Avatar billede psychoras Novice
23. september 2010 - 17:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Farvekoden på en postkasse?

Hejsa.

Jeg har brug for den præcise farvekode for den røde farve som Post Danmark bruger på deres postkasser.

Mit eget bud må være #cc0001 (hapset fra logoet på deres hjemmeside), men er der nogen der ved om dette er korrekt, eller evt. har andre bud?
Avatar billede tjacob Juniormester
23. september 2010 - 17:28 #1
For lige at være super pedantisk:

Den ene blåkomponent er en fejl: CC0000 er farven de bruger på de logoer der kan downloades: Kan ikke linke direkte men de er her: Forsiden/Om Post Danmark/Design/logo
Avatar billede psychoras Novice
23. september 2010 - 17:42 #2
Hehe. Mange tak! :) .. Jeg fik min farvekode fra det lille bitte logo de har på deres forside. Dit bud må være det mest korrekte.
Avatar billede psychoras Novice
23. september 2010 - 18:25 #3
Efter en søgning på CC0000 kan jeg se spørgsmålet har været oppe før. Mit CC0001 gav nemlig ikke noget resultat.

Men i tråden http://www.eksperten.dk/spm/242328 er man lidt uenige om hvorvidt det blot er CC0000 eller det er CMYK-kombinationen 0%C,100%M,100%Y,0%K og førstnævnte kun bruges fordi den er websikker.
Avatar billede tjacob Juniormester
23. september 2010 - 18:41 #4
Den farve han angiver som post rød: C:0 M:100 Y:100 K:0
er blot helt ren rød, altså FF0000, og den er også websikker, så det er noget sludder han siger......
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 13:15 #5
tag et billede af en postkasse, og tag en colorpicker i et tegneprogram, der kan vise værdien i det format du vil ha :)
Avatar billede visto Professor
26. september 2010 - 18:21 #6
Ang. #5
Hvis der er den mindste smule andet end rød i farven, så duer metoden med at fotografere så vidt jeg kan se ikke, hvis jeg har forstået forslaget korrekt. Det vil kræve en umenneskelig præcis hvidbalance-præstation af kameraet, og alle kameraer gengiver mig bekendt også farve en anelse forskelligt. Nogle "farver" lidt i rød retning, andre fremhæver de blå osv. Og så er der spørgsmålet i hvilken type belysning med hvilken farvesammensætning billedet tages i. Den metode tror jeg ikke på.