Avatar billede AnetteKadla Nybegynder
12. juni 2012 - 14:43 Der er 8 kommentarer

Vektor

Hej
Jeg har et logo i vektor. Her skal man nemt kunne scale op og ned i størrelsen af logoet uden at kvaliteten forringes.
Men hvordan er det lige man gør? Gerne en udførlig vejledning da jeg er ret ny i den grafiske verden.. :)
Hilsen Anette
Avatar billede ebea Ekspert
12. juni 2012 - 14:56 #1
Hej!

Det kommer an på hvilket program du bruger til at "tegne" med. Vector grafik kan være i mange forskellige formater, afhængig af hvilket program de er produceret i.

MvH
Avatar billede AnetteKadla Nybegynder
12. juni 2012 - 15:01 #2
Det er til Illustrator.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. juni 2012 - 15:13 #3
Hej Anette,

Hvis logoet er i vektor og du åbner det i Illustrator, så skal du bare slå dig løs ;-) Hvis du markerer hele logoet med den sorte pil, så kommer der nogle markører rundt om logoet så du kan trække det større. Sørg for at holde Shift nede samtidig for så undgå du at vride det til en anden proportion.
Avatar billede AnetteKadla Nybegynder
12. juni 2012 - 15:28 #4
Må jeg sende filen til dig? bare så vi taler om det samme. Den vejledning jeg fik med da jeg fik logoet var: brug document setup.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. juni 2012 - 15:38 #5
Det må du gerne. Send den til mail@tinocordes.dk

Du kan bruge Document Setup til at udvide dit arbejdsområde. Hvad skal du helt præcis gøre med logoet? Skal du selv printe det?
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. juni 2012 - 23:56 #6
Hej Anette,

Jeg har kigget lidt på din fil og du kan prøve at gøre følgende. Lav en firkant der har en størrelse der svarer til det udsnit du skal bruge. Med firkanten valgt skal du vælge Objects -> Artboards -> Convert to artboards. Så burde dit dokument bliver beskåret og vise det rigtige udsnit når du indsætter det.

Hvis du skiftede Word ud med InDesign så ville du slet ikke have dette problem :-)
Avatar billede AnetteKadla Nybegynder
13. juni 2012 - 08:34 #7
Hej Tino

Hmmm...du bruger den sorte pil, selection tool, markere området, og gør som du beskriver? Så får jeg kun mulighed for at flytte rundt på den grønne farve, ikke det der ligger ovenpå?
Lige nu skal jeg bruge et logo som er lige så bredt som et A4 ark men jeg vil gerne have den lidt mere tynd. Og koen skal jo helst stadig være levende... :)
Jo, jeg bruger også InDesign, her skal det meste af vores brochure materiale laves. Er det nemmere her? Ja, jeg er også nybegynder her, har blot været på et kort kursus.
Hilsen Anette
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. juni 2012 - 13:11 #8
Hej Anette,

Du skal lave en firkant med kasse-værktøjet, altså ikke trække en markering. Det handler egentlig bare om at du skal have ændret dit Artboards størrelse. Det kan du også gøre ved at dobbeltklikke på dit Artboard i Artboard-paletten (den ligger som regel sammen med Layers-paletten). Du har Illustrator CS 5.5, ik?

I InDesign indsætter man sin grafik i en kasse og alt uden for kassen bliver ikke vist. Der kan du ændre størrelsen på kassen og indholdet som du ønsker det. Det må du lige afprøve :-)