Avatar billede alexand Praktikant
23. oktober 2009 - 17:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Backup af PC inden re-install af hele møjet.

Hej kære eksperter,

Jeg står og er ved at være meget træt af min gamle bærbare Acer Aspire 5920.. Den er blevet rigtig langsom - jeg har på fornemmelsen at jeg simpelthen har alt alt for meget l-o-r-t liggende på maskinen.
Jeg vil gøre mig et sidste forsøg - jeg vil starte fra 0-punktet og starte helt forfra..

Jeg står og mangler noget hjælp.

Jeg vil gerne have det hele med, så intet går tabt..
Jeg har puttet diverse filer, billeder, musik osv. over på en ekstern harddisk.
Programmer vil gå tabt - jeg installerer fra ny.
Bankoplysninger? - Jeg mangler hjælp til denne.
E-mails - eksportere og importere fra outlook (jeg finder selv ud af det)..

Hvad skal jeg ellers huske at gemme inden jeg begiver mig videre??

Og så det store spørgsmål.
Hvordan nulstiller man ALT på computeren? :)
- Jeg kører Windows Vista, jeg har hørt at den fjerner hele styresystemet???
Hvordan fungerer det hele egentlig? Jeg skal bare tilbage til nul-punktet, som da jeg lige havde købt min bærbare PC.

Håber I sidder klar med nogle svar - jeg gir 200 points! :)

Mvh. Alexander
Avatar billede scifi-bob Nybegynder
23. oktober 2009 - 17:45 #1
Jeg kender ikke Acer specifikt, men de fleste bærbare maskiner har en eller anden form for "Resque" cd'er.
På nogle platformer som f.ex. Packard-Bell, så bliver du spurt, om du vil lave disse CD'er når du starter maskinen første gang, i andre tilfælde, følger det med nogle CD'er i pakken.
Hvis du har disse CD'er, så trenger du kun at starte maskinen med CD#1 i drevet, og velge at boote fra CD'ROM, og så evt. vælge at formatere C drevet.

Hvis du ved alt om opstarts cd'er, og denne kommentar ikke er til hjelp, så tror jeg du skal specificere nærmere hvad du vil gøre.

Når det gælder bank info, så er dette specifikt pr. netbank udbyder, derfor er det ikke enkelt at give en forklaring på hvordan du tager backup av disse data.
Jeg kender kun Danske Bank, og der er det ingen backup, det virker bare efter installation af Java..
Avatar billede alexand Praktikant
23. oktober 2009 - 17:59 #2
Hej.

Jeg takker mange gange for svaret, men er egentlig ikke rigtigt nået videre i min søgen om hvordan jeg rebootet hele skidtet.
Jeg synes ikke tilsyneladende jeg har en sådan CD, jeg har godt hørt om det, men det var først efter jeg tog min bærbar i brug..
Er det nogen måde at reboote den på, uden en sådan CD?

Det med bankinfo skal jeg nok undersøge selv, det burde jeg kunne løse selv. :)

- Er der andet godt jeg skal huske at få arkiveret inden jeg søsætter min PC og starter fra nul?
23. oktober 2009 - 18:06 #3
Evt. registeringskoder til dine købte (?) instalerede programmer.

På passende andet medie ->

M$ ServicePack2 til Vista (32bit) -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=891ab806-2431-4d00-afa3-99ff6f22448d (Så den er klar til at smide på når din PC er "fra nul" )

Sikkerhedsprogram(mer) klar til at bliver instaleret...

Evt. FORETRUKNE oversigt ?
23. oktober 2009 - 18:07 #4
... og så huskelisten til din tidligere tilsyneladende stadig åbne spørgsmål -> http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/alexand ???
Avatar billede alexand Praktikant
23. oktober 2009 - 18:25 #5
Okay, nu er jeg klar til at starte "fra nul-punktet".

Hvad er det helt præcist jeg skal gøre?
(Undskyld, men jeg vil bare så nødig have at noget går galt..).

Mvh. Alexander.
Avatar billede alexand Praktikant
23. oktober 2009 - 23:59 #6
Jeg giver 200 point til den som kan fortælle mig hvordan jeg rebooter det hele. Gerne en trin-for-trin vejledning? :)
- Jeg giver point så snart jeg har fået løst problemet og er online efter mit lille reboot.
Er Windows Vista og styresystem osv installeret efter processen (ligesom da jeg startede PC'en op for første gang efter køb)??

Mvh. Alexander
24. oktober 2009 - 09:16 #7
Set i anden 'tråd' ->
...Ved at højreklikke på "Denne Computer", vælge "Administrer" og "Diskhåndtering" kan du se om en sådan partition findes.
Hos mig hedder den "PQSERVICE" og fylder små 3GB....

Findes den ?

Set i anden 'tråd' ->
...For at starte recovery på Acer bruges tasterne F10 + Alt (sådan mener jeg at huske) under boot ... - evt. FEM gange hurtigt efter hinanden...

---

PS: Du skal ikke forvente er det hele er 100% gennemført på ~1 times tid! Derefter WindowsUpdate elementer + opdateringer + ... + ... + ...
Avatar billede alexand Praktikant
07. februar 2010 - 15:12 #8
Fik en ekspert til at kigge på sagerne.