Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2010 - 08:20 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af spørgsmål på Eksperten.

Skulle Eksperten have loft for hvor mange point man må have ude, for at oprette nye spørgsmål?
Synes man bruger for meget krudt på at gøre opmærksom på, at der ikke bliver fulgt op på dem nemlig.
Synes det er fint man kan se med det samme hvor mange point der er ude. Men skal der sættes begrænsninger, så bruger ikke kan oprette før der bliver ryddet op?
Avatar billede riversen Nybegynder
13. juni 2010 - 08:38 #1
nej
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2010 - 10:05 #2
Så hvis man har oprettet X antal forskellige spørgsmål til X antal point inden for X dage/timer der:
a) ikke er kommet fyldestegørende svar på
b) ikke er afgivet svar i på trods af opfordring
så må man ikke oprette flere spørgsmål? Lyder ikke som en super god idé.
13. juni 2010 - 10:41 #3
Nej ...Så vil 'folk' bare hoppe af og 'bande' E. langt væk...

Se også http://www.eksperten.dk/spm/908022 ...
Avatar billede riversen Nybegynder
13. juni 2010 - 11:35 #4
En påmindelsesmail kunne faktisk være en ganske god ide.

fx
Send en mail til spørger 24 timer efter der er lavet et indlæg, som han/hun ikke har set. Lav opfølgende mails med intervaller af en uge.

Send en mail til spørger en gang i måneden, hvis et spørgsmål er dødt. Dvs. seneste indlæg er læst men der sker ikke yderligere.

Istedet for at se på hvad man kunne gøre for at tvinge folk til at lukke spørgsmål skulle man måske se på årsagerne til "problemet". Det har været sådan siden begyndelsen og det vil det blive ved med at være efter utallige diskussioner. Man skulle måske spørge sig selv: Er pointsystemet til for spørger eller de få faste brugeres skyld? Jeg mener sidstnævnte. Spørger har et problem og når det er løst er det uendelig ligegyldigt med point for spørger. Man må som tilfældig bruger ofte sidde og ryste på hovedet over at pointene er så vigtige. Der er vel heller ikke engang nogle gevinster ved at være aktiv på eksperten som i gamle dage, eller hvad? Og hvis der er... er det en fordel? Her mener jeg nej, da det ret ofte ender ud i offtopic indlæg og nærmest hetz omkr. brugerens uafsluttede spørgsmål istedet for det tråden egentlig bør handle om... brugerens problem. For det interne mail system skal jo ikke benyttes til disse beskeder, nej brugeren skal hænges ud offentligt i tråden.
13. juni 2010 - 12:26 #5
Det er heller ikke mhp. disse berømte Point; men det at en bruger ikke vender pænt tilbage efter flere indlæg (Kommentar/Svar) fra andre ...

http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juni 2010 - 15:53 #6
Jo.

Det er irriterende at folk ikke kan finde ud af at vende tilbage til deres spørgsmål.

God ide med max point at have ude.

det interne mail system skal jo ikke benyttes til disse beskeder, nej brugeren skal hænges ud offentligt i tråden.

Interne mails er afprøvet - virker ikke.
Det gøres offentligt, så folk kan se at spørgeren vil skide på dem der hjælper.
Avatar billede riversen Nybegynder
13. juni 2010 - 17:05 #7
#6: Om du vil det eller ej er det nu engang ikke en menig brugers (dvs. din eller min) opgave at lege politimand offentligt på forum. De interne mails jeg har sendt en sjælden gang omkr. åbne tråde har fint virket, så hvad konkluderer vi så? At nogle gange virker det og nogle gange virke det ikke, istedet for dit unuancerede billede på at det ikke virker, punktum!.

Vi må bare konkludere efter 10 år med selvsamme problem, at problemet bare ikke går væk og man må tænke nyt istedet for at være så unuanceret som du er og påstå, at folk skider på andre, bare fordi et spørgsmål ikke afsluttes. Det er irriterende at man ikke får respons, 200% enig der, og det er alm. høflighed at vende tilbage og takke for hjælpen, men verden er mere nuanceret end du lægger op til.

