Avatar billede rasbolding Nybegynder
28. november 2006 - 02:13 Der er 26 kommentarer

Problemer med at gå på visse websites

Jeg har i nogen tid ikke kunnet gå på www.geiger.dk, hvilket er lidt problematisk, da jeg skriver anmeldelser og artikler derinde. Jeg her erfaret samme problem med www.ugeavisen-odense.dk. Når jeg forsøger at gå på disse sider får jeg en skærm med følgende besked:

Vi kan ikke finde "www.geiger.dk"

Du kan prøve igen ved at skrive URL-adressen på adresselinjen ovenfor.
Eller søge på World Wide Web:

Gå til MSN Søg for at se alle resultater for "www.geiger.dk".

  Hent MSN Toolbar gratis!

--------------------------------------------------------------------------------
Søger du én af disse lignende webadresser?
www.giber.dk
www.guider.dk
www.glider.dk

--------------------------------------------------------------------------------

Yderligere oplysninger om denne fejl.
Om resultater

• Fandt du det, som du søgte efter? Send os feedback!

Leveres af  MSN Søg

©2005 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.
Vilkår for anvendelse  TRUSTe godkendelse af beskyttelse af personoplysninger

Jeg har kontaktet Geiger og spurgt om man ved en fejl har blokeret min IP-adresse, men det skulle ikke være tilfældet. Jeg har også prøvet at installere Firefox (normalt bruger jeg Explorer), for at se om den klarede opgaven bedre, men nej. Ydermere har jeg sikret mig, at de pågældende sider ikke er blokeret i mine internet-indstillinger og jeg har scannet min maskine temmelig mange gange med diverse antivirus- og antispyware-programmer, men det har heller ikke løst problemet. Jeg forstår ikke helt hvad der sker, men håber I er nogle derude, der kan løse problemet.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 03:03 #1
Har du prøvet at lave en trace route til www.geiger.dk? Hvis ikke, så prøv at åbne en kommandoprompt (skriv cmd.exe i Start/Kør...) og skriv så: tracert www.geiger.dk

Så kan du måske se, hvor det går galt. Hvis det allerede går galt ved "1. hop", så kunne noget tyde på, at du har problemer med din udbyders DNS. DNS kan kort fortalt ses som en slags telefonbog, hvor man angiver en web adresse (såsom www.geiger.dk), og DNS giver så den korrekte IP-adresse tilbage ([194.255.18.7 i tilfælde af www.geiger.dk).

Jeg kan for øvrigt bemærke, at IP'en som www.geiger.dk peger på anvendes af en server kaldet www8.antenna.nl. Noget tyder på, at sitet bliver hostet i Holland og det kan være, at der er routing problemer derned til for din udbyder.

Håber du kan bruge ovenstående info til noget. :)
Avatar billede rasbolding Nybegynder
28. november 2006 - 04:57 #2
En tracert giver mig stort set samme resultat som du har fået; IP-adresse 194.255.25.62 - websitet opgives som www9.antenna.nl. Stien ser umiddelbart fin ud. Mener dog, at jeg på et tidspunkt prøvede at få IP-adressen på Geiger-siden (ikke via tracert), hvor den kom op med en anden IP, som førte til noget pornoreklame, hvilket måske kunne tyde på spyware eller virus?
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 12:41 #3
Ja, det lyder da ikke utænkeligt, sådan som du beskriver det. Måske noget, der hijacker IP'en til din udbyders DNS. Umiddelbart er jeg dog ikke bekendt med en bestemt spyware, der gør dette. Måske er der en spyware ekspert, der kan hjælpe? Indtil da prøver jeg lige at gruble lidt mere over det... :)
Avatar billede nopsen Ekspert
28. november 2006 - 17:04 #4
jeg har været ude for det samme, hvor det viste sig at de adresser jeg ikke kunne komme ind på, ved et tilfælde var blevet tilføjet til host-filen i windows og dermed blokeret.. den ligger under windows\system32\drivers\etc og åbnes med notesblok.
se om der er tilføjet yderligere adresser under den første, som hedder 127.0.0.1 localhost, hvis det er tilfældet sletter du dem og genstarter.
Avatar billede rasbolding Nybegynder
28. november 2006 - 18:21 #5
Jeg har fundet en fil ved navn hosts ud fra den sti du beskriver. Jeg åbnede den med WordPad, da min NotePad har ondt i maven, men der står ikke noget i filen; jeg får bare en hvid skærm. Prøvede at åbne nogle af de andre filer i etc-mappen med WordPad og der kunne jeg godt få tekst frem.
Avatar billede nopsen Ekspert
28. november 2006 - 19:56 #6
det lyder underligt, der skulle gerne stå noget i den, det gør der altid som standard, så det har jeg ikke lige umiddelbart en forklaring på.
Avatar billede nopsen Ekspert
28. november 2006 - 20:01 #7
sådan her skal den se ud:

