Avatar billede Mikker Praktikant
21. september 2010 - 09:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Invalid object name i Intellisense (SQL Server 2008)

Hej Eksperter

Jeg har oprettet 4 tabeller via SSMS 2008 (SQL Server 2008).

Mit problem er at den ene tabel ikke kan genkendes af Intellisense. Jeg kan sagtens udfører en SELCT dbo.Comments.* FROM Comments, men intellisense'n i SSMS siger: "Invalid object name 'Comments'.

De øvrige tre tabeller virker fint. Meget mærkeligt.

Nogen idéer?

/Michael
Avatar billede janus_007 Nybegynder
21. september 2010 - 10:22 #1
Det kan intellisensen ikke sige, det kommer først når du eksekverer udtrykket.

Hvis du skal refreshe din intellisense cache så vælger du Edit->Intellisense.
Avatar billede Mikker Praktikant
21. september 2010 - 11:01 #2
Hej Janus

Intellisense'n markerer objektet med en rød bølgestreg og mouse-over-fejl ("Invalid Object") inden eksekvering. Problemet var også at tabllerne/felterne slet ikke kom frem i intellisense'n (Efter ".").

Men Edit->Intellisense->Refresh Local Cache har afhjulpet problemet.

Tak for hjælpen.

Skriv et svar.

/Michael
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
21. september 2010 - 11:11 #3
jeg kan lige tilføje, at CRTL+SHIFT+r er god at kende... den refresher netop cachen, og det er altså indimellem nødvendigt. Fx hvis du har 2 query vinduer åbne på samme tid. I den ene opretter du så en ny tabel. Det vil den anden ikke umiddelbart opdage af sig selv, og så kan en CTRL+SHIFT+R være god lige at smække afsted :)
Avatar billede Mikker Praktikant
21. september 2010 - 16:42 #4
Og da jeg som regel har mange query-vinduer åbne på én gang, så er det præcist det der sker :)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
21. september 2010 - 19:31 #5
CTRL-shift-R er den samme som Edit->Intellisense->Refresh Local Cache, det er ihvertfald det som står på menupunktet...

anyway...

Jeg kan fortælle at jeg altid slår Microsofts forfejlede forsøg på error-checking fra *LOL*, magen til bras skal man lede længe efter.
Avatar billede Mikker Praktikant
21. september 2010 - 19:50 #6
Janus, du bliver nødt til at skrive det som et "Svar", ellers kan jeg ikke give dig point og lukke spm. :)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
21. september 2010 - 22:40 #7
:)
Avatar billede Syska Mester
22. september 2010 - 22:14 #8
#janus_007
Ja, det er ikke perfekt, med bedre end det i 2005.

Men ellers er der SQL Prompt fra Red Gate hvis man vil betale.

Der findes sikkert også andre firmaer.

SSMS er generelt et lorte produkt ... det kræver en 100% omkrivning :-)

mvh