Avatar billede cboxoak Nybegynder
04. februar 2010 - 14:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excel hjælp formel

Hej Jeg er ren (autodidakt) Excel-novice og mangler lige lidt hjælp til en formel...

Hent arket her: http://up-it.dk/dl/69/

Ex. "Fodboldturnering"

I feltet Q6 skal der tildeles 1 point (for en uafgjort kamp.) Så langt så godt...

Hvis du ser på den øverste kamp er de to felter (hhv. E6 og G6) du indtaster værdien i baseret på "større end" eller "mindre end." Altså hvis værdien i felterne "er lig med" får man 1 point.

Problemet er så at hvis feltet er blankt får du også 1 point og det påvirker jo summen i K6(->K12)... (Dvs. at ved turneringsstart begynder alle hold med 5 point.

Mangler altså en work-around til den - eller evt. en smartere måde at opbygge summen i K6 på.

PS. Det er kun Blå Hold jeg indtil nu har gjort "funktionsdygtig."

Hvem kan hjælpe?

PFT.
Avatar billede vejmand Juniormester
04. februar 2010 - 14:57 #1
Hvis der er et resultat, går jeg ud fra der altid vil stå et tal i E6:
=HVIS(ER.TOM(E6);0;SUM(E6=G6))
Avatar billede vejmand Juniormester
04. februar 2010 - 15:01 #2
Formlen er selvfølgelig til til Q6
Avatar billede cboxoak Nybegynder
04. februar 2010 - 15:06 #3
Tak for dit forslag.

Min Excel 2000 er engelsk... det burde jeg have oplyst undskyld.

Jeg har prøvet med IF og EMPTY men det duer åbenbart ikke for der står bare #NAME? i Q6 og K6...
Avatar billede vejmand Juniormester
04. februar 2010 - 15:12 #4
Prøv denne:

=IF(ISBLANK(E6);0;SUM(E6=G6))
Avatar billede vejmand Juniormester
04. februar 2010 - 15:16 #5
Her er en side med Excel funktionsnavne dansk-engelsk: http://www.libris.dk/bm/links/tips/excel_funktionsnavne_danskengelsk/
Den kan du sikkert have nytte af i andre sammenhænge.  :-)
Avatar billede cboxoak Nybegynder
04. februar 2010 - 16:19 #6
ISBLANK - but ofcourse! ;o)

Det virkede - mange tak! :o)