Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
18. marts 2009 - 23:26 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

fra kablet til trådløs til kablet net

Jeg har i dag følgende setup.

modem-->linksys router(wireless)

computere, mobiler, airport extreme (til airTunes) forbinder trådløst. Desuden har jeg en printer, som er forbundet med kabel til routerens indbyggedes switch.

Min router er på det seneste begyndt at falde ud, og jeg overvejer at sætte min airport til umiddelbart efter modemet, og bruge airporten som router. Det eneste problem i dette setup er, at airporten ikke har indbygget switch, så min printer kan derfor ikke kobles på. Mit spørgsmå er nu:
Kan jeg sætte min gamle linksys router op som switch? altså hvor linksys'en forbinder til routeren (airporten) via WiFi, og sender signalet videre til sin indbyggede switch, som så kan forbinde printeren til resten af netværket.
Jeg har naturligvis den mulighed, at købe et langt USB kabel, og så forbinde printeren via det usb-stik, der findes i airporten. Men kan jeg undgå alle de kabler ville det da være fedt.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig.
Rasmus
Avatar billede morild Nybegynder
19. marts 2009 - 09:15 #1
Hvis du ønsker at din printer skal være trådløs bør du købe en ekstra Airport Express (ca. 700,-). Denne vil fungere som udvidelse af dit netværk og har en USB indgang hvor du sætter din printer i.

Så brug Airport Extreme som router og Airport Express til at forbinde din printer til netværket trådløst. Det er nemt at sætte op.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
23. marts 2009 - 03:06 #2
Du kan IKKE sætte din linksys router op som switch - da den jo selv er en router. Så har du 2 routere i dit netværk, det er måske lige at stramme den, og kan blive noget af et mess at holde styr på, medmindre du kender til NAT mapping. Du skal også have 2 forskellige IP segmenter, fx 192.168.10.1 som din linksys router, og 192.168.20.1 som din airport router, og en nat mapping mellem disse 2 netværk så din printer ved hvor den skal fortsætte sit videre løb, når den skal over til 192.168.20.1

det klart nemmeste er som morild skriver at købe en airport express
Avatar billede morild Nybegynder
23. marts 2009 - 09:04 #3
fastwrite: Du virker som om du har godt styr på netværksopsætning. Jeg kunne ikke finde noget sted hvor jeg kunne sende dig en mail direkte. Derfor vil jeg her høre om du kan give mig lidt råd i mit spørgsmål - http://www.eksperten.dk/spm/868740
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
23. marts 2009 - 13:58 #4
@Fastwrite: Tak for dit indlæg. Den problematik er jeg helt med på. Det er dog ikke helt korrekt - jeg har nemlig mulighed for at deaktivere DHCP-serveren i min linksys, så, den blot fungerer som switch. Jeg ved det kan lade sige gøre med et kablede setup. Men jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre trådløst.

Når det er sagt, har det vist sig, at funktionen med at koble en printer på min airports usb-port, og så dele printeren over nettet på den måde, fungerer helt perfekt - Det sparer en enhed, hvilket er dejligt i fht. plads og strøm.

Derfor - mit spørgsmål er ikke relevant længere, men dog er det stadig interessant, hvorvidt det kan lade sig gøre eller ej.

@Fastwrite og @Morild: Jeg deler pointene imellem jer, som tak for begge at give et bud.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. marts 2009 - 14:10 #5
Man kan godt sætte sin router op som switch/Access Point, så det er noget sludder du skriver fastwrite.

Som allerede nævnt skal dhcp dog disables og WAN-porten skal ikke bruges.

Se evt. denne guide for inspiration:

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965
Avatar billede fastwrite Nybegynder
23. marts 2009 - 14:43 #6
Ja, min fejl - det var lidt sludder jeg skrev. Det jeg egentlig mente var at det var en smule overkill at bruge en router kun til at fungere som en switch videre til næste router.

Så er det bedre at købe en dedikeret switch til formålet. Jeg kunne godt forestille mig at der også er performance forskel på en router der leger switch og en dedikeret switch, men igen det afhænger nok af model og type.