Avatar billede CJU Nybegynder
13. august 2012 - 15:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lodrette celler er lig vandrette celler

Hej,

Hvordan får jeg lavet en funktion der gør således.

Eksempel:

D1 = A1
D2 = B1
D3 = C1

Det er til en stor matrix, så ville være fint hvis jeg kan bruge autohandle.

Pft.
Hilsen Christian
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
13. august 2012 - 15:29 #1
Her er en idé til hvordan det kan gøres via VBA.

Sub Lodret()
Kolonne = 1
Række = 2
SvarKolonne = 5

Do Until Len(Cells(1, Kolonne).Text) = 0
    Cells(Række, SvarKolonne) = Cells(1, Kolonne).Value
    Kolonne = Kolonne + 1
    Række = Række + 1
Loop
End Sub
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
13. august 2012 - 15:34 #2
Her er lige så den linker til cellen istedet

Sub Lodret()
Kolonne = 1
Række = 2
SvarKolonne = 5

Do Until Len(Cells(1, Kolonne).Text) = 0
    Cells(Række, SvarKolonne).Formula = "=" & Cells(1, Kolonne).Address
    Kolonne = Kolonne + 1
    Række = Række + 1
Loop
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
13. august 2012 - 23:14 #3
Hvis du vil lave det uden VBA kan denne formel klare det:

=INDIRECT(IF(ROW()>26;CHAR(INT(ROW()/26)+64)&CHAR((ROW()/26-INT(ROW()/26))*26+64);CHAR(ROW()+64))&1)

Der er en begrænsning: der må højst være 2 bogstaver i kolonnenavnet (altså ikke større end ZZ). Hvis der kun er et bogstav i kolonnenavnet et formelen noget simplere:

=INDIRECT(CHAR(ROW()+64)&1)
Avatar billede CJU Nybegynder
16. august 2012 - 14:55 #4
Til IT-Guffe,

Jeg beklager at jeg ikke fik skrevet at jeg foretrækker at lave det VBA.

Jens48, Dit forslag virker fint hvis jeg indsætter det i et lille test ark. Men ikke i min store matrix.
Hvad betyder tallene 26 og 64?

Min matrix er fra H82 til BP140
Avatar billede jens48 Ekspert
16. august 2012 - 18:42 #5
26 er antallet af karakterer i alfabetet (det engelske, som også bruges til at navngive kolonnerne) og 64 er tilføjet rækketallet for at få det til at give det rette bogstav (=CHAR(65) giver "A". Der bruges ASCII karakterer)
Avatar billede CJU Nybegynder
17. august 2012 - 14:49 #6
Jeg kan desværre ikke få det til at virke.

Må jeg maile dig mit ark så du kan indsætte din formel i en af cellerne.
Avatar billede jens48 Ekspert
17. august 2012 - 18:50 #7
Ja, send det til kober(snabela)mail.dk
Avatar billede jens48 Ekspert
23. august 2012 - 23:25 #8
Formelen blev en anelse mere kompliceret, men da du har meddelt at det virker, som det skal er her et svar.

=INDIRECT((IF(ROW()>26;CHAR(INT(ROW()/26)+64-IF(ROW()/26=INT(ROW()/26);1;))&CHAR((ROW()/26-INT(ROW()/26))*26+64+IF(ROW()/26=INT(ROW()/26);26;))&COLUMN();CHAR(ROW()+64)&COLUMN())))
Avatar billede jens48 Ekspert
23. august 2012 - 23:47 #9
Det kan laves en del enklere, hvis R1C1 reference stil bruges. Så ser formelen således ud:

=INDIRECT("R"&COLUMN()&"C"&ROW();FALSE)