# Copyright (c) 1993-2006 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

127.0.0.1      localhost
Avatar billede rasbolding Nybegynder
29. november 2006 - 00:43 #8
Når jeg åbner den fil, der bare hedder hosts, så står der intet. Der er også en fil, der hedder hosts.ics og her står noget, men jeg ved ikke om du kan bruge det?
Det er i øvrigt mystisk; når jeg laver en nslookup geiger.dk, så giver den mig følgende svar:
Name: geiger.dk.opasia.dk
Address: 64.28.177.78
Hvis jeg laver nslookup på andre websites, så får jeg samme IP-adresse, og denne fører til noget porno-reklame. Laver jeg derimod en tracert på geiger.dk, så ender jeg på IP 194.255.18.7 - burde nslookup og tracert på samme webside ikke resultere i samme IP-adresse?
Avatar billede nopsen Ekspert
29. november 2006 - 01:31 #9
det aner jeg faktisk ikke, måske kommer der en anden på banen, som ved noget mere om det.
Avatar billede azrael Nybegynder
29. november 2006 - 03:03 #10
Når jeg læser dit sidste indlæg virker det helt klar, at noget har hijacked din DNS.

Hvad står dine DNS indstillinger til? 194.255.18.7 er i al fald den rigtige IP. Den anden får jeg også lidt skummelt på. Ikke direkte porno, men af de der redirect sider.

Hvad bruger du af scannere til spyware etc?

Filen hosts.ics er for øvrigt nok kommet af, at du har haft Internet Connection Sharing kørende eller stadig har det.
Avatar billede rasbolding Nybegynder
29. november 2006 - 17:58 #11
Jeg har brugt en del antivirus-, antispyware- og antihijack-programmer; nogle af dem ligger permanent i baggrunden med diverse skjoldfunktioner. Ved ikke om listen er helt komplet, men disse programmer er eller har været i brug:

Ad Aware SE Personal
Avast! Antivirus
AVG Anti-Spyware
Ewido Security Suite
BHBlaster
CWShredder
Hijackthis
SpySub
XoftSpy
Registry Mechanic
Spy Sweeper
Spyware Guard

Kan du bruge det til noget?
Avatar billede azrael Nybegynder
29. november 2006 - 21:14 #12
Det er da noget af en liste. Har du prøvet SuperAntiSpyware fra (sjovt nok) www.superantispyware.com ? Ikke fordi jeg tror, at det er løsningen på dine problemer, men det skader aldrig at prøve.

Ellers ville det være rart hvis du ville fortælle mig, hvilke nameservere du bruger. Én måde at finde ud af dem på er at skrive ipconfig /all i kommandoprompten. Der skulle du gerne have mindst to servere listet under DNS servere.

Et program du evt. kunne kigge på i forbindelse med hijackede netindstillinger er LSPfix, som du kan finde her: http://cexx.org/lspfix.htm
Avatar billede rasbolding Nybegynder
29. november 2006 - 21:45 #13
En ipconfig /all viser følgende DNS-servere:

Jeg vil prøve at se på de programmer, du anbefaler. Er de gratis, eller hvordan?
Avatar billede azrael Nybegynder
29. november 2006 - 22:30 #14
De er helt gratis, selvom SuperAntiSpyware også findes som betalingsversion.

