Avatar billede nolex32 Nybegynder
08. oktober 2008 - 09:42 Der er 4 kommentarer

kode standarder

Hej
Jeg har ladet mig fortælle at man bør bruge en kode standard så ens kode er mere læselig for andre. Hvilke standarder bruger I andre? Hvad er mest udbredt? Hvad bør jeg bruge og hvor finder jeg noget litteratur om dette?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
08. oktober 2008 - 10:41 #1
Det er et minefelt....

Jeg synes ikke du skal gå så højt op i det. Hvis du bruger Visual Studio kan det måske være en idé at lægge sig lidt op af Microsofts måde at kode på, så det hele ser nogenlunde ens ud.

En moderne IDE kan konvertere imellem de mest omdiskuterede standarder (tuborg-paranteserne, og tabs vs. spaces) on-the-fly, så hvis en anden skal læse din kode, og vil have det på sin egen måde kan han jo bare kovertere det.

Det eneste råd jeg vil give dig er at holde dig fra "hungarian notation". Det leder næsten kun til misforståelser, og en moderne IDE gør det helt overflødigt..... Men du kan sikkert sagtens finde folk der mener det modsatte :-)
Avatar billede bulgroz Nybegynder
08. oktober 2008 - 11:51 #2
Hvis du skal holde en ensartet standard du kan anvende globalt bør du bruge både StyleCop og FxCop.
Begge dele kan gratis downloades fra Microsodft side.
StyleCop og FxCop bliver bla.a. anvendt internt af MS i ca 80% af alle udviklerteams, hvilket vil sige ca. 30.000 udviklere.
StyleCop bygger på de rene .NET anbefalinger og sikrer at alle koder ens. FxCop tager sig mere af kvaliteten, sikkerhed etc og kan absolut ikke undværes.
F.eks. kræver den virksoomhed hvor jeg arbejder i, at disse værktøjer bruges og alle regler overholdes. Netop fordi man ikke gider at spilde en masse tid på ustandseligt at diskutere standarder.
VS er skrevet af c++ folk (som normalt arbejder med andre standarder), og derfor er der desværre flere templates som ikke overholder de gængse standarder. De kan dog let rettes.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2008 - 14:00 #3
Avatar billede bulgroz Nybegynder
08. oktober 2008 - 14:09 #4
Det er også hvad der checkes af de to nævnte værktøjer. Med andre ord så er din kodekvalitet målbar.