Avatar billede horizon Nybegynder
09. marts 2010 - 22:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Read-only views?

Vores lærer nævnte idag, som en kort sidebemærkning, at man i MySQL kan lave views der er "read-only" så man undgår at folk forsøger at slette rækker eller lignende. Jeg har så siddet og bakset med det hele aftenen, men jeg synes ikke jeg kan finde noget der fortæller mig hvordan man lige gør.

Er det muligt, eller skal man lave en bruger der kun har select rights?

Jeg tænker i forbindelse med webhoteller hvor man kun får en bruger og de siger nej til at oprette flere brugere til en til mysql. Så ville det være smart hvis admin brugerne loggede på med select, update, delete og insert into privilegier, og gæsterne kun havde select adgang.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2010 - 22:17 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2010 - 22:17 #2
Flere forskellige brugernavne med forskellige privs er bedre end diverse indviklede regler for views.
Avatar billede horizon Nybegynder
11. marts 2010 - 11:04 #3
Ah super! Tak.

Er helt med på at brugere er det absolut bedste, men mit webhotel har begrænset mig lidt på den konto.

Smid et svar :-D
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2010 - 14:54 #4
svar
Avatar billede SocialTau Nybegynder
11. marts 2010 - 18:02 #5
Hej, jamen nu er det at jeg undrer mig lidt, skal dine brugere have decideret adgang til din database eller skal din kun have adgang til din database igennem et php (el. lign.) script?

altså nu må du ikke slå mig ihjel hvis jeg besvarer det her på et lavere niveau og mere begynder niveau end som sådan, men mit forslag til dig hvis det vel og mærke er fordi du er ved at lave en hjemmeside med admins og almindelige brugere or what so ever, vil være at lave et table inde i din database med users med overskrifterne :
ID, username, password og clearance.

og så sætte en if clausul på alle dine scripts at hvis den loggede ind bruger har clearance = whatever it takes så gennemfør handling.

på den måde connecter alle igennem en account, men har forskellige rettigheder.

hvis det er det svar du ledte efter, kan du se en guide til at lave user database her:
http://php.about.com/od/finishedphp1/ss/php_login_code_4.htm

clearence delen eller whatever du vil kalde den, må du selv fifle lidt med :P
Avatar billede horizon Nybegynder
11. marts 2010 - 18:25 #6
Hey SocialTau

Primært var det først og fremmest for at finde ud af hvordan man gjorde. Vores lærer lovpriste det til skyerne og sagde det var et godt lag sikkerhed at implementere.

Og ja, det var noget jeg havde tænkt at indarbejde på et website, men igen kun for at se hvordan man gjorde. Normalt arbejder jeg direkte til base-tabellerne.

Det med brugere og logins har jeg kontrol på (skulle jeg mene), men ellers tak for det :)