Avatar billede metmaa Nybegynder
29. maj 2012 - 11:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af gamerpc

Jeg er som enlig mor ved at finde en god bærbar PC til min søn på 10 år som vil bruge den til spil. Pt er det minecraft han spiller i multiplayer, men jeg ved, at han nok snart vil begynde med de lidt mere krævende spil.

Jeg har forsøgt at sætte mig lidt ind i de tekniske aspekter til gaming og har kik på 2 bærbare pt. Der er utrolig stor forskel i pris - derfor søger jeg om råd her i dette medie. Den dyre har en større HDD og et hurtigere grafikkort men er det de næsten 5000 kr. værd? Jeg regner med en løsning med en levetid på ca. 4 år - således at han kan købe en ny når han skal konfirmeres.

løsning 1 - ASUS K55VM 15.6" HD:

GeForce GT630,Core i7-3610QM,8GB RAM, 500GB HDD,DVD±RW,BT,W7 Home
- et grafikkort med 2GB DDR3

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=744870
til 5.600,-

løsning 2 - ASUS G55VW  15.6" FHD:

Intel i7-3610QM(2.3-3.3GHz), NV GTX 660M, 8192MB(4096MBX2) DDRIII 1600, 750GB 7200rpm SATA, DVD SM DL, 802.11bgn, HD cam - BT4.0, USB 3.0, 8 cell (5200mAh, W7PM
- et graffikkort med 2.0GB GDDR5 VRAM

http://www.merlin.dk/product.aspx?uid=387138&prodid=471335
til 9.079,-

Jeg har læst at SSD harddiske er hurtigere - er det nødvendigt til gamingbrug?

Jeg har overvejet at vente et par mdr. i håbet om at prisen vil falde, nu da den nye 3. generations processor Ivy Bridge Intel i7 stadig er så ny som den er.

Måske der er en mellemløsning på de to modeller?
Avatar billede pstidsen Novice
29. maj 2012 - 12:08 #1
Den fra Komplett er for dårlig! Dens grafikkort er kun 630M. Det er kun til let gaming.

ASUS'en er meget bedre (den koster nu altså 10.079), men ser nu lidt dyr ud i forhold til dens specifikationer.

Skriv hvilke spil det bliver samt krav og skærmstørrelse pris m.m.

SSD er kun nødvendig til ultragameren. Vælg dog helst en HDD med 7200 prm.
Avatar billede metmaa Nybegynder
29. maj 2012 - 12:50 #2
Tak for dit svar - jeg vil huske det med 7200 prm.

Om et grafikkort har 630m eller 660m ved jeg ikke helt hvad betyder, men har bidt mærke i at der er stor forskel på DDR3 og GDDR5 (den sidstnævnte skulle være mere end dobbelt så hurtig dvs. 1 GB GDDR5 er bedre end 2 GB DDR3.
Hvilke spil han kommer til at spille fremover udover Minecraft kan jeg ikke helt svare på... tænkte at måske unge fra gamerverdenen ud fra erfaring kan give mig et godt råd om det voksende behov. Han er trods alt kun 10 år. Så SSD harddisken må han vente med da den også er en del hurtigere - han er ikke ultragamer (endnu :-)
10.000 kr. er udelukket - det har jeg simpelthen ikke råd til - men en pris midt imellem de 2 ovennævnte.
Avatar billede metmaa Nybegynder
29. maj 2012 - 12:52 #3
rettelse - SSD harddisken er en del [u]dyrere!
Avatar billede pstidsen Novice
29. maj 2012 - 13:01 #4
Ja GDDR5 er meget hurtigere. Det er det som er dedikeret til et normalt grafikkort. Hvis der er 1 GB dedikeret men spillet kræver 1,5 så bruger computeren en ½ GB fra DDR3 RAM'men.

Denne model fra MM Vision er rigtig god: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6799992;6799991
Avatar billede metmaa Nybegynder
29. maj 2012 - 13:49 #5
Det har du ret i TAK
Prisen er helt klart noget bedre og 17" skærm
- endda med NVIDIA GeForce GT 650M med GDDR5 ikk? MMvision giver mulighed for at man så kan tilføje lidt mere - f.eks. 8GB DDR3-1333 -> Kingston 8GB DDR3-1600 HyperX for kun 199 kr. - er det godt givet ud?
Og de anbefaler Harddisk (SSHD) -> Intel 180GB SSD Sata3 (Solid State Disk)til 699 kr. Er det noget man kan putte i senere eller er det kun her i bestillingen det kan lade sig gøre - det samme med valg af bluray combo drive - det kan man vel heller ikke tilvælge senere?
Jeg har købt Windows 7 Home Premium 64-bit til min stationære pc - den kan jeg vel også godt bruge til denne bærbare..?
Avatar billede Blaine Nybegynder
29. maj 2012 - 14:15 #6
Først vil jeg som alternativ kilde også anbefale mm-vision, det er billigt i forhold til ydelsen.

