Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 16:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

udtræk data fra dags dto eller tættest på.efter

Jeg har lige spurgt før, men var lidt for hurtig til at acceptere svaret: ..FROM plan WHERE dag >= NOW() LIMIT 2")

Den klumre i det uanset om det er >=/<= . Normalt kan jeg godt order efter dag, men måske er dato formatet alligevel forkert: 2007-02-17 Er der andre måder?
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
05. februar 2007 - 16:23 #1
Hvad mener du med at den klumrer i det? Har du husket at defineret kolonne som et DATE-felt?
Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 16:28 #2
den viser tilfældige poster. ikke de rigtige. Feltet er DATE
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
05. februar 2007 - 17:01 #3
Okay, prøv at skive den eksakte query du sender til mysql.
Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 17:13 #4
$foresp = mysql_query("SELECT dag, overskrift, tekst, DATE_FORMAT(dag, '%d-%m-%Y') as visdag FROM plan WHERE dag >= NOW() LIMIT 2") or die(mysql_error());
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
05. februar 2007 - 17:26 #5
Hvorfor selecter du både dag og visdag? Prøv med:

SELECT overskrift, tekst, DATE_FORMAT(dag, '%d-%m-%Y') as visdag FROM plan WHERE dag >= CURDATE() LIMIT 2

Og du nævner i dit oplæg at du vil sortere på dag - så ska du også ha en ORDER BY dag med jo?
Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 17:40 #6
den tager igen 2 forkerte datoer. Faktisk nogen der er mindre end curdate() men dog 2 poster. Kan det være fordi posterne i db står rodet og ikke i nogen rækkefølge f.eks. efter id. Jeg har allerede udtræk fra db hvor jeg som sagt sortere efter dato og det virker besynderligt nok.
Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 17:50 #7
Der er ingen forskel på <= og >= og de to poster der vises, ligger ikkeengang ved siden af hinanden datomæssigt.
Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 18:13 #8
nu tror jeg det funker. Det var småfejl såsom manglende ;
Avatar billede konder Nybegynder
05. februar 2007 - 20:36 #9
desværre er der stadig rod i datoerne. den tager en post fra 2006 hvis jeg ber om den/de sidste inden dags dato.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
06. februar 2007 - 10:25 #10
Okay, må jeg se det endelig kald igen? Har du fjernet SELECT dag fra query'en? Og er du sikker på dit ur er stillet korrekt på serveren. Prøv at liste nogle eksempler på hvad den "spytter" ud.
Avatar billede konder Nybegynder
07. februar 2007 - 19:51 #11
jeg tror det virker nu- læg venligst et svar
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. februar 2007 - 21:38 #12
Okay - men del da venligst løsningen med os andre :-)
Avatar billede konder Nybegynder
11. februar 2007 - 22:27 #13
$foresp = mysql_query("SELECT dag, overskrift, tekst, DATE_FORMAT(dag, '%d-%m-%Y') as visdag FROM plan WHERE dag >= NOW() ORDER BY dag ASC LIMIT 2");