Jeg forsøger ikke at lyde frelst på nogen måde, men hvor er det bare mere afslappende og tilfredsstillende at være på E. når man dropper pointræset, hjælper hvor man kan og ellers hygger sig med det. For mig forsvinder en del af hyggen bare når jeg skal se på jeres evindelige, lad mig være imødekommende og kalde det, henvisninger til regelsættet, som ikke har noget som helst med det oprindelige problem fra spørger at gøre, som jo egentlig helt basalt set er det eksperten handler om. Det påstås gang på gang at ingen vil hjælpe hvis ikke der bliver lukket, men jeg hjælper altså gerne og det er der flere andre der også gør. Jeg gør det fordi jeg ved andre senere evt. søger spørgsmålet frem og bruger løsningen selvom spørger ikke nødvendigvis vender tilbage og takker. Når spørgsmålet evt. bliver lukket uden tak, lader jeg spørger vide, at det ikke er helt OK. Der kommer også en del jobtilbud og småspørgsmål privat, så arbejdet er slet ikke spildt.

Jeg tror karise_larry har ret i at man vil bande E langt væk. Hvis det sker, hvor meget er din viden så værd i forhold til dette site? Intet, da der ikke er nogen at hjælpe. Og så må man spørge sig igen som ejer af sitet. Hvem er det for... de faste kloge brugere eller spørgere. Selvfølgelig begge, men hvis vi ser faste brugere som en del af sitet og en service der tilbydes (fordi du/vi har nogen viden vi faktisk gerne vil dele frivilligt), så er der altså ingen der efterspørger den, hvis man bliver hetzet og skal igennem for meget bøvl. Så bliver det et eksperten for en lukket kreds for hvem pointene har den værdi at vi kan måle os mod hinanden. Hvis det er det du vil så fint nok... det er dit valg... jeg opfordrer bare ejerne til at tænke dybere over tingene end der der lægges op til i #0. Hvis du sidder i en IT-afdeling er du forhåbentlig også klar over, at du er til for brugernes skyld og ikke omvendt. Hvor irriterende de end måtte være, så er det altså dem der sørger for du har en løn hver måned og ikke omvendt, ligesom det her på sitet er dem der sørger for vi har et site at bruge vores tid på.
13. juni 2010 - 19:46 #8
220661, du spørger om der skal sættes loft for hvor mange points man må have ude.  Jeg finder det selv mere interessant at diskutere antal "døde" spørgsmål (spørgsmål der skulle have været lukket) end antal udestaaende points.  Om der skal sættes loft over antal af døde spørgsmål ved jeg ikke.  Jeg sætter mit eget loft og sparer mig selv for megen ærgrelse derved at jeg lader spørgsmål ligge fra spørgere med døde spørgsmål og vælger at hjælpe (hvis jeg kan) de spørgere der har fulgt op på deres gamle spørgsmål og hvor jeg derfor skønner at de også vil følge op på deres nye spørgsmål.

Riversen, du diskuterer hvorfor det er så vigtigt med points.  For mig er det ikke points der er vigtige men at spørgere deltager i sine spørgsmål, reagerer på indlæg (takker for hjælp eller forklarer hvor foreslåede løsninger fejler) og rydder op i hvad de har startet ved at sørge for at lukke spørgsmålene i tide.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2010 - 21:15 #9
Christian Belgien de døde spørgsmål som du skriver om har jeg haft oppe på et tidspunkt her på Eksperten.
Det fladt ikke i god jord, fordi jeg fik at vide at kvliteten af den information der var til stede blev ringere, hvis man fjernede dem.
De spørgsmål jeg refererede til var dem uden kommentarer/svar i. Men stadig syntes de at det ville blive en kvalitetsforringels. Det kan jeg stadig ikke se. Tomme spørgsmål har ingen kvalitet set med mine øjne.
Karise_Larry hvor mange gange om ugen skriver du ikke til en bruger at vedkommende skal se at få ryddet op i sine spørgsmål?
Har ikke talt dem, men jeg er imponeret over din tålmodighed til at gøre det.
Det er derfor jeg synes det måske kunne være en god ide med et max antal point grænse før man ikke kan oprette nye spm. Alt for mange spørgere misbruger vores hjælp på denne måde. En del er fuldstændig ligeglad med os, og har det som et tidsfordriv. Og det er dem der skal stoppes.
Grænsen for hvornår man ikke kan stille flere spørgsmål kunne måske ligge på 1000 point ude.
Det skulle være mærkeligt om man havde behov for større tal.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juni 2010 - 21:16 #10
Om du vil det eller ej er det nu engang ikke en menig brugers (dvs. din eller min) opgave at lege politimand offentligt på forum.

Politiet har vist intet at gøre med et forum. Desuden er det ikke alt man skal anmelde for - de meste kan klares uden.