Med hensyn til Harddisk, så kan der kun være 1 i maskinen, og jeg vil fraråde at bruge 700,- på det.
Til beregning;
Diablo III - 15Gb
World of Warcraft - 25Gb
League of Legends - 5Gb
Gennemsnitligt fylder spil i dag 10Gb, og de vokser. Der skal gerne være 50Gb til systemet, og computeren har bedst af at have 15% af harddisken fri. (180Gb er for lidt.
SSD giver ingen ydelsesforbedring i spil, den korter kun loadetiderne.
Du kan altid skifte harddisken, det plejer at være 4 skruer =)

dit optiske drev er lige så nemt at skifte, og der er ingen spil udgivet på blu-ray endnu.

Rammene tror jeg ikke jeg kan svare på, jeg mener ikke forskellen er voldsom, men 200,- er ikke meget.

Personligt ville jeg nok ikke tilvælge noget på listen, (med undtagelse måske af windows).
Ved køb af windows, er det en licens man køber og det kommer an på pakken om det er en licens til 1 eller måske 3 computere. Hvis du har licens til 1, så må du ikke installere det på den bærbare også, men jeg ved ikke om man kan ^^

Mvh
Avatar billede pstidsen Novice
29. maj 2012 - 15:06 #7
Hvis du kan nøjes med 180 GB (lyder dog mærkeligt hvis du kan. Se Blaine eksempel) er det en god investering. Computeren kan i så fald starte på få sekunder.

Derudover enig med Blaine.

PS: Du skal ikke selv lægge Svar. Det er til løsninger og pointgivning :-) Jeg smider hermed et Svar som du kan acceptere. Hvis du ar flere spørgsmål så skyd løs!
Avatar billede metmaa Nybegynder
29. maj 2012 - 21:07 #8
MMvisions pc kommer som standard med enSeagate Momentus XT 500GB Solid State Hybrid harddisk (Nyhed)
Intel 180GB SSD Sata3 (Solid State Disk)til 699 kr er ment som en opgradering af hardware hvilket de vel ikke ville anbefale hvis ikke det er muligt? Går ud fra at man så ialt har 680 GB. Men er det pengene værd?
Jeg springer blu-ray over og køber i stedet Windows da min licens kun må bruges til én pc.

De 199 kr. for opgrading af ram tror jeg på er givet godt ud.

Tak for hjælpen - jeg er 99% sikker på det er den med 17" jeg vil købe fra MMvision.
Et sidste spørgsmål... - tror I at prisen vil falde hen over sommeren - ved ikke om MMvisions priser er stabile...? Eller skal jeg bare slå til nu?
Avatar billede pstidsen Novice
29. maj 2012 - 21:13 #9
Jeg tror ikke du får 680 GB hukommelse i alt. Jeg tror kun du får 180 GB SSD.

Du du skrotter den gamle pc (eller bare fjerner Windows) så må du gerne bruge licens igen.

Prisen vil ikke falde.
Avatar billede Blaine Nybegynder
31. maj 2012 - 13:44 #10
Solid State Hybrid er en kombination, af en solid state og en konventionel, (den har begge dele).

En Solid State er hamrende hurtig, og man vil få meget hurtige loadetider. De loadetider vil du kun opnå på en lille del af hybrid disken, i modsætning til den på 180Gb der har dem over det hele (formodentlig kun styresystemet).

Solid state er hamrende dyrt pr Gb, hvorfor det bliver 700,- mere for 320Gb mindre.

Der er kun plads til 1 disk, så du opgraderer til 320Gb MINDRE, (som til gengæld er hurtigere).

Jeg fraråder det.

Med venlig hilsen
Avatar billede metmaa Nybegynder
31. maj 2012 - 15:35 #11
Jeg har spurgt MMvision og ja I har ret - Jeg laver INGEN opgraderinger - synes det er misvisende så tak for hjælpen. Der er pt 99 dages levering fordi de ikke ved hvornår de har dem igen men jeg skal holde øje med deres hjemmeside.
Avatar billede pstidsen Novice
31. maj 2012 - 17:09 #12
Så kunne det jo være den faldt lidt i pris (håb ikke for meget :-))