Avatar billede binde Nybegynder
25. januar 2007 - 22:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

vandret streg i forbindelse med menu

Hej med jer
Jeg har lavet (lånt) en fanebladsmenu hvos jeg undervejs har mistet den linje som ellers ligger under menupunkteren og ligesom definerer fanebladet.

http://www.galejen.dk/side7test.htm
Avatar billede binde Nybegynder
25. januar 2007 - 23:13 #1
I virkeigheden er det jeg spørger om nok hvordan jeg får flyttet en streg op så den flugter med underkanten af mine menubokse...
Avatar billede jowii Nybegynder
26. januar 2007 - 22:57 #2
Jeg ville positionere stregen til det rette sted. Tilføj denne til din css:
hr {
position:absolute;
left:1em;
top:215px;
}

Du skal også lige være opmærksom på, at din side ikke vises ens i IE og Mozilla. har ikke checket de andre browsere, men i de to, er der i hvert fald i væsentlig forskel.

Håber du kunne bruge hjælpen, har checket det selv, så det burde virke.
Avatar billede jowii Nybegynder
26. januar 2007 - 22:58 #3
*en væsentlig forskel
Avatar billede binde Nybegynder
29. januar 2007 - 00:56 #4
Hej Jowii
kan godt se hvad du mener med forskel...

det er der også på hvor stregen bliver placeret i explore og firefox. er det fordi jeg har sjusket i css'en eller læser de bare ikke det samme ?
Avatar billede binde Nybegynder
29. januar 2007 - 02:18 #5
Hej igen
Har kigget lidt mere på det.
Firefox læser min css som jeg gerne vil ha den til. den laver en streg på tværs i hele indholdsfeltet og giver de aktive menupunkter lov at overskrive med deres egen (og baggrundens) farve.
det er den funktion IE tilsyneladende ikke forstår...
Har prøver din løsning og den laver en fin linje der hvor jeg vil ha den, men hvordan får jeg den til at  fylde i hele bredden ?
Avatar billede jowii Nybegynder
29. januar 2007 - 15:52 #6
Der er flere ting du skal gøre, hvis jeg har forstået dig ret. Hvis du sætter en bredde på dit element nu, vil din side hoste op med to borders. Tag' en kopi af dit element og prøv at redigere i din kopi, følgende:

1. Slet border på din .menu, da den border kun er i vejen.
2. For at få samme bredde på borderen i henholdvis Firefox/Mozilla og IE, skal du have slettet dine padding-left:16px; padding-right:16px; på dit #banner element. Hvis du ikke sletter dem, vil Firefox have en større/længere bredde end IE. Eller omvendt sagt, IE, vil have en for kort bredde.
3. Derefter skal du lave en ny div:
#streg {
height:1px;
background: url(/hjaelp/2.jpg) top left repeat-x;
}
Vælger du denne mulighed skal du lave et billede med den farve stregen skal være - et billede på 1*1 pixels.

Derefter skal du hente div'en efter din menu, med denne (Lige inden starten på #page-elementet):
<div id="streg">
</div>

Så skulle du gerne have din streg, så den ser ens ud i alle browsere.
--
Hvis det ikke virker skal du endelig komme tilbage. Det kan være jeg har overset noget.
Avatar billede jowii Nybegynder
29. januar 2007 - 16:00 #7
Forresten er stregen også flyttet op under menuen, hvilket den ikke var i IE før.
--
Jeg ville også validerer dit dokument. Det er ikke noget krav, men det er noget lettere at kode hjemmesider, når man ved, at de fejl der er på siden, er ens egne kodefejl.

Mvh. Jowii
Avatar billede binde Nybegynder
31. januar 2007 - 15:10 #8
Du er altså sej :-)

nu ser det rigtigt ud i frefox men i IE forsvinder den nederste border ikke når linket er aktiv...

Har haft prøvet at validere og har også fundet lidt fejl, åske forstår jeg bare ikke hvad det er den brokker sig over. men jeg kan ikke få rettet de sidste ting.

vil gerne give dig flere point hvis du vil hjælpe mig færdig med den her ting.

Binde
Avatar billede jowii Nybegynder
31. januar 2007 - 15:18 #9
Kan ikke se dit problem :-)

Er du fortsat på en ny testside du ikke har givet os?
Avatar billede binde Nybegynder
01. februar 2007 - 03:37 #10
hej igen

Det som driller er at IE ikke fjerner den nederste border på det faneblad som er aktivt. I firefox er det tydeligt hvilket menupunkt/faneblad man er i gang med hvor IE viser det med den rigtige farve men med den sorte linje synlig.

binde
Avatar billede binde Nybegynder
01. februar 2007 - 17:01 #11
har prøvet at lægge de sider op som kommer til at høre til.
de bor nu på www.galejen.dk/home.htm.

firefox ser som sagt rigtig ud mens IE stadig driller ved at linjen under aktiv faneblad ikke vil forsvinde.

binde
Avatar billede jowii Nybegynder
01. februar 2007 - 18:10 #12
Så er jeg med. Det kan du sagtens lave. Problemet er at IE kun forstår dit z-index under body.sektion7 ul.menu li a#link7 , hvis der er en position absolute eller relative på. Prøv derfor at sæt position:relative; på ovennævnte. Sætter du absolute på, vil dit aktive menupunkt rykke sig lidt, så anvend relative..

body.sektion7 ul.menu li a#link7 {position:relative; background: #ffffcc; border-bottom: 1px solid #ffffcc;}

Mvh. Jowii
Avatar billede binde Nybegynder
02. februar 2007 - 00:17 #13
det virker stadig ikke. ved heller ikke om det er den rigtige løsning at bruge z-index, det var bare en ide jeg havde om at det måtte overskrive den streg jeg ville af med.
Avatar billede jowii Nybegynder
02. februar 2007 - 07:23 #14
http://www.infoscape.dk/hjaelp/tang1.html

Det burde virke når det aktive link, skiftes ud med et andet.
Avatar billede binde Nybegynder
04. februar 2007 - 22:55 #15
Du er en engel og har fast plads i min aftenbøn langt tid fremover :-)

hvis jeg må presse citronen en lille bitte smule mere, så kunne jeg godt tænke mig enten den streg som lå fra fanebladene og ud til kanten tilbage eller at fanebladene fyldte hele det "midtercentreringen".

vil gerne oprette det i et nyt spg, da det jo er en ny ting.

Binde
Avatar billede binde Nybegynder
04. februar 2007 - 23:34 #16
undskyld....
har fået slået hjernen til igen, og adreseret til min fil istedet for din...
så det er på plads :-)
Avatar billede jowii Nybegynder
06. februar 2007 - 07:29 #17
Det lyder godt.

Og tak for points :-)