Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
05. juni 2007 - 08:45 Der er 19 kommentarer

Nogen erfaring med SEO, cloaking, og andre søgemaskineoptimering

Hej.
Jeg står og overvejer at investere i Internet Danmark ApS (http://www.internet.dk) søgemaskineoptimeringsprodukt. Her er det jeg vil hører fra andre, der kender noget til disse optimeringer. Er der en bagside af medaljen, eller er alt fryd og gammen? Jeg har hørt at cloaking er ulovligt ifl. Google og at de sider der anvender denne teknologi, bliver banned af Google og der er jeg naturligvis ikke interesseret i. Jeg har konfronteret Internet Danmark med denne holdning og de siger, at de selv bruger SEO (Search Engine Optimisation), hvilket er 100% lovligt og går lige til grænsen. Google kan/vil ikke give et svar på, om jeg bliver banned fra deres side pga. denne søgemaskineoptimeringsteknik. Derfor står jeg sådan midt imellem det hele føler jeg. Skal jeg investere, skal jeg ikke?

Kom gerne med en masse input, holdninger - erfaring, m.m.

På forhånd tak!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 10:43 #1
Der er vel et sats. Er det http://www.webtest.dk/ du mener? De kan ikke stave og skrive korrekte sætninger - men det behøver ikke betyde noget... ;)

Ingen, uden et par håndfulde mennesker hos Google, kender deres præcise algoritme og retningslinier. Ingen ved hvad de vil være om en uge eller 4.

At gå "lige til grænsen" kan være OK i dag, og få dig bannet i morgen. Det er satset.

Er det nødvedigt af forretningsmæssige årsager at lave et sats (konkurs hvis der ikke kommer kunder), så er et sats sikkert ok. Er det for at øge indtjeningen i en ellers sund forretning, så ville jeg vælge nogen, der bruger helt sikre metoder.

Og det er ikke "ulovligt" at bruge cloaking - for heldigvis laver Google ikke lovene, hverken her eller i USA. Men det kan være i strid med deres regler - det er li'som noget andet. Alle kender/kan kende lovene, men ingen kender Googles regler ;)
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
05. juni 2007 - 10:53 #2
Det er er klart et sats, som jeg ikke er klar over om firmaet er interesseret i at tage. Det er heldigvis ikke mig der skal tage den beslutning :) Men det er klart for at gøre vores eksisterende hjemmeside mere synlig for potentielle kunder og for at komme foran vores konkurrenter i en søgning foretaget af en tilfældig bruger.

Det er webtest.dk jeg tænkte på også. Det er jo en domæne Internet Danmark også har!

Altså de skriver til mig, at de har kunder som Toms Gruppen, Würth, m.fl. som benytter sig af denne metode og de er ikke banned....Men det er jo ikke nemt, for som du jo siger, kan reglerne ændre sig fra dag til dag!

Tak for din kommentar..
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
05. juni 2007 - 10:57 #3
Desuden har jeg ikke kunnet få Google til at indrømme, eller direkte at sige, at cloaking eller SEO er ulovligt og at det vil få vores site banned. De har i en mail svaret følgende:
Opret altid sider til brugere, ikke til søgemaskiner. Snyd ikke dine brugere, og præsenter ikke et andet indhold for søgemaskiner end det, du viser brugerne, hvilket normalt kaldes "tilsløring".
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769

Tak for din kommentar..!
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
05. juni 2007 - 11:22 #4
Jeg fandt dette link, hvor google har lavet en guide til, hvordan vi som brugere ikke skal lade os nare af falske personer, der sælger noget SEO lignende.
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35291&query=SEO&topic=&type=
Jeg læser det klart som at Google ikke mener det er ulovligt, at have SEO tilknyttet sin hjemmeside. Hvad siger I?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 11:39 #5
Jo, mon ikke man må lave SEO, som sådan. Men i dit sidste link, læg mærke til punkterne efter "By all means, feel free to walk away if the SEO:"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 11:43 #6
Og så kan også overveje om pengene ikke er givet bedre ud til Googles Adwords - det skal da i hvert fald overvejes.
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
05. juni 2007 - 11:49 #7
Jeg kan ikke lige finde det du tænker på med "By all means, feel free to walk away if the SEO:". Min artikkel er på dansk og synes ikke lige jeg kan finde noget der minder om det du tænker på!
Tænker du på det med bl.a. om de har skyggedomæner, søgeord i adresselisten, m.m.?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 11:59 #8
Fra http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35291&query=SEO&topic=&type=

