Avatar billede zenze Nybegynder
27. juli 2007 - 20:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Portscanning registreret af Kerio Sunbelt Personal Firewall.

Kan der tænkes at være andre årsager til angreb på portene end forsøg på at hacke sig ind på min computer - evt. reklame-fremstød?
- Jeg undrer mig over at min personlige firewall har fanget en portscanning fra min arbejdsplads' url.
"Firmaet" sælger ikke noget, men forsøger at lære fremtidens samfundsborgere lidt om livet.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. august 2007 - 07:26 #1
Det er i seg selv ganske normalt aa bli utsatt for en portscan fra tid til annen. Noe reklamefremstot dreier det seg nok ikke om.

Det som er litt "unormalt" det er hvis en portscan fra internet rekker inn til en arbeidsstasjon. Normalt saa skal den stanse ved router/modem.

Skjedde scanningen paa jobb eller mens du var koplet opp hjemme ? Kunne scanningen eventuelt komme fra en lokal pc inne paa lan ?
Avatar billede zenze Nybegynder
05. august 2007 - 09:07 #2
Det drejer sig om min private computer hjemme, - og jeg mener ikke jeg havde Kaldt arbejdspladsens url.
Derfor min undren.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. august 2007 - 08:22 #3
Det er jo litt "unormalt" at ikke routeren der hjemme stanser en slik scanning forutsatt at det finnes noen router.

Portscanninger skjer ellers ikke fra en url men kun en ip, med mindre det dreier seg om en webbasert scanning som man har bestilt selv.

Hvis en scanning fra internett rekker fram til en arbeidsstasjon saa tyder dette paa at man ikke har noen hardware firewall (eller nat router) der hjemme, og det er kanskje ikke helt bra.

En portscanning i ny og ne er blandt de ting man maa regne med naa og da naar man er knyttet opp mot internet, men altsaa, disse skal normalt stanses for lan ved hjelp av en natrouter eller en hardware firewall.

Hvis du ikke har en slik, saa kan det vaere en god ide aa skaffe en.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. december 2007 - 17:18 #4
Her er point. Lidt sent, og stadig uforklarligt.