Avatar billede puno Nybegynder
02. januar 2010 - 17:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

server eller nas drev

hej alle eksperter.

jeg har en gammel computer som jeg gerne vil bruge som
server/nas drev
det jeg skal bruge den til er at have film og musik på så jeg kan dele det med mine søskende og så jeg kan hente ting fra skolen også

så man skal kunne uploade/downloade til/fra den lige meget hvor man er hvis bare man har internet.

så er sprøsmålet skal jeg sætte den op som server eller
nas drev og hvordan gør jeg det.

i må gerne komme med fordele/ulemper iforhold til nas/server

tak på forhånd
Avatar billede cordack Nybegynder
02. januar 2010 - 18:28 #1
Jeg kan klart anbefale FreeNAS: http://freenas.org/

Gartis og understøtter: CIFS/SMB, FTP, TFTP, SSH, NFS, AFP, RSYNC, Unison, iSCSI Target, UPnP, iTunes/DAAP, Dynamic DNS, SNMP, UPS, Webserver, BitTorrent.

Den kan installeres på en HDD, USB Stick eller boote fra en CD/DVD.

Mvh
Cordack
Avatar billede puno Nybegynder
02. januar 2010 - 20:22 #2
ja har set lidt på det men hvad er forskællen på en server og et nas drev
Avatar billede cordack Nybegynder
02. januar 2010 - 22:00 #3
En server er i bund og grund bare en maskine der deler regnekraft og/eller data med andre maskiner.
Det kan enten være en Linux/UNIX baseret løsning, eller en Windows server.

En NAS bruges primært til at dele data med andre maskiner på et lokal netværk (som du skriver du har behov for).
Altså er en NAS er også en slags server - Dog en simpel en af slagsen.

"Normalt" er en NAS en færdigpakket lille fiks boks du køber med alt inkluderet.
FreeNAS er derimod kun selve softwaren, der skal installeres på et eller andet system.
Du skriver du i forvejen har en gammel computer du skal bruge til formålet, så der er FreeNAS helt perfekt.

FreeNAS er Open Source, og er "bygget" på UNIX.
Men lad ikke dette skræmme dig, da alt kan konfigureres fra et Web interface :)
Avatar billede cordack Nybegynder
02. januar 2010 - 22:16 #4
De simpleste NAS bokse er faktisk bare en harddisk og et netkort, så du kan tilgå fælles data uden de andre computere behøver at være tændte.

Ang. FreeNAS...
Det simpleste er at bænde det der hedder en LiveCD.
- Det er en CD du kan starte computeren op på, i stedet for at starte fra en harddisk.

Herefter tilføjer du en enkelt harddisk, som du deler på dit netværk med dine PC'er.
- På denne placerer du de dokumenter/film/musik du vil dele.

Men FreeNAS er lidt mere end en simpel Harddisk med et netkort :)
Til at starte med er dette nok de mest spændende funktioner for dig:
CIFS/SMB = Delte mapper der kan tilgås af alm. Windows maskiner.
Webserver = Siger vist sig selv :)
iTunes/DAAP = Deling at musik på et lokalt netværk. Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Access_Protocol
BitTorrent = Mulighed for BitTorrent downloads (uden din computer er tændt)
Avatar billede puno Nybegynder
02. januar 2010 - 22:53 #5
tak jeg er ved at prøve FreeNAS jeg har lavet en boot usb men jeg
har et problem for den computer jeg vil ha det på er en bærbar hvor skærmen er gået i stykker (lyset er gået i skærmen)
så jeg kan ikke se noget men med FreeNAS kan jeg ikke
få skærm billed over på mit tv kan på en eller anden måde få sat
min tv skærm som 1.skærm
Avatar billede cordack Nybegynder
02. januar 2010 - 23:21 #6
Det er jo så et helt andet problem. Ikke nemt at konfigurere noget system uden en skærm.
Så du blir nok først nødt til at finde ud af hvordan du får dit signal over på en ekstern skærm.
Kender ikke din bærbar, men på en Lenovo/IBM kan man skifte mellem intern og ekstern skærm på Fn + F7.
Avatar billede puno Nybegynder
06. januar 2010 - 14:51 #7
a