Avatar billede jonas84 Nybegynder
19. marts 2008 - 15:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente inforamtioner fra Windows 2003 server

Hej,

Er det muligt, ved hjælp af noget C#.Net samt evt. C++ kode, at hente diverse informationer fra en windows 2003 server og vise dem på en webside der ligger på IIS'en på den pågældende server?

Årsagen er at jeg har min egen server stående og ville godt kunne få vist de info.

Informationer jeg taler om som kunne være nyttige for mig kunne fx. være:
- Plads tilbage på harddiske.
- Hvornår serveren sidst er genstartet/lukket.
- Hvilken version af serveren samt evt. Sql server osv. der ligger på.
- Oppetid.

Er det muligt og hvis det er hvordan skal man så gribe det an?

Mvh. Jonas
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2008 - 16:13 #1
disk info kan hentes med System.IO.DriveInfo eller WMI

Windows og .NET versioner kan hentes med System.Environment
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2008 - 16:14 #2
Selvfoelgelig er det muligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2008 - 16:14 #3
SQLServer info maa du kunne hente i registry eller med en af de SQLServer specifikke
klasser (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - det hedder SMO hvis du vil Google
efter det)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2008 - 16:16 #4
Avatar billede jonas84 Nybegynder
20. marts 2008 - 10:27 #5
Mange tak for hjælpen arne_v! Der åbnede jeg lige en helt ny verden for mig der! :D Er der flere namespaces som System.Environment og System.IO.DriveInfo der kan benyttes til at hente info om serveren med?
Avatar billede jonas84 Nybegynder
20. marts 2008 - 10:55 #6
Kan man hente IIS-versionen?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2008 - 12:46 #7
Der er mange namespaces i .NET, men lige netop til versioner er det vist de relevante.

IIS versionen er vel givet af Windows versionen.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:25 #8
Udemærket :)

Hvis du smider et svar så giver jeg nogle point. Tak for hjælpen.

Hvis der er nogen herinde der ved hvordan man præcist får fat i IIS-versionen (er ikke den samme så vidt jeg ved som Windows versionen) så må de meget gerne skrive det.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2008 - 13:58 #9
svar

IIS version er ikke den samme som Windows version, men er saa vidt jeg ved bestemt
af Windows version.

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Information_Services