Avatar billede mhvidtsted Nybegynder
09. november 2010 - 20:08 Der er 4 kommentarer

E Handel - Import/Eksport

Kære Alle.

Jeg overvejer stærkt at lave en webshop, jeg har dog nogen juridiske spørgsmål som jeg håber nogen af jer kan svare på:

1) Skal man have lov af producenten selv, for at måtte sælge deres vare? Eller må man videresælge deres varer hvis man har købt det billigt i udlandet fra en butik (import) ?

2) Hvis jeg køber en vare "A" fra et ikke EU-land fx USA til 100 kr. (i alt med forsendelse osv) skal denne vare toldes og momses osv før jeg må videresælge den.?

Er der nogen der kender en hjemmeside el. lign. hvor jeg kan finde information om e handel og svar på ovenstående m.m.

Pft.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. november 2010 - 21:01 #1
1) nej
2) ja
på skat.dk kan du få en LANG liste over varer - deres grupperinger og toldsatser - afhængig af import-land. Og dit import-firma skal være registreret korrekt som importør hvis det ikke skal gå galt for dig.
Gå ned til nærmeste SKAT-kontor - der sidder et halvt hundrede ansatte, der bare venter på dig (og din indkomst)... ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. november 2010 - 21:03 #2
obs - til privat brug - dvs et køb med EN vare og kun EN gang, så skal du ikke betale told for varer til under 80 kr.
Avatar billede keysersoze Guru
09. november 2010 - 21:12 #3
1) jo, det hedder parallelimport. Det har dog visse minusser, nemlig at du - og dermed kunden - ikke kan få samme producentgaranti og -support.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2010 - 09:42 #4
ok - spg 1 er dobbelt - nej til første del, og ja til anden del.