Avatar billede slitch Nybegynder
18. juli 2011 - 09:02 Der er 3 kommentarer

windows / Ubuntu - <stdio.h> <iostream>

Hej jeg sider og prøver på at lære at programmere i C++
Jeg har rodet med C++ men det er længe siden og nu er jeg i gange
med at genopfriske det.

jeg sider med det helt basale "Hello world"

Jeg bruger styrresystemt Linux Ubuntu.
Jeg har fundet ud af at den måde man laver "Hello World i Linux, er anderledes
end måden fra windows og, at "Hello world" fra windows ikke virker i Linux
kan det være fordi at der er forskel på #include <iostream> og #include <stdio.h>

Linux "Hello world"
--------------------------------------
#include <stdio.h>

int main()
{
    printf("Hello world!\n");

    return(0);
}

--------------------------------------

Windows "Hello World"
--------------------------------------
#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
    cout << "Hello World!";
    return 0;
}

-------------------------------------

hilsen Poul
Avatar billede martinbk Nybegynder
18. juli 2011 - 13:55 #1
hvad mener du med "ikke virker" ?

den øverste version du har lavet er standard C hvorimod den nederste er C++

hvis du benytter GNU C Compileren på din linux maskine skal du være opmærksom på at C++ kompileres med komandoen "g++" og ikke "gcc"

ang. dit spørgsmål med includes, stdio.h er standard C's headerfil for Input/Output, hvorimod C++ anvender iostream, du kan dog sagtens inkludere C headerfiler i C++, men for at opnå adgang til C++ cout skal du inkludere iostream
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2011 - 14:08 #2
Som martin siger er det ikke en Linux vs Windows forskel men en C vs C++ forskel. Begge programmer boer virke paa begge platforme.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2011 - 23:43 #3
poul?