Vedr. point, så er det nu engang det eksperten er kendt for. Du har selv 54416 point, så på et tidspunkt har du også med glæde modtaget point og fulgt ekspertens idégrundlag (http://www.eksperten.dk/faq#faq-5-1). Pointræs er historie, da det overhovedet ikke er så udbredt for bare 1-2 år siden (omkring det tidspunkt du selv begyndte at sige nej tak til point), så at man ikke accepterer de point man har fortjent, kan være forvirrende for nye brugere, for kan de så vide hvornår en bruger vil have point, og er det så ok at de selv beholder dem, selv om en anden bruger gerne vil have point? Ja det kan man så diskutere og vil sandsynligvis aldrig blive enige her heller.

Siden vores sidste "rend sammen" omkring dette problem (http://www.eksperten.dk/spm/909841) har jeg skrevet til 10 brugere, og har ikke fået et eneste svar - ej heller har de gidet gøre noget ved "problemet", selv om de har været logget på eksperten siden beskeden og derved burde have set beskeden.
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2010 - 22:18 #11
#10 Jeg troede eksperten var kendt som et forum hvor man både som nybegynder og erfaren kunne få hjælp til sine IT-relaterede spørgsmål.
Men jeg må nu næsten give dig ret, for umiddelbart er det jeg husker bedst herinde fra er klynkeri over forkert fordelte, eller ikke-tildelte point. Det hænger jo egentlig ret godt sammen med at man oftest husker på negative sider af diverse sager.

Personligt har jeg helt droppet point lige som så mange andre, og istedet hjælper der hvor min erfaring nu bedst er tjent. Jeg nyder at hjælpe andre og dele min erfaring. Det er nu bedst at folk vender tilbage med respons på om det nu fungerer eller et tak hvis det gør, men jeg må ærligt indrømme, at jeg kun vender tilbage til en tråd hvis den _virkelig_ har fanget min interesse eller jeg får en fin lille skinke i postkassen om nyt indlæg.
Efter min overbevisning kommer der intet godt ud af hænge folk ud eller give dem huskekager. Nok nærmere er det mon oftest får ud af det, er at skræmme brugere væk fra eksperten, istedet for at nyde godt af deres viden eller problemstillinger med dertilhørende potentielle løsninger der kan hjælpe mange andre.

Jeg får fra tid til anden skinker om accepterede/afviste svar på meget gamle spørgsmål. Formentlig som bunder ud i huskekager fra stasifolket herinde. Resultatet er i 50% af tilfældede meget tilfældig pointgivning. Til tider pointgivning til svar som absolut ikke har været det der har afhulpet problemet.

Mange ser desuden eksperten som et engangsforum, og har hverken tid eller lyst til at hænge ud herinde til meget mere end at få løst deres problem. Dem får i sq ikke gjort noget ved. Det kan i lige så godt gøre klart for jer selv.

Men tilbage til hovedspørgsmålet: Jeg har flere gange haft point for +1500 ude, da jeg ofte akkumulerer mine spørgsmål. Nogle af trådene har kørt over længere tid og har muligvis virket som døde, hvorefter der nogle få gange (få, men er sket) tropper en bruger op med et forslag som har været stor hjælp.
Avatar billede valbyly Nybegynder
14. juni 2010 - 01:05 #12
Jeg kan se, at så snart der stilles forslag i retning af det der er stillet her, angribes forslagsstilleren som suspekt pointrytter.
Det undrer mig, at det er så svært at forstå, at nogen kan føle sig krænket når spørgeren bare "vender ryggen til og går" Jeg er selv totalt ligeglad med point, men jeg vil gerne have, at den jeg prøver at hjælpe siger pænt farvel. En smule høflighed kan man vel afse til en, som efter bedste evne, forsøger at hjælpe.
Derfor mener jeg, at en bruger kun kan have 5 åbne spørgsmål af gangen. Bliver brugeren fornærmet over det og vil hoppe fra Eksperten, har jeg kun et svar: hop!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2010 - 15:16 #13
Nu bliver det jo vist hvor mange udestaaende point spoerger har i spoergsmaalet.

Saa har en potentiel svarer jo mulighed for at vurdere om han/hun gider bruge tid paa spoerger.

Jeg har tillid til at det kan folk godt finde ud af uden at der skal vedtages en fast regel om X udestaaende point eller Y aabne spoergsmaal.

Det er helt fint at A ikke gider bruge tid paa en med 3000 point ude, men hvis B er ligeglad synes jeg ikke at det er A's opgave at forhindre det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2010 - 15:22 #14
Jeg er ikke pointrytter. Jeg er bare træt af at man ikke gider passe sine tråde, og får dem afsluttet.
Mere er der ikke at sige i den sag.
Om det så er 5 åbne spm ad gangen eller max 1000 point ude er ligegyldigt. Synes bare det er spild af tid, at opfordre folk til at rydde op i deres spørgsmål.
Avatar billede valbyly Nybegynder
14. juni 2010 - 17:21 #15
"Det er helt fint at A ikke gider bruge tid paa en med 3000 point ude, men hvis B er ligeglad synes jeg ikke at det er A's opgave at forhindre det."

