Avatar billede pejop Novice
18. januar 2009 - 13:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Liste i excel med valgmuligheder baseret på data i anden celle

jeg kan ikke finde ud af, at lave en liste i excel, hvor valgmulighederne i en celle afhænger af hvad man har valgt i en anden celle.

Prøver med et eksempel:

Type    Beskrivelse
Kaffe    Sort
Kaffe     Med mælk
Kaffe    Med sukker
The    Alm.
The    Med mælk
The    Med sukker
Vand    Cola
Vand    Dansk vand

I den første kolonne/celle er der en liste, hvor man kan vælge mellem Kaffe, The og Vand.
Alt afhængigt at valget i den første celle, vises de næste muligheder i celle nr. 2.
Dvs. hvis jeg vælger kaffe i celle 1, skal valgmulighederne Sort, Med Mælk og Med sukker kunne vælges i celle nr 2.

Tak.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. januar 2009 - 14:27 #1
Du skal først lave en list med dine muligheder.
F.eks.:
D1 = Sort
D2 = Med mælk
D3 = Med sukker

Marker de 3 celler, og navngiv dem Kaffe ( Skrives til venstre for formel-linjen)

D4 = Alm.
D5 = Med Mælk
D6 = Med sukker

Marker de 3 celler, og navngiv dem The

D7 = Cola
D8 = Dansk vand

Marker de 2 celler, og navngiv dem Vand

stil dig nu i cellen under beskrivelse, Data -> Datavalidering -> Tillad liste -> Under "Kilde" skriver du følgende: =HVIS(A1="Kaffe";Kaffe;HVIS(A1="The";The;HVIS(A1="Vand";Vand)))
Avatar billede pejop Novice
18. januar 2009 - 14:41 #2
Tak for hurtigt svar.

Når jeg forsøger at gøre, som du beskriver, får jeg følgende fejlbeskrivelse når jeg skriver formelen under kilde:
Kildelisten skal være en afgrænset liste eller en reference til en enkelt række eller kolonne.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. januar 2009 - 15:43 #3
Hmm, jeg ved ikke hvad der går galt, her virker det perfekt.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. januar 2009 - 16:18 #4
Prøv at kopier formlen herind, måske der har sneget sig en fejl ind...
Avatar billede excelent Ekspert
18. januar 2009 - 17:14 #5
tast fx kaffe i A1 før du laver datavalideringsliste
Avatar billede pejop Novice
18. januar 2009 - 17:36 #6
Nu har jeg fordøgt lidt igen - og det virker perfekt!

1000 Tak for hjælpen.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. januar 2009 - 17:53 #7
Velbekomme, du lukker spørgsmålet ved at markére mit navn i boksen nederst til venstre, og derefter klik på "Accepter".
Så er spørgsmålet rigtig lukket.  :-)