Avatar billede palito Nybegynder
18. november 2008 - 21:51 Der er 27 kommentarer

Aktiekurs - hvordan?

Hvad afhænger aktiekursen af? Jeg er godt klar over, at aktiekursen stiger hvis en aktie sælges til en højere kurs end den oprindeligt var (altså udbud og efterspørgsel).

Men hvordan hænger det så sammen med et succesfuldt firma? Altså hvis et firma har klaret det godt et år, så stiger kursen oftest. Altså der må være noget mere bag et fald eller en stigning af en aktiekurs.

Hvordan er Mærsk-aktiens kurs så enorm høj i forhold til eksempelvis en Carlsberg-aktie?
Er det forskelligt hvor mange aktier der eksisterer i de forskellige firmaer? Altså er der færre Mærsk-aktier i omløb end Carlsberg-aktier?
Avatar billede vejmand Juniormester
18. november 2008 - 22:09 #1
En god side om aktier: http://www.euroinvestor.dk/

Der er også et forum på sitet, hvor "aktie-eksperter" øser ud af deres viden. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2008 - 22:09 #2
firmaets værdi / antal aktier = pris på en aktie

firmaets værdi = nutidsværdi af overskud fra nu og evigt frem

nutidsværdi udregnes med en forrentning som afspejler risiko ved aktier
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 22:47 #3
Aktiekursen er ene og alene fastsat ud fra udbud efterspørgsel.
Overstiger efterspørgslen udbudet, så stiger den, og overstiger udbudet efterspørgtslen, så falder den. Så enkelt er det.

Når en køber skal vurdere om han vil efterspørgs en aktie, så indgår firmaets "værdi".
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2008 - 22:54 #4
På langt sigt er firmaets "værdi" det eneste som indgår for både køber og sælger.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 22:59 #5
Det er kun udbud og efterspørgsel der bestemmer prisen.

Det er meget muligt, at firmaets værdi indgår i overvejelserne når man udbyder eller efterspørger.

Hvad koster en pose haribo ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 23:13 #6
Nå, er efterspørgslen for ringe på en pose haribo ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2008 - 23:19 #7
Udbuddet af Haribo bestemmes af marginalomkostningerne ved at producere dem og
efterspørgslen bestemmes ved udfra forbrugernes præferencer for Haribo versus andre
goder og deres indkomst.

Men ingen af delene er relevante for aktier.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 23:21 #8
Hvis du køber den er det fordi du er af den opfattelse at det er billig, hvorimod hvis du ikke køber den, så er du af den opfattelse at den er for dyr.

Der er ingen forskel på om det er haribo, bolsjer, aktier, olie eller guld.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2008 - 23:28 #9
Nej. Hvis jeg ikke kan udstå Haribo ville jeg ikke købe den selvom den var nedsat 50% - hvorfor
skulle jeg det. Hvis jeg er vild med Haribo kunne jeg finde på at købe det på tanken til
en horribel overpris.

Jeg ville derimod til enhver tid købe aktier med 50% rabat selvom jeg hader virksomheden og
jeg kunne ikke drømme om at betale overpris for en virksomhed selvom jeg kan lide den.

Der er en forskel på Haribo og aktier. Aktier er en investering. Haribo er
en vare som man forbruger.

Derfor køber man aktier udfra deres forventede monetære værdi og Haribo efter ens
smagsløg (og indkomst).
Avatar billede vejmand Juniormester
18. november 2008 - 23:38 #10
dragonknight >> Hvis du helt seriøs mener: "Der er ingen forskel på om det er haribo, bolsjer, aktier, olie eller guld."
Så er jeg meget glad for at det ikke er dig som jeg har til at administrere min kapitalpension.  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 23:39 #11
Sådan handler du, og det er jo det vidunderlige ved systemet, vi har hver vores præferancer og ikke mindst holdninger til hvad der er en pris der kan købes til. Og det gælder både køber og sælger.

