Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
03. januar 2008 - 17:04 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Geninstallere uden at miste musik mm.

Hej Eksperter.

JEg har en iMac med leopard installere som jeg godt kunne tænke mig at geninstallere.. Men jeg har alle mine musikfiler, film, billeder osv liggende på samme harddisk som MacOS.

Kan man på nogen måde undgå nogen enkelte mapper under en formatering?

I såfald hvordan?

Mvh Glenovic16dk
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. januar 2008 - 16:46 #1
Nej du kan på ingen måde formattere din disk uden at fjerne alle data.
-men.
Du kan reetablere basisopsætningen med din installdisk.
-isæt disken og genstart fra denne
-vælg den dialog der passer til det du vil (den hvor du bibeholder dine data)
-vupti - en lille time og du starter på en frisk, dog med alle dine gamle filer!
---

Hvis du bare synes at din maskine trænger til et sprak i r.... er det bedre du følger denne:
Programmer > Hjælpeprogrammer > Diskværktøj
Ret tilladelser på din Macintosh HD.

Herefter i samme dialog:
Fjern slettede filer
(lad være med at sætte prik i 35 gange, medmindre du har en uges tid til processen!)
-nøjes med den øverste prik

Så skulle din maskine køre i max tempo igen.

Go fornøjelse!
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
05. januar 2008 - 17:02 #2
Ok.. Men jeg har en time machine kørende som tager backup af hele min harddisk.. Dvs musik og film og alle de filer jeg ikke vil miste.. Tænkte på om det var muligt at lave en hel formatering og så får Time Machine til at lave en backup af alle de filer jeg gerne ville have igen?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. januar 2008 - 20:04 #3
Så godt kender jeg ikke Time Machine.

Prøv du bare at køre Diskværktøj, så kører din maskine 100% optimalt igen.
-har aldrig hørt om nogen der skulle få brug for at formattere harddisk på en Mac!!!
Det er jo derfor din Mac er lidt unik i forhold til PC'en. Ikk ?
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
17. januar 2008 - 20:38 #4
Jeg synes ikke jeg kan se den knap "Ret tilladelser ..."

Jeg har taget et screenshot af min skærm

http://fictive.dk/diskvarktoj.jpg

Hvad skal jeg klikke på?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. januar 2008 - 06:14 #5
Min fejl. Det er reparerer tilladelser du skal klikke på . . .
-hvis det tager mere end 15-20 minutter - er det fordi den trængte enormt meget!
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
26. januar 2008 - 21:09 #6
Tak for svaret..

Points givet :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. januar 2008 - 00:26 #7
blev det godt ?

-takker for points . . .
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2008 - 00:49 #8
<ole>

"-har aldrig hørt om nogen der skulle få brug for at formattere harddisk på en Mac!!!" >> Så har du nok stadig til gode at møde en, der bruger Mac i professionel sammenhæng. I lydstudier er det f.eks. nærmest en daglig rutine  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
27. januar 2008 - 00:55 #9
Ja.. Synes faktisk den blev en del hurtigere.. Så det er jo perfekt :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. januar 2008 - 09:35 #10
Nu er det så tid til en slags Scan Disk (hvis du kender den fra PC!

Åbn Diskværktøj igen og vælg fanebladet SLET
-Slet nu ledig plads med knappen af samme navn.
-vælg den øverste funktion, som kun gør dette én gang. Det tager mindst en time!
-den nederste funktion tager et par døgn hvis den er hurtig og din maskines HD er lille.

Dette kan du gøre hver uge for at optimere hastigheden på din maskine.
-og gør du det hver uge, tager det ikke 5 min med at reparere tilladelser.
-dog stadig lidt længere tid med at slette ledig plads!

Go fornøjelse!