Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 11:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Deal/No Deal bank tilbud

Hvordan udregnes "bankens" tilbud i Deal/No Deal
Avatar billede larsen1 Nybegynder
17. oktober 2006 - 12:25 #1
Uden at have set mere end 1 afsnit af det, virker det som om at tilbuddet er noget der ligner summen af penge tilbage, divideret med antallet af resterende kufferter - hvor lang tid der er tilbage af udsendelsen.
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 12:41 #2
Nope, den holder ikke
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 13:37 #3
Fik skrevet er par kontrolkombinationer ned - dem paster jeg evt senere.

Et eks. 2 kufferter tilbage: 1M +2M - buddet hed 1,4M og ikke 1,5 som ovenstående regnemetode vil give
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 14:12 #4
Troede her vrimlede med statistiknørder herinde :-)
Avatar billede falster Ekspert
17. oktober 2006 - 14:25 #5
Skægt problem. Jeg tror ikke, at det er "ren" statistik. Banken indregner sandsynligvis en fortjeneste.

Hvis den var bookmaker og havde uendelig mange væddemål med valg mellem 1 mio og 2 mio eller 1,5 mio i hånden, ville fortjenesten/tabet statistisk blive 0 kr.
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 14:40 #6
Der er vi ikke uenige. "banken!" skal give et bud der på den ene side er attraktivt og som på den anden side gør denne til vinder.... men hvordan
Avatar billede falster Ekspert
17. oktober 2006 - 14:59 #7
Den kan jo bruge larsen1's middeltal og så fratrække en avance.

Jeg tror altid, at den byder under middeltallet (gennemsnittet). Men hvordan det er sammensat, må vi høre andres bud på. (Din kontrolkombination giver vist middeltallet minus 6,67%).
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 15:11 #8
det kunne da være en mulighed.....
Der må vidst lige regnes
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 16:04 #9
Det holder ikke:
Sidste udsendelse noterede jeg følgende:
Tilbage var 1, 15.000, 100.000, 500.000, 750.000 & 1M
Buddet fra banken var 236.000
værdierne sammenlagt divideret med 6 = 394.167
Der er langt ned til 236.000 - en del mere end 6.67% i hvert tilfælde

750.000 strøg
Tilbage var 1, 15.000, 100.000, 500.000 & 1M
Buddet fra banken var 201.000
værdierne sammenlagt divideret med 6 = ca 323.000

Igen en stor difference

Forslag modtages gerne
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 16:05 #10
hov, sidste udregning er selvfølgelig divideret med 5
Avatar billede martin_moth Mester
17. oktober 2006 - 16:47 #11
Mon ikke der er andre faktorer med, som ikke kan udregnes, som anvendes til at runde budet op eller ned after at det er beregnet statistisk:

* resterende tid af program (allerede nævnt)
* Den af banken vurderede risikovillighed hos deltageren
* stemningen?
* osv.
Avatar billede jkjaers Nybegynder
17. oktober 2006 - 17:08 #12
Tror ikke tiden er en afgørende faktor, da det er værtens opgave at overholde denne

Risikovilligheden hos deltageren tror jeg heller ikke spiller nogen rolle da buddet gerne skulle være til bankens fordel under alle omstændigheder - husk på, dette show er udelukkende et spg. om held. Hvis deltageren satser vil det også være sådan at der skal være mulighed for faktisk at tabe.

Det er en dårlig bank der lader sig påvirke af stemning - jeg tror stadig det er iskoldt beregnet
Avatar billede falster Ekspert
18. oktober 2006 - 09:46 #13
Mine 6,67% var blot et eksempel på beregning i et konkret, måske endda såkaldt "udartet" tilfælde. Jeg tror heller ikke, at det kan sættes på en almindelig formel.

Der indgår uden tvivl noget empirisk. Måske hører der ligefrem et computerprogram sammen med konceptet, som TV2 vel har købt. Det ligner ikke et TV-program, som de selv har opfundet.
Avatar billede jkjaers Nybegynder
19. oktober 2006 - 10:35 #14
jeps, konceptet er som alle andre programmer fra TV2 købt i USA. Det medfølgende computerprogram indeholder en algoritme eller formel som er den jeg leder efter...
Avatar billede falster Ekspert
19. oktober 2006 - 10:54 #15
"Du er ikke alene", som Sebastian sang. Googling på ""Deal or no deal" +formula giver masser af hits. Et par eksempler:

http://www.bothersbar.co.uk/dealexplanation.htm
http://nslog.com/archives/2005/12/20/deal_or_no_deal_algorithm.php

Held og lykke
Avatar billede jkjaers Nybegynder
26. oktober 2006 - 14:18 #16
Takker, er ikke kommet videre, men jeg søger stadig efter svaret
Avatar billede jkjaers Nybegynder
03. november 2006 - 10:06 #17
jeg lukker tråden