Avatar billede Skroman Nybegynder
22. december 2009 - 10:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Database hjælp!!

Hey Eksperter:)

Jeg er igang med at lave en database i Access som kan holde styr på mit dæklager, altså et lille lagerstyrings program.

Selve lageret er opbygget ved, at dækkene står i nogle sektioner, hver sektion har to reoler og 7 hylder i hver reol. Der kan cirka stå 12 dæk på hver hylde, altså 3 par dæk.

Jeg mangler noget ekspertise i hvordan man kan sætte en funktion ind i databasen, som fortæller mig, at nu kan der ikke indsættes flere dæk i denne sektion, altså en funktion der søger for at der ikke bliver overbooket i hver sektion.

Håber i forstår mit problem..

Søren
Avatar billede terry Ekspert
22. december 2009 - 10:23 #1
Without more information on hwo your database is desigend its not easy to give a solution.

I think you will need a table which contains information on how many tires "dæk" a shelf "reol" can hold. Then I assum that you know how many tires are stored on each shelf and from this information you can see how much room is left.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 10:46 #2
Du er velkommen til at sende din db til spg.eksperten@gmail.com så skal jeg tage et kig!~)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 10:46 #3
du skal lige zip'pe den....
Avatar billede Skroman Nybegynder
22. december 2009 - 11:37 #4
Ohh Sorry

Mit program er opbygget så ledes at når jeg arkivere et dæk, giver jeg den en placering på lageret, i mit tilfælde har jeg en rubrik som hedder placerng hvor jeg fortæller hvilken reol, og hylde det pågældende dæk skal lægge på, men jeg kan arkivere alle dækkene på den samme reol og hylde uden systemet "broker sig" det vil jeg gerne have lavet sådan, at man maksimum kan arkivere 12 dæk på hver reol og hylde...

spg jeg har sendt en mail til dig

Søren
Avatar billede mugs Novice
22. december 2009 - 12:17 #5
Du kna bruge funktionen DMAX til at vise hvor mange dæk der er på en hylde. I feltet med reol angivelse DMax

Me.feltnavn = DMax("[feltnavn]", "Tabelnavn")+1

Deredfter en betingelse der måler om tælleren har nået 12, så nulstiller du tælleren f.eks. således.

If Me.feltnavn = 12 then
Me.feltnavn = 0
end if
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 12:40 #6
jeg har ikke modtaget din mail?~)

...men du kan løse dit problem ved at oprette alle hylder 1 gang i din tabel og så i din formular, fjerner du muligheden for at slette og at oprette ny post. Så kan du klikke igennem hylderne, se hvad der er og skrive/overskrive i posten!~)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 12:43 #7
Derudover kunne du lave en hovedformular, hvor du vælger reol og så har du din nuværende formular, som underformular. Lav den fortløbende og sæt egenskab for over/underformular til reol. Så vil du kunne vælge en reol og så med det samme se hele reolen!~)
Avatar billede Skroman Nybegynder
22. december 2009 - 13:13 #8
Okay tak for de fine svar muligheder....

Jeg har sendt en mail til dig nu, var mig som havde skrevet din adresse forkert:)

Søren
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2009 - 14:20 #9
På din form: Oplysninger om aktiv_reservedelslager

Har jeg lavet din placeringscombo om til 2 kolonner med rowsource:

SELECT Aktiver_reservedelslager.Placering, Sum(Aktiver_reservedelslager.[Antal dæk]) AS [SumOfAntal dæk] FROM Aktiver_reservedelslager GROUP BY Aktiver_reservedelslager.Placering HAVING ((Not (Aktiver_reservedelslager.Placering) Is Null)) ORDER BY Aktiver_reservedelslager.Placering;

..og så har jeg sat flg. koder på after update events på antal_dæk og placering:

Private Sub Antal_dæk_AfterUpdate()
DoCmd.Save
DoCmd.RunCommand acCmdRefreshPage
Me.Placering.Requery
End Sub

Private Sub Placering_AfterUpdate()
DoCmd.Save
DoCmd.RunCommand acCmdRefreshPage
Me.Placering.Requery
End Sub

Jeg sender den lige tilbage!~)
Avatar billede Skroman Nybegynder
31. december 2009 - 11:12 #10
Hey Spg

Tusind tak for hjælpen, glæder mig til at se hvad du har fundet ud af:)

Godt nytår til jer alle
Avatar billede Skroman Nybegynder
25. januar 2010 - 09:48 #11
Hey Spg

Ikke for at stresse dig men ville du sende databasen tilbage til mig eller???

Søren
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 12:45 #12
fik du aldrig databasen?~)