Hvis du lægger et bud ind på en aktie, men hvor alle udbudspriser på samme aktie er højere end du vil give, så får du ikke aktien. Hvis din bud pris derimod kan matches af en af udbyderne, så får du aktien.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 23:50 #12
Min fejler pension fejler sådan set ikke noget. Man skal nemlig ikke gøre som alle de andre på markedet, for så kommer du også med ned, når det går nedad.

Hvis man gør som arne, så vil man i dag stå med et tab på 30%, 50% måske 70% afhængigt af hvor man har lagt sig i markedet.

Derimod skal man købe når man kan se at efterspørgslen generelt stiger, for det indikerer at der er penge i markedet der gerne vi investeres.
På samme måde skal man sælge, når udbudet generelt stiger, for det indikerer at der er færre penge i markedet til at købe for.

Mit bedste chart er det som viser hvor mange procent af markedet der er i stigning. Hvis det er lavt, så fortæller det at store summer venter på at gå ind i markedet. Modsat hvis det er højt.

Det drejer sig ikke om at tjene mange procenter, men om at undgå tab, for kan man det, så kommer gevinsten automatisk.

Den hedengangne Simon Spies udtalte også, "Jeg bestemter ikke prisen på mine rejser. Det gør kunderne, og jeg har kun kontrol over produktionsprisen. Derfor styrer vi efter omkostningerne." Han gjorde det ikke så ringe endda.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2008 - 00:04 #13
Forkert.

Hvis man forsøger at handle efter ens kig på udbud og efterspørgsel så taber man penge.

Man kan ikke forudsige kortsigtede kurs bevægelser.

Hvis man derimod investerer i noget som man kan se vil tjene penge, så får man en fornuftig forrentning af sine penge på langt sigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. november 2008 - 00:16 #14
Eller render ind i en røvfuld som den nuværende.

Jeg har på intet tidspunkt talt om kortsigtede kursbevægelser.
Carlsberg JAN 08 sælg
Danisco MAR 07 sælg
Danske Bank JAN 08 sælg
FLS NOV 07 sælg
GN Store Nord MAJ 07 sælg
Københavns Lufthavne MAJ 08 sælg
Nove MAJ 08 sælg, OKT 08 køb
Osv. osv.
Der er ganske enkelt flere der vil sælge end der vil købe lige nu. Eneste undtagelse er Novo.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. november 2008 - 00:18 #15
Og derfor går det nedad, men intet er så skidt at det ikke er godt for et eller andet. På et eller andet tidspunkt vil efterspørgslen stige igen, og dermed priserne på aktier. Så skal vi ind igen.
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2008 - 11:22 #16
sjovt nok vil mange jo ganske naturligt sælge for at undgå tab - tilsvarende vil mange også købe da der øjnes mulighed for en gevinst da nedgang i de fleste tilfælde afløses af optur så der øjnes en mulighed for gevinst.

Et rigtig godt og synligt eksempel på at aktier ikke kan sammenlignes med fx en pose slik er fodbold - gode resultater for en fodboldklub betyder større indtjening og dermed en højere kurs, dårlige resultater er lig med en dårlig forretning og dermed en lavere kurs. Bare se hvad der er sket med fx Brøndby-aktien de seneste par år pga deres (manglende) resultater - jeg tvivler i hvert fald stærkt på at det skulle skyldes en så radikalt ændret købs/salgs adfærd, resultater kan jo kraftigt aflæses direkte som følge af bare en enkelt kamps resultat.
Avatar billede palito Nybegynder
20. november 2008 - 08:23 #17
Hvordan aflæser jeg et firmas nutidsværdi og hvor kan man se antallet af aktier i omløb?
Avatar billede palito Nybegynder
20. november 2008 - 09:07 #18
Og kan nogle give mig et overblik over hvorfor Mærsk-aktien er så dyr?
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2008 - 09:29 #19
Du har fået linket til http://www.euroinvestor.dk/
Du kan også finde info på http://borsen.dk/1649
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 09:46 #20
Det er fordi at mange er villige til at betale mange penge for Mærsk aktien.