Ja se det er jo en del af problemet, men ikke af løsningen. Hvis A&B var enige om at afvise brugere, som er klart uden respekt for dem som forsøger at hjælpe, formoder jeg det vil højne niveauet på E.
Nu vises der bekymring for at  tarvelige bruge vil forlade E. hvis der stilles krav til dem. Er der ikke mere grund til at bekymre sig over, at adskillige hjælpsomme brugere har forladt E. fordi de er trætte af den tarvelige måde mange spørgere opfører sig på?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2010 - 18:36 #16
Helt enig med valbyly.
Her er en af de hjælpere der har stoppet på grund af spørgere der ikke viser resekt for den hjælp der gives. Eksempel:http://www.eksperten.dk/spm/905929
Og der er sikkert flere.....
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2010 - 18:47 #17
Hvis man:
1) tror at man paa et internet fora med et enormt inflow af nye brugere (og outflow af gamle brugere) kan opdrage brugerne
2) med begrundelse i opdragelses kampagnen mener at man kan goere sig til dommer over efter hvilke andre kriterier andre vil hjaelpe
saa tror jeg at man traenger til en pause fra E.
Avatar billede valbyly Nybegynder
14. juni 2010 - 19:29 #18
Alle mennesker, på E. og udenfor, gør sig til dommere. I en hver sag hvor der kan være mere end een mening, og man siger sin, gør man sig til dommer.
:".....saa tror jeg at man traenger til en pause fra E."
Det er sandelig også en dom. Enda på et misforstået grundlag.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2010 - 19:45 #19
#18: Og nogen gør sig så til ordenshåndhævere. Det sker ikke tit udenfor e og er strafbart... på e er det til gengæld ret udbredt...desværre.
Avatar billede valbyly Nybegynder
14. juni 2010 - 19:57 #20
"#18: Og nogen gør sig så til ordenshåndhævere. Det sker ikke tit udenfor e og er strafbart."

Vi taler åbenbart ikke om det samme. Jeg mente selvfølgelig en logisk dom, ikke en juridisk:)
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2010 - 20:06 #21
#20: Det ved jeg, men analogien passer meget godt alligevel, synes jeg, for jeg kan ikke se, hvad det er der giver menige brugere ret til at irettesætte andre menige brugere og fortælle disse hvordan de skal opføre sig. Jeg ved der er et regelsæt, men det er ikke min eller din opgave at fortælle andre, hvordan de skal forholde sig til dem. Og i og med IDG ikke håndhæver reglerne på nogen måde kan det vel næppe kaldes regler.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2010 - 20:11 #22
Nu synes jeg godt at det giver mening at paatale brud paa reglerne.

Jeg synes bare at det er for meget at paatale brud paa de regler man gerne ville have.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2010 - 20:15 #23
#22: OK, men gør det i en besked udenom en tråd der bør handle om spørgers problem og ikke alt muligt andet ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2010 - 21:43 #24
#18: Og nogen gør sig så til ordenshåndhævere. Det sker ikke tit udenfor e og er strafbart... på e er det til gengæld ret udbredt...desværre.

Hvad er der desværre i at påtale regelbrud i et forum hvor der ikke er nogen der gider reagere på div. anmeldelser m.m.???

Det fatter jeg ikke du har så meget imod!!!???
Avatar billede valbyly Nybegynder
14. juni 2010 - 21:50 #25
stigers
Nu vil jeg meget nødig hænges op på det citat, så jeg vil lige påpege, at det er riversen i #19 :)
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juni 2010 - 07:15 #26
#24: Jeg har ellers nævnt det en del gange. Det er måden jeg har noget imod.

1. fordi trådene bliver ødelagte, da de bør omhandle det egentlige problem og intet andet. Derfor "desværre".

2. Måden det foregår på. Det er set flere gange at I påstår de ikke kan få hjælp, hvis de ikke lukker... men vi er flere der gerne hjælper. Derfor desværre, og derfor så jeg gerne regelbrud påtalt i privatbeskeder, hvis endelig det skal påtales.

