Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
08. januar 2007 - 15:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvor høj spænding kan ADC tåle?

Jeg skal bruge en ATMEL ADC konverter til et konvertere en spænding som til tider kan kommer op på ca. 10V...
Der står i databladet alle indgange på kredsen max kan tåle 5.5V. Hvordan laver jeg en simpel begrænsning således at når signalet kommer op på 5V, stiger det ikke yderligere..

Kan det laves mere simpelt, end ved at bruge en opamp som spændings-følger, som har en forsyning på 5V og derfor ikke kan gå højere....?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. januar 2007 - 16:09 #1
med en simpel spændings deler.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. januar 2007 - 16:10 #2
eller en 5.1v zener diode parellelt med indgangen.
Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
09. januar 2007 - 12:14 #3
Hej Niels

Din løsning med zener dioden ville være utrolig passende i forhold til de max5,5V..

Men der er et problem idet spændingen ikke må falde til under -0,5V. Og en i en zener diode falder spændingen jo til -0,7V.

Ved du hvad man kan gøre i den situation?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
09. januar 2007 - 16:28 #4
i hvilket range skal du måle spændingen 0-5 volt ? i så fald er der ingen problemer.
Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
10. januar 2007 - 08:58 #5
Altså mine spændinger går fra -1volt til 7volt.. eftersom min mikrocontroller ikke kan tåle mere end fra -1 til 7 volt skal det begrænses hertil.. dvs. alt under 0volt skal sorteres fra og alt over 5volt skal sorteres fra..
Avatar billede monarq Praktikant
26. januar 2007 - 23:04 #6
Grunden til at ADC-indgangen ikke kan tåle mere end -0,5 - 5,5 Volt er, at de interne beskyttelsesdioder leder udenfor dette område. Ved at sætte en 10K modstand imellem ADC-benet og din -1 - 7Volt (uden ekstern zener) vil der max. komme til at løbe (7-5,5)/10k = 0,15mA igennem de intene beskyttelsesdioder. De lider derved ingen overlast og da ADC'en kun forbruger nogle få uA vil der ikke være måleligt spændingsfald over modstanden.
Hvis du ikke måler hurtige signaler er det altid en god idé at afkoble ADC-benet direkte med en 100nF keramisk kondensator. Derved undgår du støj på ADC'ens indgang som kan få de konverterede værdier til at flakke.
Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
27. januar 2007 - 11:06 #7
Hej Monarg..

Mange tak for svaret...

Gælder din forklaring også selvom ADC konverteren er integreret i en ATMEL ATMEGA16 microcontroller??...
Hvordan ved man desuden hvor meget strøm de interne beskyttelses dioder kan klare? Er det noget der står i databladet...

Du skriver at der ikke vil være måleligt spændingsfald over modstand, hvordan kan dette være??

Igen mange tak for alle svarene... Fantastisk at folk er så behjælpelige..
Avatar billede monarq Praktikant
27. januar 2007 - 11:40 #8
Ja, det gælder også en ATmega.

Dioderne sidder der for at beskytte kredsen mod ESD (statisk elektricitet) da CMOS teknologien er meget følsom over for dette. Jeg tror faktisk ikke det står i databladet hvor meget strøm de interne dioder kan holde til, men de lider ingen overlast ved denne strøm.

Ifølge Ohms lov (U=RxI) er der ingen spændingsfald hvis strømmen sættes til nul. Tilnærmede værdier: U = 10k x 0 = 0 Volt over modstanden.
Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
27. januar 2007 - 13:06 #9
Mange tak for svaret monarq... og for den godt forståelige forklaring :-)

Jeg vil helt sikkert gøre som du siger...

Mvh Kenneth