Avatar billede thomasdb Nybegynder
04. juli 2007 - 22:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gratis SSH

hvad er det bedste/nemmeste og gerne meste enkelte SSH program til mac ?
og hvad bruger man som kommand promt til mac

ps: ja, sig det ikke, jeg er ny mac bruger
Avatar billede sd8220 Seniormester
04. juli 2007 - 22:24 #1
Hej Thomas (gætter jeg)
Jeg starter bagfra:
Kommandopromt: du finder programmet Terminal i mappen Programmer -> Hjælpeprogrammer (Programs -> Utilitys, hvis du bruger engelsk).
Umiddelbart starter den, så vidt jeg husker med en bash eller en tcsh, (det er unix-kommandofortolkere, hvis det siger dig noget).
Og der bruger du bare kommandoen 'ssh' ,)
Så enkelt er det.
Har du brug for vejledning til ssh, så kører  du abre 'man ssh' ;)
/Sebastian
Avatar billede thomasdb Nybegynder
04. juli 2007 - 22:43 #2
tak, hvad hedder den på dansk ?
Avatar billede egonspock Seniormester
04. juli 2007 - 22:51 #3
Jeg tror lige at jeg vil spørge hvad du skal bruge den til. ssh hedder ssh på dansk, men det lyder som om at du spørger efter noget helt andet. (scp eller sftp for eksempel)
Avatar billede thomasdb Nybegynder
04. juli 2007 - 22:55 #4
jeg skal tilgå en hosted linux server, jeg ikke noget ssh ikon
Avatar billede thomasdb Nybegynder
04. juli 2007 - 22:56 #5
mit gæt er nok at den hedder terminal
Avatar billede sd8220 Seniormester
05. juli 2007 - 13:50 #6
Hej igen
Altså du finder ikke noget ikon til ssh på en Mac., sådan umiddelbart; men du finder et ikon til programmet 'Terminal' og det ligger i mappen 'Hjælpeprogrammer', der ligger i mappen 'Programmer' på din harddisk.

Når du har åbnet programmet 'terminal' ved at dobbeltklikke på det, får du ent vindue op, hvor du kan skrive kommandoer. Det er sådan cirka det, der svarer til (men kan meget mere ;)) windows kommandopromt.

Der skal du bruge kommandoen ssh med de relevante options:

f.eks. for at forbinde til maskinen linux.dk som brugeren thomas skriver du:

ssh -l thomas linux.dk

husk at trykke retur ;)
Så skulle den gerne give sig til at tænke kortvarrigt, sprøge dig om noget (formodentlig, om du vil godkende at forbinde til den maskine) og så spørge dig om dit kodeord. Og så er du logget ind på den.

Det er helt standard *nix.

S/ebastian