Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. oktober 2011 - 20:39 Der er 7 kommentarer

2 routere i hjemme netværk

Hej

Jeg har et setup med 2 routere, men jeg har kun en til at virke. Jeg har set flere andre spørgsmål her, men ikke nogen der løser mit problem.

Mit setup er som følger:
Internet - TDC Home Duo - Linksys WRT610n

På WRT610n har jeg ændret standart IP til 192.168.1.10
Og jeg har slukket DHCP serveren i switchen.

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

J;-)
Avatar billede Wally73 Mester
05. oktober 2011 - 10:44 #1
Du skriver ikke hvor dine klient maskiner befinder sig henne i setuppet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. oktober 2011 - 10:52 #2
Planen er at de skal sluttes på begge switche,

Det drejer sig om 3 bærbare (Wifi), 2 nas bokse, 2 stationære og 2 mediecentre, der gerne skal kables i setupet.

Hver switch har 4 porte, efter at de er forbundet sammen giver det mig 1 ledig port.

Men hvor mine clienter er i setupet er vel sådan set ligegyldigt, da jeg bare gerne vil have hele setupet til at fungere og kunne se hinanden lige meget hvilken router de er tilsluttet. Havde jeg haft en dum 4 ports switch, så havde dette ikke været et problem!
Avatar billede Wally73 Mester
06. oktober 2011 - 00:03 #3
Det er ikke helt ligegyldigt, hvor dine klienter er, da en router deler netværket op i to adskilte netværk, hvor regler bestemmer hvilke data der må flyttes mellem de to netværk.

Det du har brug for er et udelt netværk, så din ene router skal sådan set ikke bruges som router.
Dette kan klares ved at deaktivere DHCP og uPNP på Linksys'en og så forbinde de to routere via LAN-portene.
WAN-porten på Linksys'en kan dermed ikke benyttes, da netværket sådan set går uden om router-delen i Linksys'en.

Ved eventuelle port-forwardings o.l. skal dette gennemføres på TDC boksen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. oktober 2011 - 13:08 #4
Men hvis jeg bruger en LAN port, skal jeg så ikke også bruge et krydset kabel?

UPNP er det eneste jeg ikke har slået fra.

Port forwarding er allerede sat på TDC boksen.
Avatar billede Wally73 Mester
06. oktober 2011 - 16:31 #5
Du skal måske bruge et krydset kabel.
De nyere routere og switch har Auto-MDI/MDX detektering, så der er et krydset kabel ikke nødvvendigt, men kan routeren ikke finde ud af det, så skal du finde et krydset kabel.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. oktober 2011 - 07:27 #6
Jeg skal lige teste i næste uge igen, hvor jeg har fri.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. august 2012 - 20:28 #7
Fik det aldrig testet. Problemet er stadig gældende.

Jeg opdatere når jeg har fået løst et andet problem.