Avatar billede humlebien Novice
04. juli 2011 - 15:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VS2010 SqlDataReader

Jeg har nedenstående kodestykke, men det returnerer altid 99 = SqlDataReaderen ikke får læst ordentligt...
Er der nogen der kan finde fejlen??

Har "vedhæftet" kode og stored procedure

***********************************************************
Kildekode:
***********************************************************
Function OpretFag(ByVal iFag_type As Integer, ByVal bFag_aktiv As Boolean, ByVal sFag_titel As String, ByVal sFag_manchet As String, ByVal sFag_indhold As String,
                      ByVal sFag_amuNr As String, ByVal sFag_kursusbevis As String, ByVal sFag_modulstatus As String, ByVal sFag_omfang As String, ByVal sFag_eksamen As String,
                      ByVal sFag_adgang As String, ByVal Sfag_kontakt As String, ByVal sFag_Jobmuligheder As String, ByVal sFag_blivkontaktet As String, ByVal sFag_seoBeskrivelse As String,
                      ByVal sFag_seoOrd As String, ByVal bFag_visWWW As Boolean) As Integer
        Dim sqlCon As New SqlConnection(System.Configuration.ConfigurationManager.AppSettings("ConnectionString"))
        Dim cmd As New SqlCommand
        Dim oReader As SqlDataReader
        Dim iResultat As Integer

        cmd.CommandText = "FagOpret"
        cmd.CommandType = CommandType.StoredProcedure
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_type", SqlDbType.Int))
        cmd.Parameters("@fag_type").Value = iFag_type
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_aktiv", SqlDbType.Bit, 1))
        cmd.Parameters("@fag_aktiv").Value = bFag_aktiv
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_titel", SqlDbType.VarChar, 100))
        cmd.Parameters("@fag_titel").Value = sFag_titel
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_manchet", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_manchet").Value = sFag_manchet
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_indhold", SqlDbType.VarChar, -1))
        cmd.Parameters("@fag_indhold").Value = sFag_indhold
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_amuNr", SqlDbType.VarChar, 100))
        cmd.Parameters("@fag_amuNr").Value = sFag_amuNr
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_kursusbevis", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_kursusbevis").Value = sFag_kursusbevis
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_modulstatus", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_modulstatus").Value = sFag_modulstatus
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_omfang", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_omfang").Value = sFag_omfang
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_eksamen", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_eksamen").Value = sFag_eksamen
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_adgang", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_adgang").Value = sFag_adgang
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_kontakt", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_kontakt").Value = Sfag_kontakt
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_Jobmuligheder", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_Jobmuligheder").Value = sFag_Jobmuligheder
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_blivkontaktet", SqlDbType.VarChar, 500))
        cmd.Parameters("@fag_blivkontaktet").Value = sFag_blivkontaktet
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_seoBeskrivelse", SqlDbType.VarChar, 200))
        cmd.Parameters("@fag_seoBeskrivelse").Value = sFag_seoBeskrivelse
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_seoOrd", SqlDbType.VarChar, 300))
        cmd.Parameters("@fag_seoOrd").Value = sFag_seoOrd
        cmd.Parameters.Add(New SqlParameter("@fag_visWWW", SqlDbType.Bit, 1))
        cmd.Parameters("@fag_visWWW").Value = bFag_visWWW
        cmd.Connection = sqlCon
        sqlCon.Open()
        oReader = cmd.ExecuteReader()
        oReader.Read()
        If oReader.HasRows Then
            iResultat = oReader.Item(0)
        Else
            iResultat = 99
        End If
        oReader.Close()
        sqlCon.Close()
        sqlCon = Nothing
        Return iResultat
    End Function

***********************************************************
    Stored procedure:
***********************************************************
PROCEDURE FagOpret
@fag_type int, @fag_aktiv bit, @fag_titel varchar(100), @fag_manchet varchar(500), @fag_indhold varchar(max),
@fag_amuNr varchar(100), @fag_kursusbevis varchar(500), @fag_modulstatus varchar(500), @fag_omfang varchar(500),
@fag_eksamen varchar(500), @fag_adgang varchar(500), @fag_kontakt varchar(500), @fag_Jobmuligheder varchar(500),
@fag_blivkontaktet varchar(500), @fag_seoBeskrivelse varchar(200), @fag_seoOrd varchar(300), @fag_visWWW bit
AS
    declare @indeks int
BEGIN

SET NOCOUNT ON;

BEGIN TRANSACTION
    insert into Fag values
    (@fag_type, @fag_aktiv, @fag_titel, @fag_manchet, @fag_indhold, @fag_amuNr, @fag_kursusbevis, @fag_modulstatus, @fag_omfang, @fag_eksamen, @fag_adgang, @fag_kontakt, @fag_Jobmuligheder, @fag_blivkontaktet, @fag_seoBeskrivelse, @fag_seoOrd, @fag_visWWW)
    if @@ERROR = 0
        begin
            COMMIT TRANSACTION
            set @indeks = @@IDENTITY
        end
    else
        begin
            ROLLBACK TRANSACTION
            set @indeks = 0
        end

    return @indeks

END
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2011 - 15:56 #1
cmd.ExecuteReader()

forsoeger at laese et result set, men din SP returnerer ikke et result set - den returnere kun en return value

return values skal laeses paa en anden maade - jeg finder lige et eksempel
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2011 - 15:58 #2
kode snippet:

        SqlParameter ret = new SqlParameter("@retval", SqlDbType.Int);
        ret.Direction = ParameterDirection.ReturnValue;
        cmd.Parameters.Add(ret);
        cmd.ExecuteNonQuery();

og saa vil (int)cmd.Parameters["@retval"].Value indeholde returvaerdien.
Avatar billede humlebien Novice
06. juli 2011 - 09:50 #3
Tak for hjælpen - det var det der skulle til!
Hvis du giver et svar, så giver jeg point :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 15:51 #4
svar