Avatar billede cocococo Praktikant
15. marts 2011 - 14:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvordan får man fat i den unikke nøgle

jeg opretter en ny entry i en database men for at finde den igen har jeg brug for at kende nøglen da den er det eneste unikke data , men hvordan finder jeg nøglen når den er autoincrement.
Avatar billede softspot Forsker
15. marts 2011 - 14:32 #1
Det afhænger af hvilken database du benytter, men for Access og SQL Server kan det opnås ved at kalde

SELECT @@IDENTITY

som returnerer det seneste id der er oprettet i den aktuelle connection. Nogen vil nok argumentere for at det er mere sikkert, på SQL Server, at benytte SCOPE_IDENTITY() i stedet for @@IDENTITY. Dette er vist mest relevant, hvis du benytter dig at triggers, som kan oprette poster i andre tabeller i forbindelse med en INSERT-handling...
Avatar billede cocococo Praktikant
15. marts 2011 - 14:48 #2
undskyld det er en mysql

kender ikke den kommando skriver man noget lign.

tmpSQL= "select SELECT @@IDENTITY FROM datanavn";
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2011 - 14:50 #3
MySQL bruger LAST_INSERT_ID() for det samme
Avatar billede softspot Forsker
15. marts 2011 - 14:55 #4
Med udgangspunkt i det arne skriver, vil jeg mene din SQL skal se således ud:

tmpSQL = "SELECT LAST_INSERT_ID()";
Avatar billede cocococo Praktikant
15. marts 2011 - 15:31 #5
du har fuldstændig ret nu fik jeg det til at virke

meange tak til begge to.

softspot lav et svar
Avatar billede softspot Forsker
15. marts 2011 - 17:43 #6
Velbekomme, men uden Arne's indlæg var det jo ikke kommet til at fungere :-)