Avatar billede whyme Nybegynder
07. januar 2007 - 14:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk der skal nå en etage op og til næste opgang

Hej Eksperter!

Jeg har lige nu følgende Access Point:

ZyXEL ZyAIR G-1000 Access Point 54 Mbits

Denne virker som sådan fint nok til mit behov. Bor i en 2 værelses lejlighed.

Jeg bor 2TH og den kan også godt nå 1 etage længere op i samme opgang, i venstre side, altså 3TV.

Det jeg godt kunne tænke mig er en ny Access Point, som kan nå til næste opgang på 4 sal, hvilket denne her ikke kan.

Så min forespørgsål går ud på:

Hvilke 3 Access Points vil være nogen af de bedste til mit behov:
- Hvilke når længst (igennem vægge, mursten, ikke beton)
- Hvilke er mest stabile (kommer til at være 5-6 computere nogen gange simultant).
- Prislejen må max være 1500-2000 kr.

Er der nogen der kan være behjælpelige?

På forhånd utroligt mange tak

(og ja, jeg ved godt at man ikke må dele Internet forbindelse, med mindre man har fået lov fra sin udbyder, og dette er for at computerne er i netværk med hinanden - må hellere lige sige inden en eller anden kommer med det samme :) )
Avatar billede moocher Nybegynder
07. januar 2007 - 15:28 #1
Jeg kan ikke helt regne ud om du vil udskifte dit nuværende accespoint med et bedre for derved at nå længere... For du kan jo sætte accespoint op i netværk.. Du kan derved sætte et accespoint op i 3TV som modtager dit signal fra 2TH og sender det videre... En løsning jeg ville mene var lettest. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2007 - 15:35 #2
Det er såmænd ikke accesspointet derer problemet, men trådløse signalers natur og antennerne.

Først skal du vide at Trådløse signaler er relativt følsomme overfor ting i omgivelserne, f.eks. metal i bygningskonstruktionerne, metal møbler, metal hegn eller metal tage. Også træ, der jo indeholder fugt, kan nedsætte trådløse signaler meget.

Det næste du skal vide er at den trådløse standard er relativt ny, hvilket betyder at man ikke er helt enig om hvad standarden egentlig er. Dette betyder at der er kombinationer af accesspoints og netkort der virker dårligt sammen.

Løsningen er at sætte bedre, evt retningsbestemte antenner på udstyret. Du kan oven i købet selv lave disse antenner hvis du er lidt fingernem, men de kan også købe. Prøv at søge i google på Wifi antennae howto så skal du bare se. Du kan også kikke på f.eks. D-link der laver nogle fornuftige retningsbestemte antenner.
Avatar billede whyme Nybegynder
07. januar 2007 - 15:35 #3
Det har jeg faktisk ikke vidst var en mulighed.

Hvad kræver det egenligt af mig (og udstyret)?

Vil det ikke være for besværligt, når man tænker på fejlmarginen der eventuelt kan være, såsom at den på 2TH eller 3TV "går ned" eller noget, altså større fejlkilder jo flere apperater der er (samt måske lavere sende hastighed)?

Jeg må indrømme at jeg helst kunne tænke mig en enkelt access point at holde øje med.
Afstanden fra access point op til 4 sal i næste opgang er max 30 meter, indendørs hele vejen, og det er kun gulv (af træ) og vægge (af mursten) signalet skal igennem.
Signalet op til 4 sal vil i så fald sendes i en vinkel af 45 grader vil jeg mene.
Avatar billede whyme Nybegynder
07. januar 2007 - 15:47 #4
bufferzone:
Har du mulighed for at linke til den type antenne du vil foreslå (har helst ikke lyst til at rode mig ud i at lave den selv, skal jo helst virke ;) )

Den skal jo så helst virke til ZyXEL ZyAIR G-1000, med mindre at de alle har samme montering.

Men med hensyn til min ZyXEL, synes jeg at nogen gange svinger signalet lidt nedaf, når der er 3 maskiner koblet på den (selvom de er 5 meter væk fra boksen) - kan det være fordi den er 2 år gammel, eller ikke kan håndtere så mange simultane forespørgsler på samme tid osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2007 - 19:13 #5
Der er normalt tale om standard stik og fatninger, men du bør nok lige kontrollerer om dit accesspoint har mulighed for at bruge ekstern antenne.

Det næste er at du skal have fundet en antenne hvis udstrålingskegle passer til det du ønsker at den skal dække