Avatar billede taamas Nybegynder
03. december 2009 - 15:02 Der er 12 kommentarer

Ekstern harddisk virker ikke på mac :(

Hejsa.
Jeg har købt en ekstern harddisk som min kæreste og jeg begge skulle kunne bruge. Problemet er at den virker perfekt på min kæresten PC, der kan overføres frem og tilbage.
Meeen når jeg sætter harddisken til min mac kan jeg kun føre ting fra harddisken til mac'en og ikke omvendt :(

Har så læst lidt på nettet, og har fundet frem til at den skal formateres.

Er det rigtigt?
Hvordan formatere jeg så den dur til både mac og pc?
Og er der ulempe?

Vh
Thomas
Avatar billede stagedk Nybegynder
03. december 2009 - 15:38 #1
Mac kan læse FAT32 men ikke NTFS partioner,
En idé kunne evt være at lave en partion til windows og en til mac.
Hvor stor er harddisken ?
Avatar billede taamas Nybegynder
03. december 2009 - 15:50 #2
Hmm en partion? Harddisken har 500GB
Avatar billede taamas Nybegynder
03. december 2009 - 15:50 #3
Hmm kan man dele den op så der er 250 gb til win og 250 gb til mac :D ?
Avatar billede preppydude Nybegynder
03. december 2009 - 15:56 #4
Ja, man kan godt dele den op. Og OSX kan sagtens læse NTFS og FAT, og egentlig også skrive - hvis bare Microsoft tillod det uden at de skulle betale så meget for det.

Men hvis du ikke gider formatere den kan du præve med en Open Source NTFS driver - www.ntfs-3g.org.
Avatar billede taamas Nybegynder
03. december 2009 - 16:13 #5
hmm.. hvad er det helt præcis ?
Avatar billede preppydude Nybegynder
03. december 2009 - 16:29 #6
Det er en driver der gør du kan skrive på NTFS partitioner. :)
Avatar billede taamas Nybegynder
03. december 2009 - 16:49 #7
Hmm det program virker. men jeg syns det går langsomt at overføre.. måske bare mig ?

Ved i om man kan købe en ekstern harddisk som fra start virker både til mac & pc?
Avatar billede taamas Nybegynder
03. december 2009 - 17:07 #8
Hmm.. på harddisken kommer der mapper som jeg ikke har lavet. en der hedder $RECYCLE.BIN og en der hedder System Volume Information

er det noget jeg må slette ?
Avatar billede preppydude Nybegynder
03. december 2009 - 19:04 #9
Nej, det er noget Windows bruger. :)
Avatar billede sd8220 Seniormester
18. december 2009 - 10:39 #10
Hej taamas

Hvis den eksterne disk er formatteret med FAT og ikke NTFS, vil den umiddelbart fungere på begge platforme; men du kan jo bare formattere den om, så den er FAT, hvis den kom som NTFS, eller du kan intallere NTFS-driveren som ovenfor forelsået.

Skal I ikke udveksle filer med hinanden på disken, kan du også oprette en partition alene til Macen med HFS+.
Avatar billede taamas Nybegynder
21. december 2009 - 16:30 #11
Hmm det der med at lave en partition. Hvordan gøres det? Kan det gøre via. macen ?
Avatar billede taamas Nybegynder
01. februar 2010 - 14:10 #12
Hvem vil ha' point?? :D
Har Fået harddisken delt i 2 partitioner. En NTFS til min kæreste, og en til min Mac :P