Avatar billede peter_g_j Nybegynder
25. september 2009 - 17:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lad vista styre trådløst netværk

Jeg har netop fået en ny computer, en Lenovo W500. Jeg har problemer med det trådløse netværk på den, især på mit studiested. Jeg hjemme er det lykkes mig at komme på netværket efter noget tids undren.

Men på studiet har de en lettere avanceret opsætning af netværket, som for mig at se kun kan lade sig gøre via windows. Computeren er født med Lenovos program til styring af trådløse enheder, Access Connections. Dette program vil jeg gerne have deaktiveret, således at det er Windows selv, der styrer det trådløse netværkskort.

Jeg er ikke sikker på, at det er en løsning af afinstallere programmet, da det samtidig styrer det mobile bredbånd.

Kort sagt, så leder jeg efter der, hvor jeg sætter flueben i "Lad vista styre trådløst netværk".

Jeg håber der er en, der kan fortælle mig hvor jeg finder det. :)
25. september 2009 - 17:39 #1
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
25. september 2009 - 17:42 #2
Vista
Avatar billede haverslev Novice
25. september 2009 - 17:58 #3
Nu sidder jeg lige pt. ved en XP maskine, men mener at det er samme sted på Vista.
Går udfra at det er punktet: - Brug Windows til at konfigurer det trådløst netværk - du er ude efter

Gå i Netværksforbindelser, DB-klik på dit trådløse netforbindelse, Klik på  "Vis trådløse netværk, der er tilgængelige"
I venstre side af den boks der kommer frem, skulle du kunne klikke på linien "skift rækkefølgen af foretrukne netværk"
Øverst oppe i den boks/faneblad der nu kommer frem, kan du sætte flueben i "Brug Windows til at konfigurer det trådløst netværk"
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
25. september 2009 - 18:10 #4
Haverslev: Jeg er med på hvad det er for et sted du mener i XP, men jeg kan ikke finde det tilsvarende i Vista. Jeg kan finde den liste, hvor jeg kan skifte rækkefølgen. Andet er der bare ikke at vælge mellem. Desværre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. september 2009 - 01:12 #5
Åben Netværk og delingscenter. Klik på Administrer netværksforbindelser. Højreklik på det trådløse netværk og vælg egenskaber.
Er en af fanerne der "Trådløst Netværk" ?
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. september 2009 - 10:04 #6
Dragonknight: Nej, der er kun "Netværk" og "Deling".

Men nu viser det sig at der automatisk oprettes en profil i Lenovo-softwaren, der hedder "Trådløs service i Windows". Denne profil oprettes åbenbart automatisk.

Er der nogen der har erfaring med programmet fra Lenovo?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. september 2009 - 11:30 #7
Hvis fanebladet Trådløse Netværk ikke er der, så understøtter driveren til det trådløse netkort ikke Konfigurationsfri tjeneste til trådløse forbindelser, eller også er tjenesten ikke startet.

Gå i Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv sc query wzcsvc og tryk enter.
Nu vil den fortælle dig om den konfigurationsfri tjeneste kører.
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. september 2009 - 12:01 #8
Hmm, det kan godt være det er der den ligger så.

Jeg har forsøgt som du skriver, og får dette svar. Jeg synes ikke det ser ud til at virke:
-------------------------------------------------------------
C:\Users\Peter>sc query wzcsvc
[SC] EnumQueryServicesStatus:OpenService MISLYKKEDES 1060:

Den angivne tjeneste findes ikke som en installeret tjeneste.
-------------------------------------------------------------
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. september 2009 - 12:14 #9
Højreklik på denne computer og vælg administrer. KJlik på tjenester og programmer. Dobbletklik på tjenester.
i listen skal du finde Automatisk konfiguration af Trådløse netværk.
Hvad er status og starttype for den ?
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. september 2009 - 12:19 #10
Der står ikke noget under status, feltet er blankt. Starttype står til Manuelt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. september 2009 - 12:42 #11
Højreklik på Automatisk konfiguration af Trådløse netværk og vælg egenskaber. Nederst har du Tjenestestatus, og ud for dette står der givetvis stoppet.

Ovenover kan du prøve at sætte startstatus til automatisk, og se om det gør en forskel.
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. september 2009 - 12:47 #12
Det vil jeg prøve, derefter vil jeg hoppe på cyklen og tage op på uni og se om det virker. Jeg takker indtil videre. :)
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. september 2009 - 13:54 #13
Det ser ikke ud til jeg kan komme online endnu. Men nu står der inde i Lenovo programmet, at "Trådløst netværkt konfigureres af Windows", så det er et skridt på vejen.

Opsætningen til netværket går ud på at jeg skal indstille følgende:
- Security type: WPA2-Enterprise
- Encryption type: AES
- Vælge: Procetected EAP (PEAP)
- Slå "Validate server certificate" fra
- Derefter slå "Automatically unse Windows logon name..." fra.

Dette er prøvet, men uden held. Nogen bud på hvor den så går galt? Ellers tror jeg bare jeg forsøger at fange en fra it-afdelingen på mandag, der kan hjælpe mig resten af vejen.
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. september 2009 - 13:56 #14
Når ovenstående gøres, står der på listen over de netværk der findes, at "De netværksindstilligner, der er gemt på denne computer, stemmer ikke overens med kravenden for..." Resten jeg kan ikke få lov at se.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. september 2009 - 14:14 #15
Du kan prøve at sætte den til deaktiveret i stedet for automatisk, så blander windows sig ikke.

Maskinen skal selvfølgelig genstartes for hver ændring under tjenester. Med tjenesten deaktiveret, skal der erne komme et ikon nederst til højre "Trådløs Netværksforbindelse".

Jeg fandt lige denne :
http://support.microsoft.com/kb/870702/da
Den er godt nok til XP, men det samme er gældende i Vista.
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
28. september 2009 - 19:49 #16
Så er jeg kommet online. Det viste sig, at der var en fejl i den guide der lå tilgængelig på supportsiden. Så er det jo klart, det ikke virker. De har lovet at rette det.

Det viser sig, at når der oprettes forbindelse via Windows Vista til et trådløst netværk, så vises der bare at Windows styrer trådløse netværk. Så det var slet ikke så svært.

Dragonknight, hvis du smider et svar, så får du point for din indsats.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. september 2009 - 23:57 #17
Dejligt at du ar kommet på :-)