Avatar billede jescool31 Praktikant
20. april 2012 - 14:18 Der er 8 kommentarer

Trykklar Indesign fil

Jeg har et katalog som jeg har lavet på et par sider. Jeg skal til at have det trykt, men hvordan gør jeg det trykklart. Er der nogle der kan give en lille guide?
Avatar billede foodear Praktikant
20. april 2012 - 15:21 #1
De fleste trykkerier kan håndtere en ID fil, hvad med at printe en .pdf fil
Avatar billede jescool31 Praktikant
20. april 2012 - 15:36 #2
Jeg har gjort den til en pdf fil. Men jeg ved at der er nogle indstillinger man skal ændre - ved bare ikke hvilke???
Avatar billede juleulven Nybegynder
20. april 2012 - 17:43 #3
#2 hvad pokker mener du med "Trykklar" ?

du har en PDF fil ... hvis ellers den er lavet korrekt og med respekt for grafiske procedurer så er der vel intet andet?
Avatar billede jescool31 Praktikant
21. april 2012 - 13:24 #4
Jeg ved at der er nogle indstillinger som man skal ændre. ved bare ikke hvilke.
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. april 2012 - 14:00 #5
#4 det er også rigtigt men der er jo ikke bare "nogle" der er bare rigtig mange ....

overvej lige det her:
1. du har lavet en fil til print
2. vi kender ikke dine egenskaber til indesign (omend de nok er begrænset)
3. vi kender ikke dit dokument, hvordand et er opbygget
4. vi kender ikke dine krav til slutproduktet
5. vi kender ikke din trykker, hans egenskaber, hans printer og hans krav

med det i mente så spørger du os, hvilke indstillinger der skal ændres for, at gøre en PDF-fil trykklar...

ALLE filer er jo trykklare ... spørgsmålet er bare om resultatet bliver det du ønsker...
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. april 2012 - 15:51 #6
"Trykklar" er meget almindeligt udtryk, som man kan bruger om en fil der er optimeret til tryk, så du er ikke helt forkert på den :-) Du kan tage en snak med trykkeriet. Det kan være at de har nogle særlige ønsker, måske endda et PDF-preset du kan bruge.

Som regel indebærer en trykklar fil dette ...
1. Billeder og indsat grafik i CMYK
2. Billederne skal have en oplsøning på cirka 300 PPI.
3. Dokumentet skal have beskæring - Se evt. http://www.tinocordes.dk/beskaering-hvad-er

Hvis du går i File -> Package. Så får du et overblik over nogle af de her ting.

Der er et par ting mere, men når du laver en PDF-fil, så sørger den for noget af det. Hvis du ikke får et PDF-preset fra trykkeriet så kan du sikkert bare bruge det preset der hedder "Press Quality".
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. april 2012 - 17:35 #7
Godt indlæg #6 ...

en tilføjelse til punkt 1:
sørg for, at "farveprofilerne" er identiske på tværs af hele "arbejdsrummet" ...

men på mig virker det som om, at #1 forventer at klikke på en eller 2 knapper også gør den "sig selv trykklar" ...
Avatar billede jescool31 Praktikant
21. april 2012 - 17:43 #8
Du taler jo sort #7.  Hvis jeg havde forventet det havde jeg nok ikke spurgt herinde.

Tak for svar #6.