Avatar billede jdjensen Juniormester
24. januar 2012 - 13:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Google Analytics mål (samme side)

Hej,

Jeg har en kontaktformular hvor selve bekræftelsen bliver vist på samme side. Der bliver altså ikke redirected til en bekræftelsesside.

Hvordan - i best practice - måler jeg lige en sådan konvertering i Google Analytics? Skal det sættes op i mål som en "hændelse" og hvordan? Formularen bruges flere steder på sitet så der er jo ikke en fast Målwebadresse.

Det er muligt at sætte et script ind på siderne (i løkken) som først bliver kørt når formularen er afsendt.
Avatar billede jokkejensen Novice
24. januar 2012 - 14:12 #1
Du smider bare nogle mål ind som du er vand til i analytics, ex for din kontaktformular

step1: Gå til formualran = /kontaktformular/
step2: Takke side /kontaktformular/tak for din henvendelse/

I din markup kan du bare kalde:

pageTracker._trackPageview("/kontaktformular/");

Og på din bekræftelse

pageTracker._trackPageview("/kontaktformular/tak for din henvendelse/");

Det vil "simulere" et besøg til siden /kontaktformular/tak for din henvendelse/

Kilde:
http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55514

/J
Avatar billede jdjensen Juniormester
24. januar 2012 - 15:47 #2
Tak for svaret. :) Jeg er dog stadig lost med hensyn til hvad der skal ændres inde i Analytics og hvordan scriptet skal tilpasses på mine sider. :/

Du mener vel ikke jeg skal oprette et mål med en tragt bestående af 2 steps inde i Analytics? Formularen er synlig på samtlige sider og konverteringen sker på samme side så der er ikke rigtig nogen steps brugeren skal igennem som f.eks. i et betalingsflow. Er en tragt ikke overkill?

På samtlige sider har jeg denne standard analytics-kode (googles nye asynchronous tracking script):

<script type="text/javascript">

  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXXX-X']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();

</script>

--------------

Skal jeg så køre følgende (ændringerne i "trackPageview") når formularen er afsendt?:

<script type="text/javascript">

  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXXX-X']);
  _gaq.push(['_trackPageview', '/success']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();

</script>

--------------

Eller er det helt forkert..?

Og hvad skal der sættes op inde under mål?

Beklager, har ikke arbejdet så meget med det.
Avatar billede jokkejensen Novice
25. januar 2012 - 08:42 #3
ja hvis du har

<script type="text/javascript">

  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXXX-X']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();

</script>


Som rammer alle sider.

Så kunne du på takke siden, jeg formoder det er javascript der holder brugeren på samme side ? - bare skrive

<script type="text/javascript">
  //kode der skifter "side"
  _gaq.push(['_trackPageview', '/success']);
</script>

og så skal dine mål være

Step1: Kontaktformular = adressen hvor formularen er
Step2: Success = /success

Husk du evt kan lave et 3 mål.

Jeg plejer at have

1: Gå til siden
2: Starte på at udfylde
3: Har udfyldt og sendt

2'eren klarer jeg ved at bruge noget lignende (jquery)

var i = 0;
$("#minForm input").focus(function(){
if(i==0)
_gaq.push(['_trackPageview', '/startWriting']);
i++;
});
Avatar billede jdjensen Juniormester
26. januar 2012 - 11:38 #4
Suuper tak. :) Jeg har lige prøvet det og kan i Analytics REALTID (Beta) se at ca. 1 sek. efter jeg har udfyldt fomularen så registerer Analytics et kort besøg på min konverteringsside som jeg kalder "/call-me-success/":

<script type="text/javascript">
_gaq.push(['_trackPageview', '/call-me-success/']);
</script>

Egentlig findes siden ikke så det er vel det man kalder en "virtuel sidevisning" (korrekt?) og en metode der kan bruges til at sætte vidt forskellige mål op med?

Hvad hvis jeg f.eks. ville lave et klik på et ganske alm. link til et mål (det kunne f.eks. være download af en PDF eller andet). Noget med en funktion der laver en virtuel sidevisning og en onclick action der aktiverer funktionen?

(Findes der egentlig nogle gode steder på nettet som samler sammen på disse kode-eksempler? Jeg kan forestille mig at man mange gange (inkl. mig selv) vil have behov for at måle på lidt de samme elementer fra site til site. Mål på links, formularer, billeder, videoer, menu m.m.)
Avatar billede jdjensen Juniormester
26. januar 2012 - 12:31 #5
Hmm kan også se jeg har et problem med at mine sidevisninger bliver kunstigt høje når jeg anvender de virtuelle sidevisninger.

Hver gang jeg udfylder min formular kommer der 2 ekstra sidevisninger i statistikken:
- En for den virtuelle side her /konvertering/call-me
- En når jeg trykker på submit-knappen og den ændrer adresselinien fra domain.dk til ..domain.dk/index.php

Planen er jeg vil samle alle konverteringer under den virtuelle mappe /konvertering/. Er det muligt at sætte et filter op eller hvordan skal jeg lige håndtere det så jeg ikke får 2 ekstra sidevisninger hver gang formularen bruges.
Avatar billede jdjensen Juniormester
30. januar 2012 - 19:07 #6
Du må gerne smide et svar så jeg kan sende points..
Avatar billede jdjensen Juniormester
17. februar 2012 - 11:38 #7
Lukker
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis