Avatar billede mads Praktikant
04. april 2011 - 17:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Finde, og liste, data der matcher...

Hejsa,

Jeg har et regneark hvori jeg (helt manuelt) indskriver en række elevers fraværsprocent...
  A      B
1 elev1  10
2 elev2  45
3 elev3  55
4 elev4  15
5 elev5  52

Og jeg også lavet et fint lille diagram der viser elevrnes fraværsprocenter som søjlediagram.
Ganske simpelt og effektivt.

Nu kommer så udfordringen: Kan jeg få excel til at lave en liste over alle de elever der har mellem 45 og 54% fravær?
Altså i ovenstående tilfælde ønsker jeg en liste der viser dette:

Elever med mellem 45 og 54% fravær:
elev2 45
elev3 55
elev5 52

Jeg kan ikke greje hvilken formel der kan finde og op-liste udvalgte, og samtidigt tage både deres navn og værdi med på listen...

Håber at det er klart hvad jeg efterlyser, og håber at nogen kan hjælpe!
:-) Mads
Avatar billede jens48 Ekspert
04. april 2011 - 23:25 #1
Det letteste må vel være at bruge autofilter og så vælge (Custom...). Der kan man bruge 2 kriterier: >45% og <54%
Avatar billede mads Praktikant
05. april 2011 - 02:58 #2
Hejsa,
Tak for tippet. Jeg prøvede at lege lidt med det.
Men jeg har et problem med at den filtrerede liste ikke opdateres.
Derfor bliver den kun korrekt når man opsætter filteret....
Det er ikke så brugbart hvis man skal sidde og 'komponere' filtreringen forfra for at den opdaterer listen...?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 11:34 #3
Med data (som vist i spørgsmålet) i A1:B100 (og forudsat du bruger Excel 2007+) så prøv følgende matriksformler for henholdsvis elevnavn og tal:

Elevnavn i D1: =HVIS.FEJL(INDEKS(A$1:A$100;MINDSTE(HVIS((B$1:B$100>=45)*(B$1:B$100<=54);RÆKKE($1:$100));RÆKKE()));"")

Tal i E1: =HVIS.FEJL(INDEKS(B$1:B$100;MINDSTE(HVIS((B$1:B$100>=45)*(B$1:B$100<=54);RÆKKE($1:$100));RÆKKE()));"")

Kopier formlerne nedad i nødvendigt omfang.
Avatar billede mads Praktikant
05. april 2011 - 16:50 #4
Hejsa 'dkhanknu',

Tak for dit indlæg med et bud på hvordan jeg løser min lille opgave :-)

Men jeg forstå ikke hvordan dine formler kan bruges til at lave den liste jeg ønsker at der laves?
Og sikre at listen opdateres dynamisk når tallene ændres i hovedlisten.

Altså jeg ønsker at kunne generere en dynamisk liste med de udvalgte elever der har (eksempelvis mellem 45 og 54% fravær).
Listen skal (oplagt) ikke have blanke linjer etc. men fremstå således:
************************
Elever med mellem 45 og 54% fravær: (header indskrevet manuelt)
elev2 45 (begge værdier er udtræk fra 'hovedlisten')
elev3 55 (begge værdier er udtræk fra 'hovedlisten')
elev5 52 (begge værdier er udtræk fra 'hovedlisten')

Er det ikke muligt at lave?

:-) Mads
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 17:46 #5
Hvorfor skal Elev3 med, hvis du ønsker dem mellem 45 og 54?

Formlerne fungerer fint ved mig. Kender du matriksformler? Ellers burde du have spurgt, hvad det er. Matriksformler skal indtastes på en helt speciel måde, nemlig ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

Hvis du stadigvæk ikke kan få det til at fungere, kan du, hvis du vil, sende filen til:
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
så skal jeg indsætte formlerne for dig.
Avatar billede mads Praktikant
06. april 2011 - 01:59 #6
Hej igen,

Sorry, du har ganske ret. Jeg forstod ikke helt det med 'matrixformler'. Og det er jo nok grunden til at det ikke virkede for mig...
Og du har helt ret i at elev3 selvfølgeligt ikke skal med i eksemplet. (et godt eksempel på at regnearket/formler er mere pålidelige end jeg!)

Jeg takker glad for dit tilbud om at sende dig filen :-)
Jeg har sendt den vedhæftet en mail til dig.

Det er en fil hvor jeg har forsøgt mig med en række ark/underark.
Og brugt filtreringen som foreslået først.
Problemet er bare at tallene ikke bliver opdateret dynamisk :-(

Du kan gøre hvad der skal til med filen, og meget gerne opsætte det som du synd er smartest.
Det handler jo om at kunne overskue elevernes fraværsprocenter enkelt, og kunne udskrive en liste med alle der har mellem "dit og dat" i fravær. Når der hver uge laves statistik, skal man blot indskrive tallene i første ark, og så kan man vise lister der er blevet tilrettet og opdateret.

Håber det er klart, og at din løsning virker. Glæder mig til at se det.

:-) Mads
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2011 - 13:40 #7
Et svar.
Hans
Avatar billede mads Praktikant
06. april 2011 - 14:06 #8
Hejsa,

Tak for mailen med matrix-formler.
Og jeg syns stadig (som skrevet i mailen) at det ser rigtig godt ud.

MEN:
Jeg har lige opdaget at den jo regner helt forkert?
Altså at der kommer nogle forkete med i udvælgelsen?
Se mit screendump her: http://dl.dropbox.com/u/2345960/procenter.JPG

Så: Kan jeg lokke dig til at nærkigge hvad der går galt?

:-) Mads
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2011 - 15:14 #9
Så må du have ændret i den fil jeg sendte til dig. Ved mig giver 50%-60%:

Elev 16    59%
Elev 21    58%
Elev 30    58%
Elev 33    58%
Elev 34    52%
Elev 35    52%
Elev 39    58%
Avatar billede mads Praktikant
06. april 2011 - 15:57 #10
Hmmm, ja, jeg har indsat et par rækker øverst i arket for at kunne indsætte en overskrift.
Og jeg har indsat et par kolonner for at få "systemfelterne" lidt væk fra resten.
Men jeg har brugt excels egen 'indsæt række / indsæt kolonne', som jo sikrer at alle formelr opdateres korrekt (ik?)
:-) mads
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2011 - 17:02 #11
... opdateres korrekt (ik?)....

Nej så simpelt er det ikke altid. Det var præcist derfor jeg skrev:

I det hele taget er det bedst at undgå at lave om på opstillingen, medmindre du kan gennemskue formlerne og selv er i stand til at foretage nødvendige tilretninger.

Men jeg har sendt en ny fil, hvor jeg har indsat to kolonner til venstre og to rækker foroven og rettet formlerne. Herefter skulle du selv være i stand til at tilrette formlerne, hvis du laver flere ændringer af opstillingen.

Hans
Avatar billede mads Praktikant
06. april 2011 - 19:12 #12
He he, du er vist en haj!
Det var vist din kommentar: "Det der står i O3:Q11 kan du flytte til et sted ude af syne, hvis du vil." der gav mig tiltro til at hvis jeg flyttede/indsatte ville cellerne blive opdateret.
Men det er noget helt andet kan jeg se nu...

Tusind tak for det tilrettede regneark.
Lige hvad jeg kunne bruge!