere - så bliver det nemlig sværere).

Og når det er gjort, burde det hele virke... (burde ;-)
Avatar billede c-p-h Nybegynder
26. juli 2006 - 12:09 #5
Ok tak igen :)

Håber det lykkes, ellers vender jeg tilbage.

For lige at være sikker, printeren skal tilsluttes til computeren via et USB printerkabel. Er det korrekt?

Priterne er HP LASERJET 2420DN og Lexmark C522n. I en anden tråd har du været med til at rådgive om købet, så nu har printerne bare at virke uden problemer ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2006 - 12:14 #6
Da de jo netop begge er netværksprintere, skal de IKKE kobles op via USBkablet. Så var der jo ingen fordel i netværksdelen...

Printeren skal kun have 220V og et netkabel.

Men der ud over er HP og Lexmark dejlig nemme at sætte op - også derfor de er blandt de anbefalede ;-)
Avatar billede c-p-h Nybegynder
26. juli 2006 - 12:47 #7
hehe ja det havde jeg ikke lige tænkt på - men logisk nok.

Hvis du laver et svar, vil jeg give point.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2006 - 14:02 #8
Det kommer her - du vender tilbage når... næh, HVIS du får problemer ;-)