Det skyldes dels firmaets værdi, samt forventninger til firmaets fremtidige indtjening.
Hvis du f.eks går ind på www.euroinvestor.dk klikker på aktier, og klikker på A.P. Møller-Mmærsk, kan du se at aktiestørreslen er kr. 1000, og prisen du skal betale er for en 1000 kr. aktie. Der kan du også se markedsværdien ved den nuværende kurs.
Hvis du klikker på "Tal" for aktien, kan du se de sidste regnskaber i hovedtal. der kan du også se Aktiekapitalen, og dividerer du den med aktiestørrelsen, kommer du frem til antallet af aktier.
Antallet af aktier, er ikke nødvendigvis et udtryk for hvor mange aktier der omsættes på børsen, for det kan være meget lavere. Tag f.eks. SAS. Der er 50% af aktierne ikke i markedet, for dem ejer den Danske, Svenske og Norske stat. Dermed er det kun 50% af SAS' aktier der omsættes på børsen.

Hvis du nu gør det samme for Novo Nordisk, vil du se at stykstørrelsen er kr. 1, så prisen er for en 1 krones aktie.

Mange firmaer vil gerne have en aktiekurs der ligger omkring 200 - 500. Når så firmaet er rigtig god til at tjene penge, som Novo, vil kursen jo stige. Når Novo mener at aktie kursen er for høj, laver de et split. Som et eksempel, kan de halvere, og som aktieejer får du så dobbelt så mange aktier, men med en halveret stykstørrelse. Og kursen, alt andet lige, vil efter splittet være halv så stor. Som aktieejer mister du ikke penge, men du tjener heller ikke på det.

Psykologien bag dette fænomen er en "attraktiv" kurs.

Hvis Novo havde samme stykstørrelse som Mærks, ville en 1000 kroners Novo aktie koste 283000 kroner. Så efter dine termer, så er Novo rigtig "dyr".
Avatar billede palito Nybegynder
20. november 2008 - 14:51 #21
Mange mange tak dragonknight!

Hvis jeg har forstået det korrekt, så er der (muligvis mindre) 4396 Mærsk-aktier og 647000 Novo Nordisk-aktier i omløb? :-S
Avatar billede palito Nybegynder
20. november 2008 - 14:54 #22
Eller er det 4.396.000 og 647.000.000 stks?
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2008 - 18:40 #23
A.P. Møller - Mærsk B = 4.396.000 aktier
Novo Nordisk B = 647.000.000 aktier
Avatar billede palito Nybegynder
20. november 2008 - 18:47 #24
Nu har jeg set, at kurserne på euroinvestor.dk ændrer sig SELV OM markedet er lukket.

Hvordan kan dette lade sig gøre? Hvad betyder åbningstiderne på børsen så?

Læg et svar allesammen!
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 19:01 #25
Ja man skal huske at aktiekapitalen er opgjort i tusinde kroner
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2008 - 03:18 #26
At tjene penge ved at køb eog sælge aktier på det rigtige tidspunkt er kendte som
"market timing".

Det gør man kun hvis man er overbevist om at den økonomiske teori tager fejl og at
man tilhører den halvdel (målt i investerings beløb ikke i hoveder) af aktie handlende
som ved mest.

Eller med andre ord: det kan kun frarådes for små og mellemstore investorer. Og formentlig
også for store investorer.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2008 - 03:23 #27
Med hensyn til kurs, så regn bare med:

kurs på langt sigt = MAX(forventet årligt overskud fremover/forrentning man forventer af aktie, egenkapital) / antal aktier

kurs på kort sigt = normal fordeling(kurs på langt sigt, afvigelse som afspejler stabiliteten)