Jeg kan for øvrigt se, at 85.255.114.19 resolves til 85.255.114.19-xbox.dedi.inhoster.com, og 85.255.112.158 resolves til 85.255.112.158-xbox.dedi.inhoster.com. Nu ved jeg ikke hvilken udbyder du har, men det der ligner ikke korrekte name servers. Faktisk får man en hel del klamme hits, når man leder på Google efter "xbox.dedi.inhoster.com".
Avatar billede rasbolding Nybegynder
29. november 2006 - 23:00 #15
Jeg har TDC, men bemærkede i øvrigt, at der står Opasia da jeg lavede ipconfig /all. Det gør der også når jeg laver en nslookup på f. eks. geiger.dk.
Noget kunne tyde på, at et eller andet har hijacked min DNS? Men i så fald er det vel lidt mystisk, at det kun er gået ud over ganske få sider (har kun erfaret problemet med www.geiger.dk og www.ugeavisen-odense.dk). Jeg kan prøve at downloade de programmer, du anbefaler og scanne min maskine med dem og se om det hjælper i første omgang, medmindre der er andre oplagte forslag?
Avatar billede azrael Nybegynder
29. november 2006 - 23:57 #16
Lige nu har jeg ikke så meget mere smart at tilføje (hvis det foregående da var smart... :). Jeg ved bare, at du ikke tilnærmelsesvis anvender TDCs name servers. Normalt ville jeg foreslå at prøve en "ipconfig /release" efterfulgt af en "ipconfig /renew", men jeg tror ikke du løser problemet så nemt, hvis der er noget uønsket software på maskinen.
Avatar billede rasbolding Nybegynder
03. december 2006 - 08:36 #17
Hverken AntiSuperSpyware eller LSPFix løser problemet, og en ipconfig /release og ipconfig /renew hjælper heller ikke. Findes der andre muligheder?
Avatar billede azrael Nybegynder
03. december 2006 - 12:51 #18
Hvad står der egentlig i opsætningen til netkortet mht DNS servere (jeg tænker ikke på ipconfig)? Får du tildelt både IP adresse og DNS servere automatisk eller står der specifikt angivet nogle DNS server adresser? I tilfælde af sidstnævnte, slå automatisk tildeling til for både IP adresse og DNS servere.

Søg evt. også gennem registry på de DNS adresser du skrev tidligere (regner med, at det stadig er dem, der meldes tilbage).

Ellers har jeg ingen andre ideer, sorry.
Avatar billede rasbolding Nybegynder
04. december 2006 - 19:32 #19
Kan du give nogle direkte bud på kommandoer i forhold til dine forslag? :)
Og ja, sidst jeg checkede var det de samme DNS-adresser.
Avatar billede azrael Nybegynder
04. december 2006 - 19:52 #20
Hmm... det kan måske blive lidt svært, da jeg anvender engelsk WindowsXP og du bruger jo nok en dansk Windows-version. Jeg prøver lige. Nederst til højre (hvor du bl.a. også har ur) skulle du se et ikon for netværkstrafik (to skærme der står lidt forskudt). Hvis du dobbeltklikker på det ikon skulle du få en dialogboks med to faneblade. På første (Generelt) skulle du have to knapper, hvoraf den første skulle hedde Egenskaber. Den vælger du.

Nu skulle du være ind i egenskaberne for det aktuelle netkort. Midt i denne boks vises der en liste over ting der p.t. er knyttet til netkortet. Nederst på listen (typisk) skulle der være noget om Internet Protokol (TCP/IP). Marker dette og tryk på knappen Egenskaber.

På det nye faneblad Generelt har du 2x 2 knapper, hvoraf øverste af dem begge sørger for automatisk tildeling af hhv. IP adresse og DNS server. Det er sådan de skal stå. Særligt nederste sæt knapper er interessant. Hvis DNS server ikke står til automatisk tildeling er der noget galt. Sæt den i så fald til automatisk tildeling.

Det er den bedste måde jeg kan forklare det på. Håber det hjælper.
Avatar billede rasbolding Nybegynder
04. december 2006 - 21:18 #21
Sådan - det virkede. Jeg siger mange tak.
Jeg er ny herinde, så kan du lige fortælle mig, hvordan jeg giver dig dine points?
Avatar billede azrael Nybegynder
04. december 2006 - 21:59 #22
Det med pointene glemmer du bare. Hvis det virkede, så er det mere end belønning nok... :)

Sådan af ren nysgerrighed, stod indstillingerne på nogle direkte angivne DNS servere i stedet for automatisk tildeling (via din udbyder)?
Avatar billede rasbolding Nybegynder
04. december 2006 - 22:16 #23
Ja, der stod to adresser.
Og jeg vil skam gerne give dig dine points, men er ikke helt sikker på hvordan man gør det.
Avatar billede azrael Nybegynder
04. december 2006 - 22:25 #24
Jamen, jeg vil pure *nægte* at tage imod point... Brug dem på noget vigtigere... :)

Jeg glæder mig i al fald over at vi fik løst problemet!
Avatar billede rasbolding Nybegynder
04. december 2006 - 22:27 #25
Jeg siger i hvert fald mange tak for hjælpen under alle omstændigheder. :)
Avatar billede nopsen Ekspert
04. december 2006 - 22:29 #26
for at kunne give point, skal du bede dem som du vil give dem til om at lægge et svar, derefter får du mu8lighed for at acceptere.
hvis ingen ænsker point, eller ikke har kunnet løse4 dit problem, lægger du selv et svar og accepterer derefter dette, så beholder du selv dine point og spørgsmålet bliver lukket.