Avatar billede -kris- Praktikant
31. juli 2009 - 11:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af router/switch/access point

Jeg ved der er oprettet en million tråde og skrevet dusinvis af artikler på nettet om opsætning af trådløst netværk.... men jeg kan bare intet finde, der er HELT identisk med vores situation.

Scenariet er som følger:
Vi har en adsl forbindelse (gennem telefonstik), signalet kommer ind i HUS1 - her går det ind i en alm. router. Fra denne router går 1 netkablet til pc i HUS1 samt 2 netværkskabler som er ført under jorden og over i HUS2, hvor de kommer ud af væggen og her kan vi så tilslutte vores 2 pc'ere (med kabel).
Vi vil gerne have trådløst netværk i HUS2 uden at ændre opsætningen i HUS1 - altså bevare den eksisterende router her.

Men HVAD er det så jeg skal købe og slutte til netværksstikket i HUS2?? Er det en router mere (kan man have 2 efter hinanden?)? En switch? Eller en accesspoint??
Hvis det er muligt ville jeg meget gerne tilslutte en printer (med kabel!) til denne nye router/switch/accesspoint - kan jeg det? Kan jeg også tilslutte en gammel computer med kabel?
Hvad er den bedste/nemmeste/billigste løsning. Er der en der vil fortælle mig hvad jeg skal købe - gerne helt spcifict med mærke og modelnr. (jeg fortrækker et kendt mærke så som d-link ell. lign.)

Som det måske fremgår er jeg lidt på herrens mark, jeg aner ikke rigtig noget om det her....

Mange hilsner
Kristina
Avatar billede mrgumble Nybegynder
31. juli 2009 - 13:38 #1
Jeg vil bare sige tak, fordi du beskriver dit problem så fyldestgørende. Jeg kan hurtigt forestille mig nogle produkter, som du kan anvende, men jeg vil lige slå dem op.  :o)
Jeg vil dog samtidig opfordre andre til ikke at holde sig tilbage, bare fordi jeg har svaret.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
31. juli 2009 - 13:51 #2
Det du leder efter er en router (typisk) der kan fungere som access point men som også fungere som udskriftsserver.
For ikke at nedlægge netværket, skal du slå DHCP-serveren fra på denne router samt sætte netværkskablet fra din primære router i en de fire porte (altså ikke WAN), så fungere den som en access point.

Jeg tror ikke jeg ville holde mig tilbage fra at købe en af disse to:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=230604
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=157830

Jeg ved ikke præcist hvordan de skal konfigureres, men de ser ud til at understøtte det.
Avatar billede -kris- Praktikant
03. august 2009 - 10:27 #3
Tak for et udførligt svar! :-)
Manden er idag sendt afsted for at købe den d-link router du forslår.
Kan være jeg opretter et nyt spørgsmål, hvis jeg ikke kan få det til at spille;-o

Mange hilsner
Kristina