Avatar billede gecko Nybegynder
18. december 2009 - 00:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DNS, MX og dk-hostmaster

Hej

Jeg skal flytte et domæne som pt. er hos gratis dns.

Dem jeg flytter domænet for, har egen mailserver, som er aktiv.

Jeg har på en anden server oprettet en A-record til domænet og ingen MX-records.

Hvis jeg redelegerer domænet på dk-hostmaster, flytter den så KUN domænet www.domæne.dk, eller ryger der nogle mailserver-indstllinger med, så deres mail pludselig ikke virker?

På forhånd tak for svar.
Avatar billede justrace Novice
18. december 2009 - 07:46 #1
Du skal ikke lave andet end at ændre DNS hos gratisdns, til at pege på den nye IP!

Hvad er det for en server du har oprettet en A-Record på?

Hvor vil du redelegere det hen hos DK-hostmaster??
Har du 5 DNS-servere til at styre det??
Avatar billede justrace Novice
18. december 2009 - 07:52 #2
Hvorfor i det hele taget pille ved noget hos DK-hostmaster?

gratisdns virker vel fint nok som dns?
Avatar billede gecko Nybegynder
18. december 2009 - 11:12 #3
Hos hostmaster kan man pege domænet hen på den nye navneserver.
Og ja, her er 5 DNS-servere.

Jeg havde ikke lige adgang til domænet på gratisDNS, kun hos hostmaster.

Jeg har fået kontakt til ham med koderne til gratisDNS, og han laver overflytningen. Dog vil jeg gerne vide det til næste gang - om det altså er muligt bare at styre det fra hostmaster?
Avatar billede justrace Novice
18. december 2009 - 11:27 #4
Det kan du da godt, men forstår bare ikke hvorfor du ikke bare bruger gratisdns, da det nok er det nemmeste at styre derfra. Har selv haft et par andre, men der skulle man have supporten til at lave alle ændringer.
Avatar billede gecko Nybegynder
18. december 2009 - 14:45 #5
Men vil jeg kunne gøre det, uden at flytte på mailserveren?
Avatar billede justrace Novice
18. december 2009 - 16:07 #6
Står mail og webserver ikke samme sted?

Hvad er det egentlig der skal gøres?
Syntes det virker lidt som om du ikke helt ved hvordan det virker og skal gøres.
Avatar billede gecko Nybegynder
18. december 2009 - 17:10 #7
Nej, jeg ved ikke hvordan det virker - det er netop det jeg gerne vil vide :-)

Mailserver kører og står for sig selv.

Hjemmesiden skal være på en anden server.

Domænet er hos gratis DNS.

Det jeg vil er at pege www-adressen og MX-adressen hen til 2 forskellige servere.

Spørgsmålet er om jeg kan gøre det via redelegering hos dk-hostmaster, eller om det vil ende med at mailserveren også flyttes. (altså selvom jeg kun opretter en a-record på www-serveren)
Avatar billede justrace Novice
18. december 2009 - 17:35 #8
DK-hostmaster sørger for hvor DNS bliver styret til DK-domæner. Ikke andet.
Derefter bestemmer dns-opsætningen hvilke IP-adresser "ditdomæne.dk" og "*.ditdomæne.dk" bliver sendt hen til.
* = joker, der kan indeholde alt som eks.: www, mail, ftp, osv.

Hvis du så laver en A-record der hedder "ditdomæne.dk" > IP="aaa.bbb.ccc.ddd" bliver alt trafik der hedder "ditdomæne sent til den IP.

Laver du så en A-record der hedder "www.ditdomæne.dk" > IP="aab.bbc.ccd.dde" vil alt trafik med WWW foran blive sendt til den IP.

Nu kommer mail-delen:
Laver du så en A-record med "mail.ditdomæne.dk" > IP="abc.def.ghi.jkl bliver alt trafik med mail.ditdomæne.dk sendt til den IP.

Så er det at MX-recorden kommer ind i billedet.
Lav en MX-record der hedder mail.ditdomæne.dk, så bliver alt postrelateret trafik sendt til A-recorden "mail.ditdomæne.dk" som sender det videre til den tilhørende IP, som jo så gerne skulle være identisk med mailserverens IP. :)

Derfor er der absolut ingen grund til at ændre på at der bruges gratisdns.

Hvor de servere står er ligegyldigt, bare dns peger på den rigtige IP.

gratisdns og deres mail- og web-hoteller er 2 vidt forskellige ting.
Avatar billede gecko Nybegynder
18. december 2009 - 21:44 #9
Ok - så er jeg vist med - tak for det!

Du må gerne lægge et svar så du får point.
Avatar billede justrace Novice
18. december 2009 - 21:50 #10
Godt du fik fat i det. Det virker som Russisk i starten, men der er lidt logik i det når man kommer i gang.

Hvis noget driller kan du bare skrive her igen, så skal jeg se om jeg kan svare. :)
Avatar billede gecko Nybegynder
19. december 2009 - 01:41 #11
Jeg må prøve mig frem med et testdomæne, så fucker jeg ikke noget op :-)

Takker :-)
Avatar billede justrace Novice
19. december 2009 - 01:54 #12
Hvis du holder dig fra DK-hostmaster, sker der ikke noget der ikke kan rettes.

Skriv evt. ned hvad indstillingerne stod på, inden du retter noget.

Men der er jo sådan set ikke noget hokus-pokus i det. :)