Som jeg også har nævnt før har jeg fuld forståelse for, at man gerne vil have tilbagemeldinger, men som Arne har skrevet... måske man trænger til en pause på E, hvis man tror man kan opdrage brugerne. Jeg gjorde det og kom til den konklusion at jeg svarer hvor jeg kan og synes det er spændende, og resten lader jeg ligge, og det er derfor jeg har noget imod måden... fordi i min verden er eksperten for brugerne og ikke for de faste brugere der vil have tingene gjort på en bestemt måde (fx også hvornår man kommenterer og svarer). Jeg hjælper for at hjælpe og uden brugerne er der ingen at hjælpe. Det er det jeg mener eksperten bør handle om og med pointloft (og vel også selve pointsystemet) o.l., gør vi det besværligt for dem det handler om... brugerne med problemer. Og det er nok her vi er grundlæggende uenige.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juni 2010 - 07:18 #27
og så kan man vel egentlig næppe tale om regler, når de ikke bliver håndhævet af dem der har magten til det.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 15:57 #28
Nu kan jeg ikke se noget galt i at henlede brugeres opmaerksomhed paa problemet.

De er selv skyld i det.

Og det sker faktisk at nogen forbedrer sig.

Der er ogsaa nogen som ikke goer.

Men livet er bedre hvis man betragter kaffe koppen som halv fuld i.s.f. halv tom.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 16:00 #29
re #18

Der er en stor forskel.

Du har nogle meninger om hvilke brugere man ikke skal hjaelpe.
Du mener at reglerne skal tvivnge andre til at foelge dine regler.

Jeg mener at hvis man bliver for ophidset over E saa traenger man til en pause.
Men jeg mener at det er op til folk selv at beslutte om de vil tage en pause - jeg argumenterer ikke for at admin skal give dem 3 maaneders karantaene for at tvinge dem.

Det er forskellen paa om man vil lade folk selv traeffe deres valg eller man vil traeffe valg paa deres vegne.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2010 - 17:10 #30
Vi har jo alle sagt ja til nogle brugerbetingelser, da vi oprettede os på Eksperten. Og for at eksperten's indhold skulle højnes, så tænkte jeg på at det kunne man måske gøre med et max antal point ude, for at aktivere de sløve spørgere til at rydde op.
Og med det nye system, hvor man kan se hvor mange point folk har ude vil der komme flere "tomme" tråde desværre tror jeg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2010 - 20:20 #31
valbyly - sorry :) ja det var til riversen.
15. juni 2010 - 21:00 #32
arne_v, har jeg virkelig i #8 udtrykt mig saa klodset at du kan misforstaa mig saa grundigt?  Jeg har lige laest mit indlaeg igen, og jeg synes selv det fremgaar at det er for mit eget vedkommende jeg vaelger hvilke spoergsmaal jeg vil give mig i kast med.  Jeg kan ikke se hvor jeg udtrykker meninger om hvilke brugere MAN skal hjaelpe og om at tvinge andre til at foelge mine "regler."  Naar du siger at "Det er forskellen paa om man vil lade folk selv traeffe deres valg eller man vil traeffe valg paa deres vegne" saa har jeg truffet mine egne valg og som led i debatten forklaret hvad de valg er og hvorfor.  Traeffe valg paa andres vegne har hverken intentioner om eller mulighed for.

Ikke desto mindre laeser du mig modsat.  Maaske er det mit danske sprog der har lidt under mange aar i udlandet.

Gider du laese indlaeg #8 en gang mere.  Hvis du stadig kommer til ovenstaaende opfattelse skal jeg poste en undskyldning og en tilbagekaldelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 21:33 #33
Jeg har ingen problemer med #8.

Jeg har et problem med #18 (og tidligere #15).
Avatar billede valbyly Nybegynder
15. juni 2010 - 22:13 #34
arne_v
Jeg mener dit problem er, at du misfortolket hvad du læser, og tillægger andre meninger de slet ikke har.
15. juni 2010 - 22:14 #35
Jamen saa kommer min undskyldning alligevel, over at jeg ikke saa ordenlig efter at du skrev #18 og ikke #8 foer jeg gik i gang med mine udgydelser.
Avatar billede valbyly Nybegynder
15. juni 2010 - 22:16 #36
john

john_stigers
Det er helt i orden, man kan nemt tage fejl af #x :)

-stigers
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 22:23 #37
Jeg syntes der er blevet til for meget unødvendigt kontrol på E,  der kun irriterer, tager tid, så godt som intet hjælper og kan skræmme nye brugere væk.  En alm orientering om reglerne kan godt være en god ting i nogle tilfælde.
Avatar billede valbyly Nybegynder
15. juni 2010 - 22:19 #38
Nå da koks i korrekturen *G*
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2010 - 13:43 #39
Tak for jeres tilkendegivelser.
Vil lukke spørgsmål her i løbet af weekenden.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 12:57 #40