By all means, feel free to walk away if the SEO:

    * owns shadow domains
    * puts links to their other clients on doorway pages
    * offers to sell keywords in the address bar
    * doesn't distinguish between actual search results and ads that appear in search results
    * guarantees ranking, but only on obscure, long keyword phrases you would get anyway
    * operates with multiple aliases or falsified WHOIS info
    * gets traffic from "fake" search engines, spyware, or scumware
    * has had domains removed from Google's index or is not itself listed in Google

Forøvrigt: t de har referencer til store firmaer betyder ikke at disse firmaer har brugt alle teknikker og tilbud, eller at de bruger dem i dag.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 12:00 #9
Og selvfølgelig: et SEO firma bør lægge alle kortene på bordet, ingen hemmeligheder. Måske får man først disse oplysninger efter kontakt med firmaet (behøver ikke stå på hjemmesiden), men hvis ikke, så går man vel sin vej.
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
05. juni 2007 - 12:19 #10
Ja de skal selvfølgelig spille med åbne kort. Derfor ringer jeg også til dem imorgen, for at hører hvad mulighederne er og hvilken teknik de benytter.
Jeg vender tilbage imorgen, så kan vi også lige få ordnet med med pointene.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 12:40 #11
Tænk ikke på mig i den sammenhæng - jeg samler slet ikke på point.
Husk nu at få alt skriftligt, også!
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juni 2007 - 12:56 #12
du bør under alle omstændigheder sætte dig ind i hvad SEO er for noget og hvordan teknikkerne udføres og virker, så du kan stille de rigtige spørgsmål. Denne viden kan du hente på min side http://www.bufferzone.dk/søgemaskineoptimering start her og kik derefter på et par af de andre artikel serier, f.eks. den om google og SEO
Avatar billede intenz Novice
05. juni 2007 - 13:15 #13
Jeg har ingen erfaring med internet.dk. Men deres website har en håbløs rodet opbygning i tabeller der taler imod SEO. Og de cloaking metoder de bruger i koden går efter min mening ikke kun 'lige til grænsen' men også over. Det kan godt være det virker nu og giver en bedre placering i google. Men hvis google på et tidspunkt beslutter sig for, at det er at gå over stregen, så ryger domænet ud af googles index. Hvilket kan være katastrofalt.

Desuden prøvede jeg www.webtest.dk til mit eget website, på søgeord hvor jeg ved jeg ligger nr. 1. Den gav en samlet synlighedsprocent på 0%. Det virker ikke særlig pålideligt i mine øjne.
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
08. juni 2007 - 12:17 #14
Tak for jers indlæg. Jeg håber jeg har truffet den rigtige beslutning med at bestille Internet Danmark's SEO produkt. Jeg håber selvfølgelig ikke at Google blacklister os, men så må vi tage den derfra.

mht. point så ved jeg ikke hvad vi gør. ErikJacobsen har uden tvivl lagt flest kommentarer, men er ligeglad med poitene så det står mellem bufferzone og intenz. Jeg ved ik hvem der vil have dem, men opret et svar i hvertfald.

Endnu engang tak til jer alle 3 :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. juni 2007 - 12:49 #15
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede intenz Novice
11. juni 2007 - 23:14 #16
Springer over :)
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
27. marts 2008 - 21:58 #17
ja undskyld, men det lader ikke til jeg kan komme af med mine point!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 22:01 #18
Hvordan gik det med SEO'en ?
Avatar billede boydog Nybegynder
19. september 2010 - 13:33 #19
Cloaking er så vidt jeg ved ikke ulovligt, men det kan godt være at det er imod googles regelsæt. I stedet for alle disse forskellige svar, synes jeg at man også prøver at snakke med andre firmaer. Jeg har samarbejdet med www.dahii.dk omkring SEO til mine sider. Du kan sagtens kontakte dem og selvfølgelig andre firmaer omkring hvad de kan tilbyde, og hvad deres holdning er.