Avatar billede minicool Nybegynder
21. juli 2011 - 20:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

tanker

ja ved ikke lige om det her er et sted hvor man måske kan få svar på sådan noget her

men har altid tænkt over nu har jeg boet i danmark i 19 år og er født og opvokset her

men hvis nu jeg flytter til ??? usa eller et andet land hvor lang tid mon så der går før men tænker og drømmer på et andet sprog ind dansk hvis man overhovedet stopper
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2011 - 20:45 #1
Det afhænger lidt af om du omgåes andre danskere i udlandet eller ej.

Hvis ja, saa vil jeg tro noget i stoerelsesordenen 20 aar.

Hvis nej maaske kun 10 aar.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2011 - 20:46 #2
Jeg har moedt en dansker som efter mange aar i udlandet foretrak at snakke engelsk med mig.
21. juli 2011 - 20:58 #3
... det det samme mht. diverse dialekter i DK...

En periode boede jeg i Midtjylland (kommer oprindelig fra "Djævleøen") - da jeg kom retur kunne min famillie/venner tydeligt høre forskel *S* ...
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2011 - 21:03 #4
Jeg tror det er meget individuelt. Nogle danskere taler dårligt dansk efter 20 år i f.eks. USA, andre tager fint dansk efter 40 år.
Der er nok 2 vigtige ting. Et som arne_v skriver, om man taler dansk med andre danskere og om man kan vænne sig til at tænke på engelsk.
Jeg har engang læst om indvandre i Australien, at når de skulle regne, gjore de det på deres modersmål. Noget andet er, at mange (voksne)aldrig lærer at tale et andet sprog rigtigt godt, selv efter flere år.
Avatar billede minicool Nybegynder
21. juli 2011 - 21:22 #5
men altså det jeg enelig tænkte meget over det er drømme

altså drømme det er ens underbevisthed der kommer i spil der

og at ændre sprog i ens drømme må da vøre noget man ville få en chok over hvis man lige plusseligt drømte på engelsk
21. juli 2011 - 21:55 #6
Jeg flyttede fra Danmark for 35 år siden og har boet på skift i Belgien og i Holland siden.  Mit arbejdssprog har altid været engelsk (indtil jeg gik på pension for et par år siden), men min kone er hollænder, og vi snakker hollandsk hjemme, og jeg har studeret på hollandsk, og for at det ikke skal være løgn, så bor jeg i den fransktalende del af Belgien.  Jeg omgås ikke mange danskere (men når jeg render ind i nogen, så foregår det helt automatisk på dansk.)  Jeg tænker da og drømmer da på dansk, engelsk, hollandsk, eller fransk afhængig af sammenhængen og hvor jeg befinder mig.  Hvor mange år der gik før jeg begyndte dermed ved jeg ikke.  En ting jeg finder pudsigt er, at hvis jeg tæller et eller andet mens jeg mentalt er på et andet sprog, når jeg så kommer til cirka 13, så sker der ligesom et gear-skifte, og så tæller jeg videre på dansk.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2011 - 22:12 #7
quatorze er sgu da ogsaa et underligt tal ...

:-)
Avatar billede minicool Nybegynder
21. juli 2011 - 23:19 #8
tak:D det lyder som om man kan drømme og tænke meget forskeligt hvis man bare bo længe nok der:D
24. juli 2011 - 08:29 #9
minicool, du takker for vores tanker om tanker, men du sørger vel også for at få lukket spørgsmålet?  Til den ende opretter jeg her et svar.  Du vil velsagtens bede om svar også fra andre medlemmer der har hjulpet.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2011 - 09:52 #10
Jeg læser en del. Næsten altid engelsk (fordi gode bøger på dansk er sjældne og +4x dyrere)
Når jeg napper min siesta på fifaneseren, læser jeg typisk 5-10 sider, og falder så i søvn med bogen på brystet - så drømmer jeg ofte på engelsk. Mere end det faktisk - det er i samme "tone", samme "kadence", sågar mange af de samme ord og udtryk, som forfatteren bruger, selvom drømmen kan "handle om" noget helt andet end bogen..

Hvor lang tid der går, før dette bliver det normale, handler nok mest om indstilling. Altså om man indstillet på at "blive" amerikaner eller man hele tiden har Danmark i baghovedet som "hjem" og, dybt nede, regner med at vende tilbage en dag.
På samme måde som mange indvandrere her, holder fast i hjemlandets kultur og traditioner (ofte endnu mere end før) og blot betragter dansk som endnu en "skill" - noget der bare skal læres fordi det er nødvendigt, men stadig føler sig som amerikanere f.eks.
Er man indstillet på at blive amerikaner (og stadig er plastisk nok mentalt, til faktisk at lære det nye sprog på et niveau som gør det muligt at udtrykke sine tanker fuldstændigt) tror jeg faktisk at skiftet kan komme ret hurtigt - 5 år måske.. (men det er selvfølgelig en flydende overgang)
29. juli 2011 - 06:12 #11
minicool, så blev tråden en uge gammel, og den har ligget stille i fem dage.  Er det tid at lukke_
22. januar 2012 - 10:25 #12
minicool, jeg prøver lige en gang mere.  Du oprettede spørgsmålet og fik adskillige indlæg, men du afsluttede aldrig spørgsmålet.  Du lod os blive hængende i et åbent spørgsmål.  Kan jeg bede dig lukke det nu?  Hvis du har haft nytte af et eller flere af indlæggene, så accepter svar eller bed om svar fra de der har givet nyttige indlæg som kommentarer.  Hvis du ikke mener du har haft nytte af nogen af indlæggene, så accepter det svar du selv oprettede.  Men under alle omstændigheder afslut hvad du startede og luk spørgsmålet.  Please.